ביקורת הצגה: ספר יהושע כפי שמעולם לא חוויתם

איך משאירים את הקהל בכיסאות כשההצגה מבוססת אך ורק על טקסטים מתוך ספר יהושע? ואיך הזירה הבין-תחומית רוצה שנפרש את סיפורי כיבוש הארץ?

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 24/05/17 12:05 כח באייר התשעז

ביקורת הצגה: ספר יהושע כפי שמעולם לא חוויתם
ספר יהושע הצגה, צילום: רוסלו שמריה

על הבמה שלושה שחקנים. פלורנס בלוך המהפנטת, ולצדה בתפקיד המקהלה היוונית שני שחקנים לבושים בשחור - מיכאל לוי וג'יימס בר-און. התפאורה מינימלית מאוד והמוזיקה הדרמטית עם האלמנטים הערביים יפיפייה ואפשר לומר שהיא עוד שחקן בצוות. התאורה והעשן יוצרים אווירה מיסטית מאוד, דרמטית ולעתים מותחת. השחקנית צועדת על הבמה, לעתים יוצרת דיאלוג עם שני השחקנים האחרים. הם מצדם לפעמים עונים לה ולפעמים חוזרים על דבריה ומדגישים אותם.

גיא בירן, הבמאי ועורך הטקסט של ההצגה "ספר יהושע" של הזירה הבין-תחומית, החליט לביים את ההצגה באופן מינימליסטי, זאת אומרת לאתגר את עצמו אפילו יותר. הטקסטים לקוחים מהספר בלבד, ציטוטים כפי שקראנו אותם בבית הספר. איך אפשר להעלות הצגה של 50 דק' אך ורק על סמך הכתובים? ובכל זאת, ההצגה מרתקת ומצליחה להחזיק את הצופה די בקלות.

מדהים עד כמה ספר יהושע נלמד בבית הספר באופן לא רגשי ושטוח. בהצגה, לעומת זאת, הסיפורים קיבלו רגש ודרמה, מתח ועומק. כל פרק נראה גדול מהחיים ולא מובן מאליו, ובאמת ספר יהושע מביא לנו סיפורי נסים מדהימים וסיפורי כיבוש גדולים.

ההצגה "ספר יהושע", הזירה הבין-תחומית

ההצגה "ספר יהושע", הזירה הבין-תחומית דוד זיסר

בפלייר ההצגה כתוב: "סיפור כיבוש הארץ וההתנחלות הראשונה בה, אינו מתחיל במאה השנים האחרונות. בימים של הקצנת קטבים, ספר יהושע קם לתחייה"... ברור שהיוצרים קושרים בין סיפורי כיבוש הארץ שבספר לבין משמעויות פוליטיות של ה"התנחלות" המודרנית, אבל כצופה לא הרגשתי שנכפית עלי פרשנות כזו. בהצגות של הזירה הבין-תחומית תמיד משאירים הרבה מקום לקהל לפרש בעצמו את מה שהוא חווה. הפרשנות היא לא חד משמעית ולא מיידית. נראה שכל אחד בקהל מבין אחרת את סיפורי כיבוש הארץ כפי שהם מובאים בהצגה.

אפשר בהחלט לחשוב על המקבילה הפוליטית הישראלית אבל הפרשנויות כפי שאמרנו הן רבות וההצגה להרגשתי לגמרי אינה פוליטית. המשפט החוזר והמשמעותי בהצגה הוא "עד היום הזה", כך שיש בקשה מהקהל לערוך השוואה לימינו ולהפעיל חשיבה ביקורתית, אבל לקהל ניתן החופש המלא לקחת את זה לאן שירצה.

והכי חשוב: ההצגה ליוותה אותי גם כשיצאתי ממנה ואחר כך. קיבלתי זווית ראיה חדשה על הטקסט וזווית מחשבה שונה ומאתגרת.

תאריכי ההצגות הבאות:

29.5 בתאטרון הבית ביפו, בשעה 20:30

18,19.7 באולם ליאו מודל, מרכז ז'ראר בכר בירושלים, בשעה 20:30.

ע. במאי - אחינועם מנדלסון

מוזיקה מקורית - דקלה

מוזיקה ועיבודים - יפתח שחף

תלבושות ואביזרים - רוסלו שמריה

תאורה - עופר לאופר ואורי רובינשטיין