גנדי יונצח בשומרון, לוחמי הראל בשער הגיא

ראש הממשלה אישר כי מרכז ההנצחה לגנדי יוקם בשומרון ואילו בשער הגיע יונצחו לוחמי חטיבת הראל. בנו של זאבי: "לי קוראים פלמח. לא יתכן שההנצחה של אבא שלי תגיע למקומות כאלה עם ותיקי הפלמ"ח"

חדשות כיפה 26/04/17 07:57 ל בניסן התשעז

גנדי יונצח בשומרון, לוחמי הראל בשער הגיא
רועי חדי, צילום: רועי חדי

המועצה האזורית שומרון קיימה אמש (שלישי) טקס מיוחד בו הנציחה את זכרו של האלוף והשר לשעבר רחבעם זאבי (גנדי) ורעייתו יעל. מוקדם יותר הצליח ראש הממשלה בנימין נתניהו, להגיע להסדר עם משפחתו של זאבי ועמותת 'דור הפלמ"ח', לפיו בברקן יוקם מרכז להנצחת גנדי ואילו מתחם שער הגיא (באב אל וואד), ייקרא על שמם של פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים.

באירוע שהתקיים אתמול באיזור תעשייה ברקן, במהלכו נקרא המתחם החדש על שמו של גנדי ורעייתו, נכחו ילדיהם ונכדיהם של בני הזוג זאבי, שר החקלאות אורי אריאל, ראש מועצת שומרון יוסי דגן, השר לשעבר תא"ל במיל' אביגדור קהלני, האלוף במיל' יוסי בן צור, ח"כ לשעבר משה פלד ועוד.

בנו של גנדי פלמח, והתייחס להנצחת ותיקי הפלמ"ח בשער הגיא, ולסיום המחלוקת סביב הנושא כפי שסוכם בפגישה עם ראש הממשלה. "מה שנותר היום ללוחמי הראל, שאיבדו שם את טובי הבנים והחברים", הוא אמר, "זה פשוט לגזור את הסרט כי אנחנו עובדים על זה כבר 5 שנים. כשפתאום פגשנו דרך התקשורת את ההתנגדות הזו להנצחה של אבא בחאן (בשער הגיא), הייתה לנו איזושהיא התנגדות ראשונית, אבל הבנו שזה בכלל לא משנה. הם חושבים שזה שלהם - והם צודקים שזה שלהם. אני מיהרתי לפני מספר שבועות למשרד רוה"מ ואמרתי לנתניהו ולחבר'ה בסביבתו: 'לי קוראים פלמח. אני לא יכול להעיז שההנצחה של אבא שלי תגיע למקומות כאלה עם ותיקי הפלמ"ח! לא יהיה!'".

 

(צילום: חיים צח. לעמ)

 

כזכור בחודשים האחרונים התעוררה ביקורת ציבורית רחבה על הכוונה להנציח את גנדי בשער הגיא. לדברי המתנגדים, ביניהם ותיקי הפלמ"ח כדוגמת האלוף במיל' שייקה גביש והמשורר חיים גורי, הוא כלל לא לחם באיזור, כך שאין סיבה שהוא יונצח שם. היום כאמור הסתיימה הסאגה בתיווכו של ראש הממשלה. "היום תודה לאל בשעות הבוקר", סיר פלמח זאבי, "ישבתי מול ראש הממשלה ווותיקי הפלמ"ח וקיבלנו הבטחות ברורות איך יוסי (דגן) יוכל עכשיו להקים מרכז שינציח את כל הדברים האלה שכל כך נגעו והרשימו כל החיים".

כנרת, נכדו של זאבי, אמר: "אני מאוד מתרגשת להיות פה. ואני מסתכלת על הגבעה הנפלאה שהולכים להנציח את סבא ואת האבן פה מאחורי את סבא וסבתא שלי. אני רואה את האבן ואין דבר יותר חזק מזה להראות למדינה לכולם שאת השם של סבא שלי אי אפשר להכתים ואת ההיסטוריה אי אפשר לשכתב לא משנה כמה ינסו. ואין אדם גדול ממנו שהייתי רוצה שילדי יגדלו על ערכיו. ועל מעשיו ועל מה שהוא עשה. במיוחד היום. כשמילים כמו ציונות והתיישבות הן מילים גסות. אז המקום הזה מאוד מאוד מיוחד בשבילי ואני רוצה להודות לכם".

השר אריאל אמר: "רבות למדתי מיעל ורחבעם ואני חייב להם חוב מיוחד. לא יצלחו אלו שמנסים לפגוע בזכרם בעת הזאת. זה לא יעבור כי זו לא אמת. כי זה לא צודק והייתי אומר - כי זה כמעט מושחת".

יוסי דגן ראש מועצת שומרון פתח את האירוע ואמר: "בתקופה האחרונה אנחנו שומעים את הקולות שמנסים לכרסם ולפגוע בדמותו של גנדי. ואני מתחייב מעל במה זו שאנחנו נלחם כולנו יחד ולא ניתן לדבר הזה לקרות. זו זכות עבורנו להנציח את שמו של גיבור ישראל כאן בשומרון. פעם ראשונה היום באיזור תעשייה ברקן ופעם שניה בהחלטת ראש הממשלה היום להקים את המרכז להנצחת גנדי בשומרון".