שאל את הרב

אבישג השונמית

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 02/01/10 23:34 טז בטבת התשע

שאלה

שלום,

לפני מספר חודשים נקראה בבית הכנסת ההפטרה בה מסופר על הבאת אבישג השונמית לדוד המלך.

בתור אדם שמתחיל תהליך של חזרה בתשובה ושקורא תהילים מדי יום, הסיפור הזה החליש בי את האמונה, ואת חדוות הקריאה בספר תהילים.

זה די זעזע אותי שבגלל שהיה קר לדוד המלך הביאו לו בחורה שתשכב בחיקו ותחמם אותו. אמנם מצויין שהוא לא ידעה, אך עדיין, יש אפשרות לחמם בשמיכות או באש. ומה עם הצניעות ושמירת נגיעה וענייני טהרה?

ואם המטרה הייתה רק חימום, מדוע היה חשוב שהנערה תהיה בתולה? ומדוע היה חשוב שהנערה תהיה יפה?

היעלה על הדעת שלרב גדול בימינו תובא בחורה לשכב במיטתו?

איך זה שאין בסיפור כל ביקורת על התנהגות זו?

האם עד כדי כך השתנו ערכי היהדות מאז ועד היום?

אודה לתשובתכם.

תשובה

שלום רב,
שאלתך היא מעניינת אך מסקנותיך מרחיקות לכת. שמא נעלם מעיניך שניסו לחמם את דוד בשמיכות ולא יחם לו. מדובר בסוף ימי דוד כאשר הוא כבר זקן וחלש. לכן יעצו לו הרופאים שדווקא בשר אד יחממו. ומדוע צריך בתולה? אמרו חז"ל כי היא מחממת יותר מזקנה. הלוא היו לו כבר שמונה עשר נשים ומדוע שלא תבואנה הן לשכב אצלו? אלא כך אמרו ויש הגיון בדבריהם כי אשה צעירה היא חזקה ויש לה חום עצמי בעוד שנשים זקנות כבר קר להם בעצמן ולא מחממות.
ברור שהיא צריכה להיות יפה ובתולה כיון שזה כבוד המלכות ואי אפשר כך לבזות את המלכות ומאידך גם היא לא הפסידה מכך שהרי זכתה לשכב בחיק המלך ולהיות מיוחסת ודאגו לכל צרכיה החומריים.
דווקא עצם ההדגשה שלהכתוב שלא ידעה מורה שזה לא נעשה מתוך מניעי פריצות כפי שסברת.
כמובן שההשואה לרב בימינו איננה כלל שייכת כיון שמדובר בנוהג באותם הימים ובמיוחד אצל מלכים שנשאו נשים לרוב ואין זה דומה כלל למסגרת המצויה כיום לאחר חרם דרבינו גרשום ואיסור הפילגשים שמעש כזה מקבל אופי אחר לחלוטין.
לכן אני מברך אותך על התחזקותך ומאחל לך הצלחה רבה בהמשך הדרך. אל תראה בכך כל סתירה לאמונתך בצדקת וישור האבות והנביאים וכ"ש דוד המלך שהיה צדיק גדול. צריך לקרוא את התנ"ך לפי התקופה ההיא ולא להשליך פירושים מעולמנו אנו.
כל טוב,
משה כהן

כתבות נוספות