ביקורת סרטים ספיישל האיחוד של "הארי פוטר": אמה ווטסון הצילה אותנו מלהכריז על הסרט ככישלון

השיחות השטחיות בין רדקליף, ווטסון וגרינט, התשובות המאולצות של הבמאים וההיעדרות המוזרה של הסופרת רולינג מרדדות את סרט האיחוד | במקביל, התיעוד מאחורי הקלעים, התובנות הייחודיות והנגיעה בהתמודדות הנפשית של השחקנים הצעירים - מרגשים אותנו מחדש

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/01/22 22:37 כט בטבת התשפב

ספיישל האיחוד של "הארי פוטר": אמה ווטסון הצילה אותנו מלהכריז על הסרט ככישלון
השלישייה הבלתי נפרדת, נוסטלגיה אדירה, צילום: מתוך הטריילר לסרט

לרגל השנה האזרחית החדשה, זכו אזרחי ישראל (אלה שמנויים על שירותי YES) יחד עם עוד עשרות מיליונים ברחבי העולם לצפות במאורע היסטורי - איחוד מרגש לציון 20 שנה ליציאת הסרט "הארי פוטר ואבן החכמים", בסרט חגיגי שנקרא "הארי פוטר: בחזרה להוגוורטס", ובו התכנסו רבים מכוכבי שמונת הסרטים הבלתי נשכחים.

99 הדקות של הסרט מחולקות לארבעה פרקים, אחד לכל שני סרטים, כשבמהלכם השחקנים השונים נפגשים ומשוחחים אחד עם השני ומעלים נוסטלגיות יחד עם הבמאי של כל סרט. אז רגע לפני שאתם שולפים את הגלימות המאובקות מהבוידעם, מחפשים משקפיים שחורים ושוכרים תנשמות, קבלו שמונה הערות על ספיישל האיחוד כמניין הסרטים. 

אמה ווטסון, היא הרמיוני גרינג'ר המופלאה

1. כגודל הציפייה כך גודל האכזבה: כמו כל חובבי הספרים והסרטים, ציפינו לראות את השלישייה המרכזית הארי-רון-הרמיוני נותנת שואו בסרט האיחוד. קיווינו לראות חיבוק קבוצתי מרגש או לכל הפחות לחוות דינמיקה שעובדת. למרבה הצער זה לא כל כך קרה. דניאל רדקליף (שגילם את הארי פוטר) ורופרט גרינט (רון וויזלי) מופיעים ברוב הדיאלוגים בסרט האיחוד, אך לא מצליחים להחזיק את הסיטואציות והשיחות, ולכן גם אין להם אף סצנה לבד. גרינט אף נראה פעמים רבות כמו מישהו שהכריחו להגיע לשם ורדקליף פשוט לא מספיק כריזמטי. אלמלא אמה ווטסון, היא הרמיוני גרינג'ר המופלאה, שהרימה את כל הסצנות בשתי רמות ובמו ידיה הצילה אותנו מלהכריז על הסרט ככישלון, ומוכיחה גם מדוע היא השחקנית שבסופו של דבר הקריירה שלה התרוממה פי כמה מכל מי שהיה בקאסט ההוא. 

ווטסון וגרינט, היא הרימה את הדיאלוגים

ווטסון וגרינט, היא הרימה את הדיאלוגים צילום: מתוך הטריילר

2. כשהסרט והמציאות נפגשים: בדיוק כמו שנאמר לא פעם בסרט, מדהים כמה האנשים התאימו לדמויות שלהם בצורה מושלמת, משלב הליהוק והסרטים הראשונים ועד היום. אפשר לומר שבמהלך השנים הם בעצמם אימצו חלק מהתכונות אבל הדמיון בין אמה להרמיוני עוד מגיל צעיר, כפי שמראים קטעי הוידאו שצולמו מאחורי הקלעים, הוא מעורר השתאות. לדוגמה, רופרט גרינט מעיד כי במהלך אחד הסרטים הבמאי נתן להם לכתוב מטלה על הדמות שלהם. בשילוב של שובבות נערית ועצלנות הוא לא הגיש את המטלה ונימק באמירה כי רון וויזלי, הדמות אותה הוא מגלם, לא היה מגיש אותה. גאון. 

