ההתיישבות ביו"ש בחגיגות ה-80 לישראל: התחזית של חננאל דורני

כבר כיום, טוען יו"ר מועת יש"ע חננאל דורני, חלום פינוי יהודה ושומרון אינו מציאותי. בעוד עשור הוא בטוח שישראל תלך צעד קדימה בנושא ההתיישבות, תכפיל את מספר המתיישבים ותהיה חלק ריבוני בלתי נפרד ממדינת ישראל

חדשות כיפה יו"ר מועצת יש"ע, חננאל דורני 18/04/18 19:55 ג באייר התשעח

ההתיישבות ביו"ש בחגיגות ה-80 לישראל: התחזית של חננאל דורני
התחזית של יו"ר מועצת יש"ע, צילום: פלאש 90

בד' באייר תש"ח, יממה בלבד לפני שהכריז דוד בן-גוריון על עצמאותה של מדינת ישראל, חודשה הלחימה בכפר עציון כאשר מטרתו של הכוח הערבי היא כיבושו של הכפר.

לאחר ניסיונות רבים שנהדפו על ידי המגנים ועל ידי קבוצת לוחמים ממשואות יצחק, שהגנו על מבואות כפר עציון, פרצו בשעות הצהריים משורייני האויב את שער קיבוץ כפר עציון וחדרו לתוכו.

בתחילה ניסו המגנים להמשיך ולהילחם בתוככי הקיבוץ, אך הכוח הערבי שהיה גדול במידה רבה הכריע את הקרב. עם סיום הקרבות נשמעה ברשת הקשר הקריאה המפורסמת "מלכה נפלה", שמשמעותה – כפר עציון נפל בקרב. בסך הכל 157 לוחמים ולוחמות נפלו באותו יום בכפר עציון. רק שלושה מבין תושבי כפר עציון ולוחמת פלמ"ח אחת שרדו את הטבח.

במשך 19 שנים, חלמו וציפו תושבי גוש עציון ועם ישראל לשוב חזרה לביתם אשר בהר. במלחמת ששת הימים, לפני 51 שנים, נגאלו מחדש אדמות גוש עציון ובערב ראש השנה תשכ"ח זכו תושבי הכפר לשוב הביתה ולהקים מחדש את הבית בו נולדו.

כפר עציון היה היישוב הראשון אליו חזרנו לאחר המלחמה והיווה אבן דרך חשובה להתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. למעשה, מלחמת ששת הימים כולה הייתה המשך טבעי למלחמת העצמאות, אשר בה השבנו לידינו חלקים נוספים מארץ ישראל. החזרה לגוש עציון יחד עם פעילותם הנמרצת של חברי גרעין 'אלון-מורה' היוו תקיעת שורשים עמוקים שגידלה עץ גדול עם פירות רבים, כ"י.

כיום, בשנת ה-70 לעצמאותה של מדינת ישראל, ההתיישבות הישראלית באזור מונה קרוב לחצי מיליון תושבים שגרים בכ-150 יישובים. כאשר אנו שומעים את סיפוריהם של ותיקי ההתיישבות, הרי שלצד תיאור  הקשיים שעמדו בפניהם בעת הקמת הישובים, אנו בעיקר שומעים מסר של חזון ואמונה בצדקת הדרך. אותה אמונה שבזכותה אנו יושבים כאן היום, בשקט ובבטחה, ומיישבים את יהודה, שומרון ובקעת הירדן במאות אלפי ישראלים.

לקראת שנת ה-80, ולאחר יותר מחמישים שנות התיישבות, אנו מישירים מבט לעבר עתיד האזור בשני מישורים עיקריים: חזון המיליון והחלת הריבונות.

מבחינה מדינית, אנו נמצאים כיום במצב שהוא בלתי הפיך. הזיית שתי המדינות נגוזה. גם אלה שהאמינו בה ביתר שאת והתוו לה את הדרך מודים בעובדה שאין סיכוי לחזור לגבולות שלפני מלחמת ששת הימים. קבענו עובדות בשטח, הובלנו למצב שאינו ניתן לשינוי והקדמנו בשני צעדים את אלו שרוצים לחתוך את ארץ ישראל לשני חלקים.

כפועל יוצא מכך, הדרך לקבוע את יתדותינו ולחזק את אחיזתנו בארץ בצורה שאינה משתמעת לשני פנים היא חזון המיליון של מועצת יש"ע. כשאנו מפנים את מבטנו להמשך הדרך של ההתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, אנו מבינים כי אנו צריכים להמשיך ולהתיישב בכל חבלי ארץ ישראל. זוהי הציונות האמיתית של דורנו. 

המישור השני בו אנו פועלים לקראת השנים הבאות הוא החלת הריבונות על ההתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. החלת הריבונות היא תהליך מתבקש כלפי חצי מיליון התושבים באזור, אשר משלמים מיסים, מצביעים בבחירות ומשרתים בצבא, ואשר את חייהם מנהלים כיום  קצינים מהמינהל האזרחי.

מעבר ל"נירמול" החיים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן שמעניקה הריבונות, הרי שיש בהכרזתה אמירה ברורה של מימוש מדיניות ממשלת ישראל ורצון רוב העם – יהודה, שומרון ובקעת הירדן הינם חלק בלתי נפרד מארץ ישראל. חזרנו ועלינו אל ההר כדי להישאר כאן לנצח, להמשיך להפריח את האדמה שחיכתה לנו שנים כה רבות.

בימים אלה, עם הרוח הגבית של החלטת מרכז הליכוד להעביר את החוק להחלת הריבונות על כל מרחבי ההתיישבות שביהודה, שומרון ובקעת הירדן, ממשל אוהד בארה"ב, חוסר התעניינות הולך וגובר בענין הפלשתיני מצד חלק ממדינות ערב ואירופה שעסוקה בעצמה, אנו נמצאים כבר במקום אחר. חלון הזדמנות נדיר. עם תחילת מושב הקיץ של כנסת ישראל, ננסה להמשיך ולקדם את חוק הריבונות ולהכניסו לספר החוקים של מדינת ישראל. 

בעוד עשור מהיום, בשנת ה-80 למדינת ישראל, ביהודה, שומרון ובקעת הירדן יהיו יותר ממיליון מתיישבים במרחב ריבוני שהינו חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. 

צפו בשאר התחזיות ליום העצמאות ה-80 של ישראל

חננאל דורני

חננאל דורניצילום: מירי צחייישבות