שאל את הרב

מאמר על הגשם

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 09/11/03 08:44 יד בחשון התשסד

שאלה

הרב עוזיאל שלום.

יש לי בקשה אולי קצת מוזרה אבל אם תוכל לעזור לי אני אשמח מאוד.

אני צריך לערוך עלון למחלקה שלנו באוני'

(סליחה שלא הצגתי את עצמי שמי ניר ואני סטודנט לרפואה בירושלים) וחשבתי לכתוב משהו על הגשם אבל אני בור לצערי במקורות היהודים אז בקיצור אם תוכל לעזור לי לגבר מאמר על נושא הגשם אודה לך מראש.

ניר.

תשובה

ב"ה



ברכה ושלום.

אני מצרף לך מאמר על הגשם .כבקשתך.

******************************************

[ותן טל ומטר לברכה]

"מת אב ומת אלול ומת חומם, גם נאסף תשרי ומת עימם" (רבי שמואל הנגיד, חי לפני כ 600 שנה בספרד).

שוב באים ימי החורף, עננים מכסים את השמים, האנשים מכינים את ביתם ואת רכבם לחורף, עקרת הבית מחליפה בין בגדי הקיץ לבגדי החורף - הכל טבעי ורגיל. הרגל זה, הוא אחד מהגורמים המונעים בעד האדם מלהתבונןבמהותו של מטר השמים.

מטר - מטרה
רגילים אנו לראות את הגשם כאחד מיסודות החיים. בלעדיו נתון העולם לרעב ולכליה. כל טיפה מהווה גלולת החיים, ועל כן היהודי בתפילתו שואל ומבקש מטר בתוך ברכת "מחיה המתים", מפני שכל זמן שאין הגשם יורד, כל עצי השדה ופרחי הבר נחשבים כמתים, כדברי התלמוד במסכת ברכות דף ל"ג: "מפני מה מזכירים גבורות גשמים (משיב הרוח ומוריד הגשם) בברכת תחית המתים? מפני ששקולה כתחיית המתים". מטרת המטר היא לתת חיות וחיים ליקום, ובכך לרענן ולחדש את חיי האדם על פני האדמה.

הגשם והאמונה
בתורה בספר בראשית מסופר, שקודם בריאת האדם לא המטיר הקב"ה גשם על הארץ. הרווית הצמחים נעשתה באופן ש"אד יעלה מן הארץ והשקה את כל פני האדמה" (בראשית ב', ו') כלומר התהום פלטה אדים והם הציפו את פני האדמה והרוו אותה.

לאחר בריאת אדם וחוה, שינה הקב"ה את אופן ההשקיה ושילח את מזונה מן השמים. התלמוד שואל: "ומה ראה האלוקים לעשות כן ולשנות את צורת ההשקיה?" והוא משיב: "שיהיו כולם תולים עיניהם כלפי מעלה". לעיתים שוקע האדם בתוך עולם של הרגל ושיגרה, ושוכח מאין בא ולאן הוא הולך. גם הרווית האדמה יכולה להיות שגרתית, קבועה וטבעית בעזרת אד העולה מן התהום ומשקה את האדמה, ועל כן שינה הקב"ה את שיטת ההשקיה כדי שיאמין האדם בבורא העולם הנותן את מתנת השמים - הגשם.

אמצעי נגד מניעה
מחקרים רבים נעשו על מנת למצוא פתרונות למניעת עצירת גשמים. המשותף לכולם הוא שהם פועלים רק בגובה העננים. התלמוד הבבלי במסכת תענית קובע שיש אפשרות נוספת להורדת גשמים מבלי להגיע לעננים: "מי הוא זה שתפילתו עולה לשמים ומורידה את הגשמים ובזכותו רוחות טובות מנשבות לגדל את העשבים? אלה הם בני אדם הגומלים חסדים טובים זה עם זה". כלומר התלמוד רואה בצורת התנהגותם הטובה של בני האדם, השפעה ישירה להורדת השפע מן השמים.

ההבדל בין מוצק לנוזל
אחת התכונות הבולטות של המים היא העובדה שהם נוזלים, ובכך מובדלים הם מן המוצק. טבעו של נוזל הוא היכולת להשתנות. לו היו קיימים בעולם רק מוצקים, היה העולם ללא שינוי, קפוא על עומדו. אך מאידך, אם היה העולם רק נוזל, לא היתה לעולם יכולת התמדה, ועל כן העולם נברא ממוצק ומנוזל - אדמה ומים כיחידה אחת, שהמגע ביניהם יוצר חיים תמידיים ומתפתחים גם יחד. (וזוהי אחת הסיבות, שכל מצב בגוף האדם של "העדר חיים" מצריך מגע עם מים חיים - מי גשמים).







בהצלחה,




עוזיאל


.

כתבות נוספות