3 סיבות למה מנאייכ טובה מטהרן

שתי הסדרות המצוינות הגיחו אחת אחרי השנייה, אבל יש משהו דווקא בשיח הפנים ארצי שעובד טוב יותר מאשר פנטזיית הביון. לאחר שידור הפרק האחרון בסדרה מנאייכ, ברור איזו סדרה עשתה את זה יותר טוב

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 01/09/20 09:46 יב באלול התשפ

3 סיבות למה מנאייכ טובה מטהרן
צילום: באדיבות כאן 11

משהו טוב עובר על תאגיד השידור. במשך החודשיים האחרונים, סיפק התאגיד שתי סדרות נהדרות שעלו לאוויר אחת אחרי השנייה. הראשונה היא "טהרן", פנטזיית ביון שיצרה באז עוד טרם עלייתה לשידור וכבר נמכרה לאפל TV. השנייה דרמת המתח "מנאייכ" ששמה זרקור דווקא על המשטרה המקומית, והגיעה בתקופה שסדרה על משטרה נראית רלוונטית מתמיד. על אף שמדובר בשתי יצירות מופת נראה כי משהו במנאייכ המקומית דווקא עולה על טהרן הגרנדיוזית. 

https://www.youtube.com/watch?v=1vRpooZpWYc

סיפור רקע: הבחירה לעסוק בטהרן בסיפור בדיוני על המוסד, היא אמנם מרתקת, אך בשל כך אין לצופה הישראלי דרך לאמת אותה עם המציאות שהוא מכיר. נכון, גם מנאייכ היא בדיונית, אך בעוד שפעילויות המוסד הן נסתרות מעיניי הציבור, סיפורים על שחיתות משטרתית מוכרים לישראלים עד מאוד. בניגוד לסדרות מחו"ל, כשהצופה הישראלי רואה יצירה ישראלית הוא דורש ממנה להיות כמה שיותר קרובה למציאות שהוא מכיר, ופחות לעוף על כנפי הדמיון. פה ניכר יתרונה של מנאייכ בה מוצגת מציאות אמינה של דילמות אותנטיות, בעוד שלצופה אין מושג מה הן יכולותיו האמתיות של סוכן מוסד בשטח. המוגבלות של איזי בכר (מנאייכ) אמינה עשרות מונים, מהסופר פאוור של תמר רביניאן (טהרן).

משחק: גם כאן חשוב לציין כי בשתי הסדרות תצוגת המשחק היא לא פחות ממרשימה. ניב סולטן (טהרן) עמלה קשות לתפקיד וזה ניכר מאוד, החל מכשורי אקרובטיקה ולחימה מרשימים ועד לימודי השפה הפרסית בה דיברה כמעט לאורך כל העונה. אבל אין דבר יותר מרשים משחקנים קומיים שממלאים תפקיד דרמטי מבלי אפילו להעלות חיוך קטן. אנו מכירים את זה עוד מהליהוקים של אדיר מילר בסרטי אבי נשר, וגם בסדרה מנאייכ זה בא לידי ביטוי בליהוקו של שלום אסייג. הסטנדאפיסט הוותיק מגלם דמות הכוללת בתוכה המון מרירות, והמון אמפתיה וכל זה מבלי להזכיר לשנייה שעיסוקו העיקרי הוא בכלל קומדיה. ההערה הזו נכונה גם לגבי השחקנית הקומית מיה דגן שמגלמת אישה קשוחה בלי הרבה חמלה. מדובר בתצוגת משחק מדהימה של השניים.

הסיום: אזהרת ספויילר! טהרן החזיקה עונה שלמה בדריכות ובמתח שלא נתנו לצופה להסיר את עיניו מהמסך לשנייה. הבעיה הגיעה עם הטוויסט בפרק האחרון, כאשר יוצרי הסדרה החליטו להציג סוכנת כפולה במשרדי המוסד. דווקא קרב המוחות בין תמר רביניאן והסוכן האיראני פראז כמאלי, היה מצוין לכשעצמו, והוספת הטוויסט הזה היה נראה לא אמין ומאולץ. לעומתו הסיום של מנאייכ היה גם מופרך, אך אמין הרבה יותר. הסיום הציג מציאות בה המערכת המשטרתית אמנם חושפת את השחיתות אך בוחרת לטפל בעניין על ידי השתקת האירוע וטיפול חיצוני בלבד. בנוסף הצפייה לעונה חדשה במנאייכ הייתה מסקרנת ועדינה יותר לעומת החיתוך הגס בו הסתיימה טהרן.

אין ספק שבתאגיד הציפו רף חדש לטלוויזיה הישראלית, ופה יש מקום להודות דווקא לכך שמדובר בערוץ ציבורי. במהלך חודשי החופש שנתוני הרייטינג גבוהים, טוב לדעת שיש ערוץ שלא מחויב להכניס כסף באופן כפייתי. בימים שהאופציות הן בין הישרדות VIP, שרבים מגדירים אותה כעונה הגרועה ביותר, לבין MKR, עוד תכנית בישול משמימה, טוב שיש גם אפשרות לצפות ביצירה ישראלית איכותית. דבר אחרון המירוץ של סדרות מצוינות בתאגיד לא נגמר במנאייכ, בקרוב תעלה בערוץ סדרה חדשה "שעת נעילה" שנראה כי כל מה מה שהיה איכותי במנאייכ יגדל עוד יותר בסדרה שתעסוק במלחמת יום הכיפורים.  

 

 

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן