שאל את הרב

ועדות קבלה ביישובים

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 13/05/07 01:49 כה באייר התשסז

שאלה

בס"ד

לרב המשיב שלום רב,

אני בכיתה י"ב ואני גרה במרכז הארץ ואני מאוד רוצה לגור בישוב כשאני אתחתן אפילו לצורך השירות לאומי בדקתי מס' ישובים. אבל יש דבר בישובים שאני לא מסכימה איתו וזהו ועדות קבלה. איך יכולים לעשות את זה? אם באה משפחה ספרדיה או מישהו שונה משפחה חילונית לדוגמה. למה לא לקבל אותם רק משום שהם שונים? גם הם יהודים.

סליחה על האורך של השאלה. פשוט הדבר הזה מאוד לא מובן לי ואשמח להסבר.

תודה מראש!

תשובה

שלום וברכה!
ראשית- את צריכה לשאול את אותם יישובים בהם יש ועדת קבלה על שום מה יש בהם ועדת קבלה, שהרי אינני יכול לדעת מה הם הנימוקים של כל ועדת קבלה. (מה גם ששיטות הקבלה משתנות מיישוב ליישוב- ישנם אלפי יישובים ברחבי הארץ..)
שנית- אני מתקשה להאמין שיש יישובים בהם פוסלים אנשים בגלל עדתם, ביישוב בו אני מתגורר, וכן בכל היישובים שאני מכיר ישנם הרבה מאוד יהודים מכל העדות, ואם ישנו מצב כזה הוא תמוה וראוי שלא יהיה קיים.
שלישית- סוגית היישובים המעורבים היא סוגיה מסובכת, שיש לה פנים לכאן ולכאן, והעובדה שאציג כאן, לבקשתך, את הצד שתומך ביישובים נפרדים- אינו אומר שאני בהכרח תומך בו. (אני מקדים משפטים אלו- כי אני יודע שאני "אחטוף על הראש" בתגובות..)

ישנו הבדל בסיסי בין ההבדל שבין העדות השונות ובין ההבדל שבין דתי וחילוני, וזהו יסוד הבחירה. אדם אינו בוחר את עדתו, אך הוא בהחלט בוחר את אורח חייו. לכן ברמה הראשונית ביותר, להעדיף אדם על פני משנהו בגלל מוצאו זוהי החלטה שאיננה מוסרית- אך להעדיף אדם על פי אורח חייו, שהוא בחירתו החופשית- זוהי החלטה שאכן אפשר להתווכח על נכונותה- אך ודאי שהיא החלטה לגיטימית.
קבוצת אנשים שבמסירות נפש גדולה הלכה והקימה יישוב יש מאין- לפעמים תוך סכנת נפשות בדרכים, זכותה לקבוע מה יהיה אופיו הרוחני, תורני, קהילתי, חינוכי או כל נושא אחר שלדעת הקבוצה הכרחי להגשמת חזונה המשותף. (ובכל יישוב ישנם דגשים אחרים בועדת הקבלה)
יישוב זה לא רק בתים! יישוב זו דרך חיים! כל תושב משפיע על דרך החיים הזו, ובמיוחד ביישובים קטנים הנמצאים בתחילת דרכם. ועל כן צריכה להינתן לתושבי היישוב הזכות הבסיסית לשמר את אופיו כפי שהם רואים לנכון.
(בעיני זו סוגיה דומה מאוד לסוגיית הקבלה לבית ספר. שגם שם ישנו דיון מתאים בין החובה לקבל כל אחד- לבין זכותו של המנהל לקבוע שקבלת תלמיד מסוים עלולה לפגוע במגמות החינוכיות דל בית הספר- וכידוע גם זו היא סוגיה סבוכה שיש לה פנים לכאן ולכאן)
ולסיום- כמה נקודות למחשבה לועדות הקבלה:
האם ועדת קבלה תבטיח זאת? האם יישוב שיש לו ועדת קבלה בהכרח כולם בו חיים בשלום ובאחוה אחד עם השני? האם יישוב שכולם בו אותו דבר הוא היישוב המושלם? כמה יישובים ביש"ע "נתקעו" רק בגלל שהקבלה היתה בררנית במיוחד?

רק טוב!
ישראל (המשיב אינו רב)

כתבות נוספות