הימין בישראל מתמוגג: "אני עומד נפעם מול העם היהודי ומול מדינת ישראל"

החשש מהפתעות בנאומו המסכם של טראמפ התפוגג: נשיא ארה"ב דיבר על הקשר ההיסטורי של עם ישראל לארץ ישראל ולירושלים, דיבר על ארגוני הטרור, הבטיח כי תמיד יעמוד לצידה של ישראל ויילחם איתה בטרור העולמי. ואף מילה על 'שתי מדינות'

חדשות כיפה 23/05/17 15:28 כז באייר התשעז

הימין בישראל מתמוגג: "אני עומד נפעם מול העם היהודי ומול מדינת ישראל"
טראמפ, מוזיאון ישראל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במוזיאון ישראל, בנוכחותם של סגל א', שגרירים ועיתונאים נאם נשיא ארה"ב נאום חם ופרו ישראלי במיוחד.

טראמפ פתח את נאומו בשליחת ניחומים לקורבנות הפיגוע במנצ'סטר הלילה: "כולכם צפיתם, ראיתם כמה זה נורא, ילדים יפים וצעירים נרצחו בפראות בהתקפה האיומה הזאת על האנושות. אני חוזר שוב: עלינו להוקיע את הטרוריסטים, להשמיד את האידיאולוגיה הנוראית הזאת ולהגן על האזרחים שלנו ואזרחי העולם. כל האומות המתורבתות חייבות להצטרף למאמץ הזה. המסע הזה (למזרח התיכון) ממוקד במטרה הזאת: לאחד אומות מסביב למטרה להביס את הטרור שמאיים על העולם".

הנשיא האמריקני התייחס למעמדה של ירושלים והדגיש את הקשר של העם היהודי לירושלים: "זו זכות לעמוד כאן בעיר העתיקה של ירושלים, לפנות לאזרחי ישראל ולכל האנשים במזרח התיכון שרוצים שלום ושגשוג. ירושלים היא עיר קדושה. איזו מורשת. הקשרים של העם היהודי לארץ הקדושה הזאת הם עתיקים ונצחיים. הם הולכים אחורה אלפי שנים, אל ימיו של המלך דוד שכוכבו מתנופף עכשיו על הדגל כחול לבן של ישראל.

טראמפ המשיך: "ישראל היא עדות לרוחות הבלתי ניתנת לשבירה של העם היהודי. מכל חלקי הארץ הזאת יוצא מסר אחד, מסר של תקווה. במשך הדורות העם היהודי סבל רדיפות, דיכוי וניסיונות להשמידו. אבל במשך כל זה היהודים שרדו ושגשגו. אני נפעם מהישגי העם היהודי. ואני מבטיח לכם: הממשל שלי תמיד יעמוד לצד ישראל. אני קורא לכל האנשים - יהודים, נוצרים מוסלמים וכל דת, כל שבט, כל אמונה - לשאוב השראה מירושלים, לשים בצד את חילוקי הדעות והשנאה, ולתת לכל הילדים את התקווה והכבוד שכתוב בנשמותינו".

טראמפ ציין את האיומים על ישראל סביב גבולותיה, והתייחס גם לאיראן: "איראן תשמיד את ישראל? לא עם דונלד ג'יי טראמפ, תאמינו לי. ארה"ב מחוייבת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. אנחנו אומרים לכם: איראן לא תשיג נשק גרעיני. השותפות הביטחונית של אמריקה וישראל חזקה מתמיד ותחת הממשל שלי רואים את ההבדל הגדול והיפה".

ההתייחסות היחידה של טראמפ לנושא המשא ומתן המדיני היה שונה מאוד נשיאים קודמים. טראמפ התייחס בעיקר לרצון לשלום אל לא הציג מתווה מסוים לתחילת המו"מ ואמר: "

על הסכסוך הישראלי פלסטיני אמר טראמפ: "אנחנו יודעים שגם ישראלים וגם פלסטינים רוצים תקווה לילדיהם ואנו יודעים ששלום אפשרי אם נשים בצד את הכאב וחילוקי הדעות ונהיה מחויבים לפתור את הסכסוך הזה שנמשך כבר חצי מאה או יותר. כמו שחזרתי ואמרתי: אני מחויב אישית לעזור לישראלים ולפלסטינים להשיג הסכם שלום. נפגשתי הבוקר עם מחמוד עבאס ואני יכול לומר לכם שהפלסטינים מוכנים להושיט יד לשלום".

"ואחרי פגישה עם ידידי הטוב בנימין", אמר טראמפ, "אני יכול לומר גם שהוא מושיט יד לשלום, הוא רוצה שלום. הוא אוהב אנשים, במיוחד את העם הישראלי. בנימין נתניהו רוצה שלום. עשיית שלום, לעומת זאת, לא תהיה קלה. כולנו יודעים את זה. נתמודד עם החלטות קשות, אבל עם נחישות, פשרה והאמונה שהשלום אפשרי. ישראלים ופלסטינים יכולים לעשות הסכם".