מי שיצרה, הגתה והולידה את הספרים והשתתפה בהפקת הסרטים, ג'יי קיי רולינג, כלל לא מופיעה בסרט האיחוד

3. הזיכרון במקום: יוצרי הסרט הקדישו תת פרק מכובד מאוד לשחקנים שלקחו חלק בסדרה האפית והלכו לעולמם במהלך השנים. החל מריצ'ארד האריס, הלא הוא פרופסור אלבוס דמבלדור שנפטר שבועיים לפני צאת הסרט השני, ועד אלן ריקמן שגילם את פרופסור סנייפ, ריצ'ארד גריפיטס ששיחק את הדוד ורנון והלן מקרורי שגילמה את נרקיסה, אימו של דראקו מאלפוי שהלכה לעולמה באפריל האחרון. חברי הקאסט הזכירו אותם, ביכו את הליכתם המוקדמת והתערגו על השהייה לצידם. "השחקנית הכי טובה שראיתי", אמר השחקן היהודי-בריטי ג'ייסון אייזקס (לוציוס מאלפוי) על מקרורי, רעייתו בסרטים. את החלק המרגש הזה חתמה שקופית עם שמותיהם של כל השחקנים ואנשי הצוות שלקחו חלק בסרטים ונפטרו.

4. הנעלם המרכזי: קצת מוזר, אבל מי שיצרה, הגתה והולידה את הספרים והשתתפה בהפקת הסרטים, ג'יי קיי רולינג, כלל לא מופיעה בסרט האיחוד, לפחות לא באופן אינטגרלי. העורכים הכניסו מספר התייחסויות מצולמות שלה לסוגיות כאלה ואחרות מתוך סרט תיעודי שנעשה ב-2019. המפיקים לא פרסמו את הסיבה להיעדרותה של רולינג מהספיישל אך ההשערות הנפוצות בפורומי האוהדים טוענות כי התבטאויותיה הלא רגילות של הסופרת נגד קהילת הלהט"ב הן שהביאו לאי הכללתה בסרט.  

ג

ג'יי קיי רולינג. חסרון מפתיע צילום: shutterstock

5. מאלפוי וכל השאר: מבין כל דמויות המשנה של הסרטים, טום פלטון, הלא הוא הנמסיס של הארי, דראקו מאלפוי, קיבל את זמן המסך הרב ביותר. ובצדק. מעבר לכך שגם בסרטים יש לו הופעות רבות, גם הורבליות שלו, הצ'ארמיות שהוא מפגין והאמפתיה שהוא מעורר, יחד עם הגילוי שווטסון עצמה הייתה מאוהבת בו עוד בתחילת הסרטים, עוזרים לנו לגלות בו את הצדדים הרגישים, שלא נחשפו אלינו במהלך הסרט והסצנות איתו בספיישל הן מהמעמיקות ובעלות העניין יותר. למרות שאין אף סצנה עם רדקליף, וזה חוסר חיבור משווע של היוצרים.

בוני רייט (ג'יני וויזלי), אוליבר וג'יימס פלפס (התאומים וויזלי), מת'יו לואיס (נווויל לונגבוטום), אוונה לינץ' (לונה לאבגוד) ואלפרד אינוק (דין תומאס) הם החברים היחידים שמופיעים באיחוד וחלקם למשפטים בודדים בלבד, אך רובי קולטריין (רובאוס האגריד) המרגש ומארק וויליאמס (ארתור וויזלי) התזזיתי, שמצטרפים לגארי אולדמן (סיריוס בלק), הלנה בונהם קרטר (בלטריקס לסטריינג') וכמובן רייף פיינס (הלורד וולדמורט) החביבים עד מאוד מוסיפים צבע רב לסצנות בנוכחות הבוגרת שלהם. למרות זאת, לא ברור מי המוביל בכל סצנה, ולעיתים יש תחושה של מפגש מחזור מאוד מביך שהמטרה שלו לא כל כך ברורה כשאחרי דקה וחצי ה-V הושג מבחינת הבמאים וניתן היה לעבור לסצנה הבאה. חבל.  

