בטיול יום הולדת: זן פרא חדש של הפרח המוכר התגלה בישראל

חגיגה לאוהבי הפרחים בארץ, סחלב בר חדש נתגלה בישראל, הסחלב – רצועית רוברט, נמצא על ידי מתנדבת הגן הבוטני האוניברסיטאי ביער ליד מבשרת ציון בעיצומו של טיול יום הולדת של מתנדבת בגן הבוטני

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/23 15:09 טז באדר התשפג

בטיול יום הולדת: זן פרא חדש של הפרח המוכר התגלה בישראל
סחלב. ארכיון, צילום: shutterstock

גבי פלג, מתנדבת בגן הבוטני בגבעת רם, חגגה את יום הולדתה בטיול ביער הסמוך לביתה עם חברתה עפרה לרון. הם התפעלו משיא פריחת האביב ושיתפו תמונות של פרחים בקבוצת הוואטסאפ של הגן הבוטני בשם 'המועדון הבוטני'. בין הפרחים ששלחו היו הרבה צילומי סחלב יפהפיים, אבל סחלב אחד גבוה (51 ס"מ) עם פרחים ורודים משך את תשומת לב המומחים.

כך נמצא הסחלב החדש -  רצועית רוברט

עלה הכותרת התחתון של הפרח (השפיץ) היה מוארך ונראה כמו דמות ורדרדה בעלת שתי ידיים ושתי רגליים. לאחר בדיקה מהירה זיהו הבוטנאים את הצמח כרצועית רוברט, סחלב ים תיכוני המוכר מכל אגן הים התיכון מקפריסין ועד ספרד. סחלב זה לא תועד כל כך רחוק מישראל וסביבתה ונחשב לממצא הראשון והחשוב שלו כאן.

הסחלב החדש שנמצא - רצועית רוברטס

הסחלב החדש שנמצא - רצועית רוברטס צילום: אורי פרגמן ספיר

מציאת הסחלב -  חגיגה גדולה לאוהבי פרחים וטבע

גילוי סחלב רצועית רוברט הוא חגיגה גדולה לאוהבי הפרחים והטבע בישראל. לדברי אורי פרגמן ספיר, המדען הראשי של הגן הבוטני בגבעת רם, "לסחלבים יש זרעי אבק זעירים הנפרשים למרחקים ברוח, לפעמים רחוקים מצמחי האם ומפתיעים אותנו באזורים שבהם לא רואים אותם בדרך כלל".

השטח יעבור בקרוב סקר על ידי צוות הגן הבוטני כדי לבדוק אם יש פרטים נוספים על הסחלב החדש. הזמן יגיד אם הופעתה של להקת רוברט בהרי יהודה היא פרק חד פעמי או שיש שם אוכלוסייה שפשוט לא אותרה עד היום. נזכיר שלפני שלוש שנים תואר לישראל סחלב חדש נוסף בשם להקת קומפר בצפון הגולן, כבר אז נמצא פרט בודד.

לסיכום, גילוי סחלב רצועית רוברט בישראל הוא אירוע נדיר ומרגש לחובבי פרחים וטבע. זה משמש כתזכורת לכך שעדיין יש כל כך הרבה מה לגלות ולהעריך בעולם הטבע שסביבנו.