שאל את הרב

האם הרבי מחב"ד נביא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/09/06 20:03 ח בתשרי התשסז

שאלה

לחברים מקשיבים שלום,

האם יש לרבי מחב"ד דין הלכתי של נביא כמו שטוענים?

ואם כן, באיזה תחומים יש חיוב לשמוע בקולו?

האם כל דבריו מחייבים את כלל ישראל?

ראו

PSAKDIN.NET

ושיחתו של הרבי פרשת שופטים תנש"א שם הוא קובע שיש נביא בדורנו ומשמע שם שהוא מכריז על עצמו שהוא נביא

ולגבי נבואות שאמר הרבי והתגשמו ראו:

http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=143

תשובה

בס"ד

שלום לך,

אשתדל לענות בקיצור מפני היום הקדוש הממשמש ובא.

יש לדעת כי לא כל מי שיודע עתידות ונסתרות הוא באמת נביא. יש דרגה הנקראת "רוח הקודש", שצדיקים הזוכים לה יכולים לדעת דברים הנסתרים מבי אדם רגילים. דרגה זו (שגם בה יש מדרגות שונות) מצאנו אצל הרבה צדיקים בדורות הקודמים וגם בדור שלנו. אין ספק שלאדמו"ר האחרון מליובאוויטש זצ"ל היתה רוח הקודש, ומאות סיפורים מוכיחים זאת.

נבואה היא דבר שונה לגמרי, והיא מדרגה שבה הקב"ה בכבודו ובעצמו מתגלה אל הנביא ומודיע אותו דברים. הייחוד שבמדרגה זו הוא שבנבואה אין שום טעויות וכל מה שנאמר בה מתקיים עד הפרט האחרון. זאת לעומת רוח הקודש, שלפעמים עלולות להיות בה טעויות (אגב, להבדיל אלף אלפי הבדלות, גם מכשפים למיניהם או סתם "בעלי כוחות" עשויים לדעת נסתרות, אבל גם הידיעות שלהם אינן יכולות להיות מדוייקות תמיד).

כיצד אנו יכולים לדעת מי הוא נביא? הרמב"ם כותב (הלכות יסודי התורה פרק י´): "כל נביא שיעמוד לנו ויאמר שה´ שלחו... האות שלו שיאמר דברים העתידין להיות בעולם, וייאמנו דבריו. ...לפיכך כשיבוא אדם הראוי לנבואה במלאכות ה´, ולא יבוא להוסיף ולא לגרוע, אלא לעבוד את ה´ במצוות התורה - אומרין לו, אם נביא אתה, אמור לנו דברים העתידין להיות. והוא אומר, ואנו מחכים לו לראות היבואו דבריו. אם לא יבואו, ואפילו נפל דבר אחד קטן - בידוע שהוא נביא שקר. ואם באו דבריו כולם, יהיה בעינינו נאמן. ובודקין אותו פעמים הרבה. אם נמצאו דבריו כולם נאמנין - הרי זה נביא אמת".

אם כן רואים אנו שנביא צריך להכריז על עצמו בפירוש ולומר שה´ שלחו, ואחר כך לומר דברים העתידים להיות והם יתגשמו עד הפרט האחרון, ולעשות כן הרבה פעמים. למיטב ידיעתי הרבי זצ"ל מעולם לא הכריז על עצמו בפירוש שהוא נביא, ודבריו בעניין משתמעים לשני פנים. וגם לאחר דבריו בשנת תנש"א ותשנ"ב לא אמר דברים העתידים להיות (מלבד ההכרזה שהגאולה בפתח, וכידוע עברו 15 שנה והמשיח עוד לא בא). ואין להביא בחשבון לעניין זה את הדברים שאמר בעבר, שכן הוא לא הכריז עליהם כנבואה. ובוודאי לא כל מי שאמר כמה דברים שהסתברו בדיעבד כמדוייקים (ברוח הקודש או בכל אופן אחר) יוכל להיתלות בהם כדי להכתיר עצמו בדיעבד כנביא, כי הנבואה חייבת להיות ניתנת לבחינה לאחר ההכרזה כנביא ולא לפניה. על כן נראה שלא הוכח מעולם שהרבי הגאון והצדיק מליובאוויטש, זכר צדיק לברכה, היה גם נביא.


כל טוב וגמר חתימה טובה,

יוסף
yosefr@shoresh.org.il

כתבות נוספות