רייף פיינס (הלורד וולדמורט). בחור חביב למדי

רייף פיינס (הלורד וולדמורט). בחור חביב למדי צילום: מתוך הטריילר

6. הבמאים והשאלות: ארבעה במאים לקחו חלק בשמונת הסרטים וספיישל האיחוד מספר את התהליך וקו המחשבה שכל במאי הביא איתו לסרט/ים שלו. במאי "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן", אלפונסו קוארון, ניסה להסביר את ההחלטות שלו להפוך את הסרט השלישי לקודר ואפל יותר, ואף להסיר במכוון קטעים רבים ממנו, צעד שעורר עליו ביקורת באותם ימים. התשובות שלו ושל הבימאים האחרים לצעדים כאלה ואחרים לא היו מספקות והרגישו שטחיות מדי. אחרי כל כך הרבה שנים אפשר לתת תשובות ראויות יותר למעריצים מאשר "ככה רציתי". 

ווטסון מסבירה כי היה לה קושי גדול להתמודד מול כמויות הפרסום, בלי תמיכה, לבד, היא פשוט רצתה לחזור ולהיות ילדה אנונימית

7. כשאמה ווטסון לא רצתה להמשיך: הבמאי דיוויד ייטס מספר כי כשהוא הגיע לביים את הסרט החמישי, המפיקים העבירו לו מסר שאמה ווטסון לא רוצה להמשיך לשחק בסרטים הבאים. "אנשים נוטים לשכוח מה היא עברה ובאיזה חן היא התמודדה עם זה", מעיד טום פלטון על ווטסון, "דן ורופרט היה להם אחד את השני. לי היו את האנשים שלי. אמה לעומת זאת לא הייתה רק הכי צעירה, היא הייתה לבדה". ווטסון מסבירה כי היה לה קושי גדול להתמודד מול כמויות הפרסום, בלי תמיכה, לבד, היא פשוט רצתה לחזור ולהיות ילדה אנונימית. גרינט משתף בשיחה איתה שגם לו היה קשה וכך גם רדקליף, אבל מנקודת מבט של נערים בני 14 הם לא ידעו לבוא ולדרוש בשלומה. נקודה חשובה ומאוד לא ברורה מאליה שהיוצרים בחרו להכניס לתוך 99 הדקות של הסרט. הלוואי שזה ייתן פתח לעולם התרבות לעסוק בנושא הנפשי יותר, בטח בקרב שחקנים צעירים. 

רציף 9 ושלושה רבעים. נוסטלגיה לדורות

רציף 9 ושלושה רבעים. נוסטלגיה לדורות צילום: מתוך הטריילר

8. "אחרי כל הזמן שעבר? תמיד": אלה השורות האחרונות בסרט, והן לקוחות מתוך אחת הסצנות הכי זכורות בכל הסדרה. ההקשר לא חשוב אבל ההבנה שגם עכשיו, 20 שנה אחרי שהסרט הראשון יצא, ההשפעה של הסרט עדיין ניכרת, גם בקרב ילדים שנולדו אחרי ש"אבן החכמים" יצא. "תמיד נהיה חלק מהחיים זה של זה", אומר רופרט גרינט בלי להתרגש יותר מדי, כשמולו אמה ווטסון ממררת בבכי. גרינט מספר כי נקודות הציון של חייו ממוקמות בזיכרונו לפי הסרטים: "עשיתי רישיון נהיגה בסרט החמישי", הוא אומר ומתאר את חייהם של מיליוני "פוטר'ס" ברחבי העולם, כולל כותב שורות אלה שקיבל את הספר השישי במתנה לבר מצווה.

בונוס: איזה מרגש זה לראות התיעוד בו רדקליף, ווטסון וגרינט מתחבקים ובוכים על הסט רגע אחרי שהצילומים נגמרו והם מבינים שזהו, תם עידן ופרק בחייהם.