שאל את הרב

מבחר שאלות פסח דחופות

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 28/03/07 18:33 ט בניסן התשסז

שאלה

בס"ד

שלום וסליחה על הבהילות, אשמח אם תשיבו על השאלות, אפילו שהן רבות וחג שמח!

1. ידוע לי כי יש צורך לנקות ולהכשיר מטבח וכלים ויש לכל חפץ הוראות ודינים, אך מה הדינים לשאר הבית שאיננו מטבח. האם ממש חייבים לנער ספרים, לשטוף את כל החדרים, לכבס את כל הבגדים וכו'? לצערי אני מאד לחוצה וכל הבית עלי, ואני עובדת ולומדת. האם ביטול החמץ אינו מבטל אי אילו פירורים שאולי יימצאו אי שם? אין ילדים בבית שיכולים להחביא פיתה בארון או עוגה במחסן...

2. יש לנו שני חתולים, ואני רוצה להאכיל אותם באוכל כשר בפסח, אך החתולים גם שוהים בחוץ במהלך היום, מטיילים וכו'. הם יכולים גם לאכול בחוץ ובבית הם מתרוצצים בכל מקום ויכולים לטפס על השיש. השאלה היא האם צריך לחשוש מזה שיביאו איזה פירור קטן של חמץ עמם. אין לי דרך להגביל אותם מלטייל או מלהכנס למטבח, כי כל הבית פתוח. כעקרון, גם בני אדם שנכנסים הביתה ואורחים יכולים להביא פירורים על בגדיהם או נעליהם, אפילו ממקום ציבורי בו שהו, ועם זאת לא חוששים מכך. האם מחתול יש לחשוש?

3. לא רק לפסח - אם אני עושה קידוש לבד או עם אדם שלא הלך לבית הכנסת, מהו הזמן המוקדם לקדש? האם ישר אחרי הדלקת הנרות, אחרי השקיעה, אחרי צאת הכוכבים?

4. עשיית מנגל בחג - יודעת שמותר, אך האם יש דברים שיש לקחת בחשבון מלבד לא לכבות את הגחלים? האם יש עוד פעולות שעושים במנגל והן אסורות?

5. האם בנזין שמוסיפים לפחמים ו/או הפחמים עצמם צריכים איזה הכשר או שאין בזה חשש?

6. אם אני נוהגת להתפלל מנחה ולא הספקתי/ שכחתי, האם עלי להתפלל תשלומין? אם כן - מתי? האם יכולה במנחה הבאה, ביום למחרת או שחייבת להתפלל כבר בתפילה הקרובה שיש, ערבית, ואז להשלים?

7. אם מאיזו סיבה אני לחוצה בזמן ואני בנסיעה, האם עדיף לא להתפלל את התפילה ולהתפלל לאחר מכן תשלומים או שעדיף להתפלל בישיבה? ולפי מה נקבע "לחץ"? רק עניין של חיים או מוות או שגם איחור לעבודה/ לימודים?

8. יש לי בעיה - פעמים רבות מפריעים לי בעבודה בעת ברכת המזון, ואני משתדלת לא לאכול לחם גם ככה, אבל לפעמים אני חייבת, כי אוכל אחר לא משביע. מה עושים במקרה כזה? האם מותר להפסיק בברכת המזון למענה לאדם ואז להמשיך או שצריך להתחיל מן ההתחלה?

9. האם צריך הכשר לפסח ל:

סבון ידיים

חומרי ניקוי לא של כלים אלא של תנור, כיריים וכו'?

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה!

1. צריך לנקות כל הבית במקומות שסביר שלשם הגיע חמץ. כלומר, אין צורך להפוך את כל הספרים או מגבות בתוך הארון וכד'. אם את נוהגת לשים אוכל לכיסים בבגדים, אז צריך לבדוק אותם ולכבס, אם לא אז לא צריך. תיקים יש לבדוק, כי לפעמים יש שם חמץ. אם ישארו פרורים אי שם ואין בהם שיעור כזית, אז לא עוברים על איסור "בל יראה ובל ימצא" ודי בביטול חמץ. אך עדיין, כפי שאמרתי צריך לנקות בכל מקום שסביר שחמץ הגיע לשם. לא צריך להשתגע עם הנקיונות. תזכרי כלל : " אבק אינו חמץ ".

2. לא הייתי מציע מסיבות בריאותיות לתת לחתולים לטפס על השיש. צריך להזהר שהפרורי חמץ שיכולות להביא חתולות לא יגיעו לאוכל, כדי לא לעבור על איסור חמץ. נכון שאין מקפידים אם מישהו שהביא כמה פרורים על הנעליים, אך לא זכור לי שאנשים מטיילים על השיש במטבח עם נעליים.

3. את יכולה לעשות קידוש מזמן שקיבלת עלייך שבת, אם את מקבלת עליךך שבת בהדלקת נרות - ניתן לקדש מיד אחרי זה. אמנם הייתי מציע גם בזמנים שאת לא הולכת לבית הכנסת לומר בבית קבלת שבת לפחות.

4. גם אסור להדליק אש חדש, אלא להביא אש אשר דולק מערב יו"ט. מותר להעביר אש, אסור להדליק אש. וכמובן להזהר שלא לכבוד אש.

5. בנזין לא ראוי למאכל כלל והוא פגום, אז לא צריך שום הכשר.

6. את לא צריכה לעשות תשלומין. הרי אינך מחוייבת בשלוש תפילות ביום.

7. עדיף להתפלל תמיד בנחת. אם זה בלתי אפשרי ואת מאחרת לעבודה או לימודית ויצאת לנסיעה ועד שתגיעי יעבור זמנה של תפילה , עדיף להתפלל בישיבה. גם איחור לעבודה / לימודים נחשב כ"לחץ". אך כדאי לקום מוקדם יותר כדי להתפלל בנחת.

8. ניתן לעשות הפסקה לדיבור בין "ובנה ירושלים" עד ברכה שלאחר מכן. לפני "ובנה ירושלים" זו יחידה אחת ואסור להפסיק בה בדיבור. מ "ברוך...הקל , אבינו.." ועד סוף ברכת המזון שוב אין להפסיק. והכי טוב לא להפסיק בכלל. האם אי אפשר למצוא 2 דקות שקטות שאף אחד לא יפריע?

9. בסבון ידיים יש מצריכים הכשר כי לשיטת חלק מהפוסקים סבון לא חומר פגום ולא פוגם ויש מקילים, לדעתם סבון כן פגום ולא ראוי למאכל. לדעתי ניתן להקל בזה.
חומרים לניקוי תנור הם מרים ורעילים ודאי שהם פגומים ולא חייבים בהכשר.

בברכת חג כשר ושמח,

חיים דב בריסק, צוות ישיבת הר עציון

כתבות נוספות