"הזמר במסכה": לא כמו באמריקה אבל בול בזמן

הקונספט הקוריאני שעשה שמות בארצות הברית, נחת בארץ והביא איתו נוסחה חדשה לקהל הישראלי - מפורסמים ותחרות שירה. התוצאה: מבדר, מסקרן ובעיקר מצמיד את הצופים למרקע הטלוויזיה בדיוק כשהסגר מתחיל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 24/09/20 14:13 ו בתשרי התשפא

"הזמר במסכה": לא כמו באמריקה אבל בול בזמן
אחד המתמודדים ב"זמר במסכה", צילום: צילום מסך מתוך התכנית

חכם סיני זקן אמר פעם שתזמון זה עניין של טיימינג, ואיכשהו נראה שדווקא בקשת נהנים מיכולת היסטרית של דיוק בזמנים. אתמול שודר הפרק הראשון לעונה של "הזמר במסכה" ונראה שזה בדיוק מה שיעזור לנו לעבור את "הסגר השני - מועד ב'". הרבה מפורסמים, שואו במידה ומנה גדושה של שחר חסון והצמד סטטיק ובן אל. 

אז סקירה קטנה למי שהתייאש ממהדורות חדשות של שעה וחצי (בחיי שאני זוכר ימים בהם החדשות נגמרו ב-20:30, אבל זה לפעם אחרת), ולא זכה לראות את התכנית או לפחות את תחילתה. הקונספט מבוסס על תכנית אמריקאית בשם "The Masked Singer" שמשודרת כבר שלוש עונות (הרביעית בדרך) ברשת FOX, שבעצמה מבוססת על התוכנית בדרום קוריאה שנקראת "King of Mask Singer".

התכנית, שהפכה את עניין המסכות לטרנדי עוד לפני שהקורונה הגיעה, מביאה מפורסמים מכל הסוגים, החל מפוליטיקאים, שחקנים וזמרים, ועד ספורטאים ואושיות רשת, לבצע שירים כשהם לבושים בתחפושת מלאה (עוד נגיע לזה). צוות השיפוט מורכב מאנשים ונשים מפורסמים בעצמם שתפקידם הוא לנחש את זהות המתמודדים מאחורי המסכה, וזאת בעזרת השירה שלהם, וסרטון רמזים שמוצג לפני כל שיר. בסוף כל קבוצת זמרים, המועמדים עומדים בפני הצבעה של הקהל והשופטים, כשמי שמקבל הכי פחות קולות - יוצא מהתכנית, לא לפני שהוא חושף את זהותו המפתיעה. 

וכעת למה שראינו אתמול על המסך. את התכנית הישראלית מנחה המגיש (שככל הנראה נמצא בכל הערוצים ובכל זמן נתון) עידו רוזנבלום, וחברי הפאנל הם הסטנדאפיסט שחר חסון, מגישת הטלוויזיה והרדיו אופירה אסייג, הבמאי שזכור מתקופתו כשופט בכוכב נולד, צדי צרפתי והצמד הבלתי נפרד סטטיק ובן-אל תבורי.

אל הבמה עלו ובאו שבעה מתמודדים במסכות - התרנגול, הדרקון, השור, היעל, המלפפון החמוץ, הדוב והקרמבו. הם נתנו בראש בהופעות שלא היו מביישות את איכות הביצועים של ידידתינו הגדולה מעבר לים, בביצועים מפתיעים באנגלית ובעברית לשירים מוכרים.

אחרי שבעת הביצועים, כל אחד ואחת מהקהל והשופטים הצביעו למועמד שהכי אהבו. במהלך לא מובן, כל המתמודדים נשארו מאחורי הקלעים בזמן ההכרזה על הזמרים שעוברים לשלב הבא. שלושת האחרונים שנשארו, הגיעו לעמוד בבמה לצד המנחה עידו, שהכריז לבסוף על הדמות שהודחה מהתכנית והסירה את המסכה שלה. 

לא כמו בארצות הברית - אבל גם לא רחוק

כשראיתי את התכנית האמריקאית, היתרונות שלה היו ברורים מיד - הקצב המהיר, אורך התכנית שנמשכת בין 45 דקות לשעה בלבד וההופעות שכוללות את שירים איכותיים ותחפושות מרהיבות, שהמעצבת שלהן אפילו הייתה מועמדת עליהן לפרס האמי. 

אז למי שציפה לקבל את המוצר האמריקאי המדויק - אני ממליץ לו לחכות לעונה הרביעית של התכנית האמריקאית, שתצא לאוויר בימים אלו, ובשל הקורונה תהיה עם קהל וירטואלי בלבד. יחד עם זאת צריך לסייג את הדברים, יחסית לתכנית ריאליטי ישראלית שמשלבת שירה, "הזמר במסכה" התברכה בקצב די מהיר. התכנית, בהובלת רוזנבלום שעושה עבודה טובה למדי עם הקללת הסיטואציות, מעבר בין השופטים שיש להם קצב שונה לגמרי ואינטראקציה עם המתמודדים שמזכירה מאוד את יכולותיו של ניק קנון, המנחה בגרסה האמריקאית. יש לציין גם את מיעוט הפרסומות, שהגיעו לראשונה אחרי יותר מ-40 דקות ולא הופיעו כנהוג בטלוויזיה הישראלית כל חמש דקות. 

נכון, התכנית הייתה די ארוכה, אבל זה בגלל הבחירה הדי מוזרה של ההפקה לחלק את כל 14 המתמודדים בעונה זו לשתי קבוצות של שבעה זמרים בכל אחת מהן, בניגוד לארבעה או חמישה בארצות הברית. ולגבי התחפושות, יש עוד מקום לשיפור בפרטים הקטנים, ובעיצוב החבילה השלמה. ממליץ לכם להעיף מבט במתמודדים האמריקאים (תחפשו את השועל שניצח בעונה השנייה) ותבינו לבד.  

https://www.youtube.com/watch?v=bfM33mx4o58&ab_channel=TheMaskedSingers

לגבי חבר השופטים הנכבד, כל אחד בפני עצמו מביא משהו אחר מהעולם התרבותי שלו, יחד עם האופי הנוירוטי של חסון, החכמה של צדי, השליטה בדמויות של אופירה וההרמוניה של סטטיק ובן אל, זה מרגיש טוב. צריך לומר, שאולי זה בגלל שהתכנית רק התחילה, אבל ממש אפשר היה לראות שעוד יש חוסר כימיה ביניהם השופטים, בעיקר בין הצעירים (כולם) לזקנים (צדי צרפתי), שעל אף כל חביבותו והידע שלו בעולם הבידור והתרבות, נראה שכרגע הקצב קצת מהיר לו מדי, ושהשאר די נהנים ללעוג לו על כך. נקווה שיעבור להם. 

לסיכום, אנחנו לא ניצבים מול העתק מדויק של התכנית האמריקאית, אבל התכנית הזאת עושה את המוטל עליה ואף מעבר לכך, כשהביצועים לחלוטין עומדים ברף הבידורי עם כל החבילה מסביב, השופטים נהנים מהשואו, המתח והסקרנות של מי עומד מאחורי המסכה מספקים דרמה, והגיור שעברו הצעקות של "take it off" היישר ל"מי זה?" ההיסטרי, עבר די חלק. ונראה שאנחנו עומדים בפניה של תופעה חדשה שתושיב אותנו מול הטלוויזיה בשעות הפנויות של הסגר. כל שנותר לנו הוא לחכות לחיקויים בארץ נהדרת.

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן