מחוברות הורית בלידה קיסרית

ההחלמה וההתאוששות מניתוח קיסרי אינן פשוטות, ובעידן של ביות מלא ואפס הפרדה השאלה היכן ללדת הופכת מורכבת יותר. שוחחנו עם ד"ר מיכאל שנהב מבית החולים "ליס", על האפשרויות העומדות בפני היולדת.

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף בית חולים ליס 11/02/18 14:21 כו בשבט התשעח

מחוברות הורית בלידה קיסרית
תינוק נולד, צילום: שאטרסטוק

ניתוח קיסרי  הוא הליך חלופי ללידה הרגילה אשר נדרש לעיתים מסיבות שונות. יש מי שקובעות אותו מראש ומגיעות אליו מוכנות, ויש שנאלצות להגיע אליו במהלך לידה רגילה וללא כל הכנה. שוחחנו עם ד"ר מיכאל שנהב - מנהל מחלקות היולדות בבית חולים ליולדות "ליס" בתל - אביב על ההליך ועל האופן בו בית החולים מאפשר מחוברות הורית, על אף הניתוח.

"אחוז הניתוחים הקיסריים נע סביב 20 אחוז מכלל הלידות, זהו אחוז די קבוע בשנים האחרונות ושונה ממרכז רפואי אחד למשנהו בהתאם לאוכלוסיית היולדות השונה זו מזו. ישנן סיבות שונות לסיים את הלידה בניתוח קיסרי והשכיחות שבהן: מצגים פתולוגים של העובר, חוסר התקדמות בלידה, מצוקה עוברית בלידה, ניתוחים קיסריים בעבר, שיליית פתח או היפרדות שליה מוקדמת".

האם יש נשים שבוחרות ללדת בקיסרי גם ללא סיבה רפואית מחייבת?

"ישנו אחוז קטן מאד מכלל הניתוחים הקיסריים שמתבצע לבקשת היולדת ללא הוריה רפואית. בבית היולדות שלנו הדבר מתבצע לאחר דיון והסברים משני רופאים שונים, כאשר אחד מהם הוא רופא בכיר. השיחה כוללת הסברים על הניתוח, מהלכו, היתרונות והחסרונות והסיכונים בניתוח קיסרי לעומת לידה רגילה. מאחר ויש יולדות שדרך זו מועדפת על ידן מסיבות שונות, אנו קשובים להן".

איך זה עומד בקנה אחד עם בקשת יולדת למחוברות הורית?

"מיילדת ייעודית נמצאת עימן בניתוח, לאחריו הילוד מונח עור לעור, ולאחר מכן, הן עוברות יחד לאזור התאוששות מיוחד לכך במתחם חדר הלידה. ההתאוששות מניתוח קיסרי מצריכה יותר מעורבות מהצוות הרפואי ומשככי כאבים לעומת ההתאוששות לאחר לידה רגילה ואנחנו מאד מנוסים בתהליכים מסוג זה וערוכים למחוברות הורית במהלך הניתוח הקיסרי לנשים שתוכנן מראש ניתוח. אנו דוגלים בשהייה רצופה משותפת של האם מיד לאחר הניתוח וישנן חדרים המיועדים לכך במחלקות שניתן לקיים בהם מחוברות הורית , ביות מלא או חלקי על פי בחירת היולדת. לפעמים עקב צורך רפואי הילוד מעבר בליווי המלווה לטיפול והערכה במחלקת ילודים. כאשר השאיפה שהילוד ישהה במחיצת האם כל הזמן שהיא מעוניינת במחוברות הורית מלאה."