הרב שנוולד נגד מארגני צעדת החיים בהונגריה: אסיר מס´ 34378 לא שכח ולא סלח!

צעדת החיים לזכר 600 אלף יהודי הונגריה שנרצחו בשואה תצויין השנה תחת הכותרת "זוכרים, סולחים ומעצבים את העתיד בידידות". הרב אליעזר שנוולד זועם ואומר "הנספים לא סולחים!"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/04/14 12:48 כז בניסן התשעד

בימים אלה מתקיימים מספר אירועים לציון שבעים שנה לגירוש יהדות הונגריה, והשמדה של כשש מאות אלף מיהודייה בשואה. אחד מהאירועים "צעדת החיים" אל תחנת הרכבת "קלטי" שממנה יצאו השילוחים אל מחנות ההשמדה, מתקיים בשיתוף פעולה של ארגונים שונים, ובהם גם כנסיות נוצריות, ארגון "מצעד החיים הבינלאומי" והפדרציה של הקהילות היהודיות בהונגריה. מארגני האירועים פרסמו שבצעדה ישתתפו בני משפחות של קורבנות השואה לצד בניהם ונכדיהם של חיילי האס.אס הגרמני וחברי הארגון הנאצי "צלב החץ" שפעל בהונגריה, תחת הכותרת: "זוכרים, סולחים, ומעצבים את העתיד בידידות"!

ראש ישיבת ההסדר מאיר הראל, הרב אליעזר שנוולד, תוקף הבוקר (א') את המארגנים ומספר על אביו שהיה בין מגורשי בודפשט, ולמרות שניצל בניסי ניסים, רוב בני משפחתו נספתה בשואה.

לדברי הרב, גם אם היה מוזמן להשתתף, היה מסרב בתוקף ובמיוחד גם לאור העובדה שמשהו החליט לתת כותרת מקוממת "זוכרים וסולחים".

"בעיניי כותרת זו חמורה ופוגעת בזכרם של קדושי השואה, לא פחות מ'הכחשת השואה' שכן בעיניי אין הבדל גדול בין המכחישים: "שלא הייתה שואה כלל" לבין האומרים ש"השואה לא הייתה כל כך חמורה כמו שהיהודים אומרים שהייתה", זועם הרב.

"השואה היא הקטסטרופה בהתגלמותה, היא שפל המדרגה המוסרית, שאליה הגיע המין האנושי, שבה הפך אדם, בבחירה, למפלצת, דבר זה הוא בלתי נסלח! הטפה ל"סליחה" משדרת את המסר שהשואה אינה דבר "חריג". שלא ניתן "להתאמץ" קצת ולהתגבר על ה"עכבות הנפשיות", ולסלוח!"

הרב אליעזר שנוולד קרוי על שם סבא רבא שלו, ר' אליעזר קולקה הי"ד שהיה איש חינוך מסלובקיה, שנרצח ע"י הנאצים ביערות, כשברח עם הפרטיזנים, ואיתו כמעט כל בני משפחתו. ועל שם חיים שנוולד הי"ד, דוד אביו שמצא את מותו כנראה במחנה מאוטהאוזן.