שטיסל 3: הסדרה שעשתה קוועץ' בלב, עושה זאת שוב

חמש שנים שחכינו לסדרה הטובה ביותר שמשודרת בטלוויזיה הישראלית לחזור, והיא לא מאכזבת. הדמויות חוזרות כפי שזכרנו אותם, ואיתם הדרמות האישיות והמטלטלות. ייאמר לזכות הכותבים ששוב הם מצליחים להראות תמונה מורכבת של החברה החרדית לטוב ולרע שבה

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 21/12/20 00:35 ו בטבת התשפא

שטיסל 3: הסדרה שעשתה קוועץ' בלב, עושה זאת שוב
שטיסל, צילום: קרדיט צילום מסך

חסדי השם: אחרי המתנה ארוכה שלא ידענו שהמתנו להם, שטיסל חוזרת לעונה שלישית ולא לדאוג היא לגמרי מספקת את הסחורה. הדרמה הסוחפת והאנושית על משפחת שטיסל המתוסבכת חוזרת לעונה חדשה ועם דרמות חדשות-ישנות. סדרת המופת שגילתה לנו כישרונות משחק יוצאי דופן, החל מדבל'ה גליקמן האדיר בתפקיד ראש המשפחה, דרך מיכאל אלוני הנוגע ללב, וכמובן הכוכבת הבינלאומית והמועמדת לפרס האמי - שירה האס. יחד איתם מגיע גם חיזוק שחקנים רציני הכולל את שולי רנד, מיקי קם ואפילו קובי אריאלי.

חמש שנים עברו מאז סיום העונה השנייה, וכך גם סיפור העלילה מתרחש חמש שנים לאחר גמר העונה הקודמת. למי ששכח ר' שולם נותר אלמן הממשיך לחנך את בנו הצעיר, והפך למנהל החיידר. גיטי וליפא סוף סוף השלימו ופתחו מסעדה, רוחמי בת ה-16 נישאת לחנינא בן גילה, ועקיבא (קייבע) מוצא את שאהבה נפשו בדמותה של בת דודתו ליבי. נקודת הפתיחה ממשיכה כמעט באותן נקודות עם מספר התקדמויות קלות: שולם כבר זקן יותר ובריאותו הגופנית והמנטלית הידרדרה מעט, רוחמי כבר אישה צעירה המשמשת כמזכירה (לא מוצלחת כנראה) בחיידר של הסבא שלה, ועקיבא כבר אב לתינוקת הנקראת על שם אמו.

הדמויות כולן חוזרות להיות כפי שהיו לפני כן, כאילו לא עברו חמש שנים, וזה כבר מותיר זיכרונות נעימים כמו פגישה של חברים אחרי שני סגרים בקורונה. אבל בשטיסל כמו בשטיסל כבר נותנת על הפרק הראשון את כלל הדרמות הצפויות לבוא לאורך העונה. בגזרת ר' שולם הוא מופטר מהנהלת החיידר לאחר שהכה תלמיד ותועד במצלמת נייד של תלמיד אחר, קצת מוזר כשמדובר בחברה החרדית היה אפשר בתסריט למצוא דרך אחרת, אך זו הפאשלה היחידה בפרק. במקביל שולם עתיד לנהל חיים חצי זוגיים עם אישה חדשה (מיקי קם), כמו בעונות הקודמות, השאלה אם הפעם ייתן סיכוי לנישואים חלק ב' או שמדובר בעוד אישה שמספקת לו עניין זמני ואין בכוונתו להתמסד.

גיטי וליפא וייס נכנסים לצרה כפולה, כי פשוט אי אפשר לתת לגיטי המסכנה מנוחה, שוב סביב הזוגיות שלהם וסביב הילדים. גיטי מגלה שעל אף שסלחה לבעלה, החברה החרדית טרם סלחה לו, ובכך זה משפיע על מעמד ילדיהם בשידוכים (ועלול לגרום לגיטי שוב לכעוס את בעלה). במקביל בתם רוחמי סובלת מעקרות, בת 21 מי ישמע, אבל בכל זאת היא כבר נשואה חמש שנים. ובנם השני של הזוג וייס מתאהב על הפגישה הראשונה, כמו דודו קייבע, בשידוך בלתי אפשרי - בחורה ספרדייה. גם כאן ליפא הלייטי בעד הרומנטיקה האסורה של ילדיו (פעם קודמת הוא תמך בנישואי בתו הקטינה) ושוב גיטי רק רוצה להיות נורמלית בחברה בה היא חיה, וזה מתפוצץ לה בפנים. יאמר לזכות הכותבים שעל אף הרגישות כלפי הדמויות, הם מציגים גם את הצדדים הפחות יפים של החברה החרדית הכוללת מעמדות, רכלנות והפרדה בין עדות, ועדיין בלי להטיל מידי רפש על החברה כולה.

החלק האחרון והמפתיע הוא כמובן של גיבור הסדרה, קייבע, הצייר הרגיש והמתוסבך מעל הראש. לאורך הפרק הראשון נראה כי הוא עלול להיעלם מקדמת הבמה של הסדרה כשהוא מראה איזושהי יציבות לראשונה, הוא נשוי באושר, יש לו ילדה, מתפרנס מהכישרון שלו, ורק קשיים כלכליים עומדים עליו. לרגע נראה כי כותבי הסדרה החליטו לוותר עליו הפעם, אלא שבחמש הדקות האחרונות של הפרק אנו מגלים תפנית שפוגעת חזק בבטן הרכה. לא ייאמן ששוב הסדרה הזו עושה לנו קוועץ' בלב, ובלי מניפולציות רגשיות מוגזמות. שטיסל טוב שחזרת, פעם הבאה אל תתני לנו לחכות כל כך הרבה וכולי.