ביקורת על הצעת חוק קיזוז שכר המחבלים של ליברמן: "סכין בלב"

חברי ועדת החוץ והביטחון סירבו לתמוך ביוזמתו של שר הביטחון מאחר והיא מאפשרת לקבינט לעקוף אותה ולהעביר כספים לרש"פ שמשלמת סכומי עתק למחבלים, "מייתר את הצעת החוק". במשרד הביטחון טענו כי מדובר בדרישת משרד המשפטים שם אמרו כי הנושא נכלל בהצעה של ליברמן

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/05/18 14:33 ב בסיון התשעח

ביקורת על הצעת חוק קיזוז שכר המחבלים של ליברמן: "סכין בלב"
מתנגדים להצעת ליברמן. חברי ועדת חוץ וביטחון, צילום: דוברות ח"כ שטרן

ועדת החוץ והביטחון הביעה אתמול (שלישי) התנגדות להצעת החוק הממשלתית לקיזוז שכר מחבלים ותמכה בנוסח חוק "שטרן – דיכטר". זאת על רקע סעיף מעורר מחלוקת, שיאפשר לקבינט הביטחוני מדיני להעביר את הכספים המלאים לרשות הפלסטינית. בכיר במשרד הביטחון מסר ל'כיפה' כי מדובר בדרישה של משרד המשפטים.

הצעת החוק, שהוגשה על ידי שר הביטחון אביגדור ליברמן, עברה בשבוע שעבר בקריאה ראשונה ובמהלך הדיונים והכנתה לקראת המשך תהליך החקיקה, התנגדו חברי הועדה ונציגי משפחות שכולות למתן הסמכות לקבינט לעקוף את החוק בכל עת.

נציג המל"ל פנה למתנגדים ושאל כיצד הם סומכים על השרים שיורו על יציאה למלחמה, אך לא נוקטים בגישה דומה ביחס לחוק שהוצע. "לא נוכל להעביר את הצעת החוק הממשלתית כפי שהצעתם אותה", אמר יו"ר הועדה, ח''כ אבי דיכטר לנציגי משרד הביטחון וציין כי "מדובר בעניין ערכי שלוועדה יש בו עמדה מאוד ברורה ומוצהרת, קואליציה ואופוזיציה כאחד".

ליברמן ומנדלבליט

מי החליט על הסעיף מעורר המחלוקת? ליברמן ומנדלבליטצילום: Yonatan Sindel/Flash90

ח"כ אלעזר שטרן הוסיף : "לא יכול להיות שזה הכל או לא כלום. ההצעה לפיה לקבינט תהיה החלטה על קיזוז 100% מהכספים מייתרת את הצעת החוק הזאת. החוק הזה הוא לא בשביל המשפחות השכולות שיושבות כאן, אלא כדי שלא יתווספו אנשים נוספים למשפחת השכול!".

במשרד הביטחון תומכים בחוק אך חוששים שיישומו בכל מצב עלול להוביל למיטוט הרשות הפלסטינית ולערעור המציאות הביטחונית באזור. עם זאת, בכיר במשרד הביטחון אמר ל'כיפה' כי מדובר בדרישה של משרד המשפטים שביקש לדבריו, "להשאיר פתח לשיקול דעת אנושי".

בסעיף המדובר, שבגינו ועדת החוץ והביטחון החליטה לא להצביע עליו לפי שעה, נאמר כי "רשאית ועדת שרים לענייני ביטחון לאומי, מטעמים מיוחדים של ביטחון לאומי ויחסי החוץ של המדינה, להחליט שלא לנכות את הסכומים...או להחליט על הקפאה זמנית...''.

מעבר לחברי הכנסת שמתחו ביקורת על הסמכות שתינתן לקבינט, גם נציגי משפחות שכולות ונפגעי פעולות טרור. מיכל סלומון שאיבדה את בעלה חמיה וגיסתה, הרב אורי שרקי ששכל את בנו שלום, הרב יהודה בן ישי, אביה של רותי פוגל הי"ד, ונציגים נוספים הביעו את זעמם על הסעיף. "התשלומים למחבלים מעודדים טרור!", אמר דורון מזרחי, שאיבד את אחיו בפיגוע בקפה הלל בשנת 2013 וכעבור 12 שנה גם את בנו זיו שנרצח כחייל בפיגוע דקירה בכביש 433".

הפגנה להשבת גופות מחבלים

ממשיכים לקבל שכר. משפחות מחבליםצילום: וויסאם השלמון פלאש 90

לדבריו, "זה לקחת את הסכין שרצחה את הבן שלי ולסובב לנו אותה בתוך הלב. לא מספיק שאין ענישה, בית המחבל לא נהרס, אין הרתעה. לרצוח יהודי זה עסק משתלם! לא יכול להיות שאנחנו נעביר להם כספים. אנחנו חייבים לעצור את זה".

שי מימון, שנפצע בפיגוע בו נרצח מלאכי רוזנפלד הי"ד בשנת 2015, פרסם אמש פוסט זועם בנושא בו כתב בין היתר דברים שאמר בדיון: "סמכתי על הקבינט ששלח אותי עם הצוות לתפוס את אחמד נג'אר מפקד חוליית עין יברוד.  סמכתי על הקבינט שהחליט לשחרר אותו בעסקת שליט. סמכתי על הקבינט שהעביר כספים לרש"פ - והיא לנג'אר - כל חודש 12,000 ש"ח. סמכתי על הקבינט גם כשחברי החוליה של נג'אר ירו בנו ורצחו את מלאכי- מהנשק שהם קנו עם אותם כספים! עם אותם כספים שהקבינט מעביר להם!!!"

עוד כתב מימון כי הוא "לא סומך על הקבינט שיעמוד בלחץ. אני לא סומך על הקבינט שלא יעביר כספים, אני לא סומך על הקבינט שישחק אותה אבו-עלי ביום א', ובשושו מתחת לשולחן ימשיך להזרים את הכסף ביום ב'. אני סומך רק על חוק, שחור על גבי לבן, פשוט פשוט ובהיר נורא שיהיה כתוב בו - החלטנו להפסיק להעביר כספים למחבלים. נקודה".

יש לציין כי בתום הדיון אתמול הקציב ח''כ דיכטר שבועיים עד להצבעה בוועדה על הצעות החוק: "נמתין שבועיים כדי שיביאו לוועדה נוסח אחר. בהתאם לכך נצביע על שתי הצעות החוק כאחת או על כל הצעה בנפרד".

מלשכת שר הביטחון: נמסר כי "משרד הביטחון יביא לאישור ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק המוסכמת על שר הביטחון ועל ח"כ אלעזר שטרן".

מאגף ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים נמסר כי "הותרת שיקול הדעת לקבינט נכללה בהצעת החוק הממשלתית, שהוגשה ע"י שר הביטחון, אושרה ע"י ועדת השרים לחקיקה ועברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, כשהיא זוכה לתמיכה רחבה מאוד".