ביקורת טלוויזיה: "בשבילה גיבורים עפים"

זהו סיפורם של ארבעה חברים ששירתו יחד בגולני, אשר בעקבות אירוע טראומתי במלחמת לבנון השנייה ניתקו קשר. הסדרה מתבססת על שני מוקדים כבדים בהוויה הישראלית: המלחמות ותוצאותיהן, ומנגד הבריחה אל הארצות שמעבר לים.

חדשות כיפה ציפי קלר 14/05/18 16:00 כט באייר התשעח

ביקורת טלוויזיה: "בשבילה גיבורים עפים"
צילום: צילום מסך מיוטיוב

כשיוצאת סדרה חדשה על בסיס ספר מוכר הדבר האחרון שכדאי לעשות זה להשוות בין השניים. מדובר ביצירה העומדת בפני עצמה וכך צריך לשפוט אותה. הסדרה מתבססת על הספור אבל בוחרת את מבנה הספור והדגשים הבונים אותה בצורה ייחודית.

הסדרה "בשבילם גיבורים עפים" נוצרה, נכתבה ובויימה ע"י עמרי גבעון שכבר הראה את יכולותיו בסדרות אחרות במיוחד ביצירת אקשן מצוין ומהוקצע. בפרק הראשון אנו נחשפים לקטעי לחימה מצוינים המתובלים בז'רגון צבאי שהיו יכולים להיות חלק מסרט מלחמה רציני. כל זאת הופיע כשברקע הידיעה שללא ספק משהו ישתבש וטרגדיה עומדת להתחולל. זהו מתכון מעולה ליצירת מתח ולספור מכונן שיוביל את כל הסדרה.

לאחר פתיחה כל כך חזקה הסצנות הבאות הן שקטות יותר אבל אפקטיביות לא פחות. הבמאי מראה יכולות מדויקות למיצוי דרמה גם ברגעים קטנים עם צוות שחקנים משובח שמצליח להתגבר על הרבה רגעים שהיו יכולים להיות מביכים ומצליחים לתת תמונה דרמטית משכנעת.

זהו סיפורם של ארבעה חברים ששירתו יחד בגולני, אשר בעקבות אירוע טראומתי במלחמת לבנון השנייה ניתקו קשר. אביב נאלץ אז לקחת החלטה מבצעית שעמה עליו להתמודד כל חייו, מה שעוד היה בשליטה כל זמן שחברתו יעלי הייתה לצדו. כאשר יעלי קיפחה את חייה שנתיים אחרי כן במהלך טיול בדרום אמריקה, משהו באביב השתבש וכל השדים צפו. תשע שנים לאחר מכן מצבו הנפשי עומד למבחן גדול במיוחד כאשר חברו משכבר בנדה, המתגורר כעת בבוגוטה שבקולומביה, מגלה שיעלי כנראה חיה. הגילוי הזה מכניס לסחרור את כל ארבעת החברים - בכללם גם אחיה של יעלי, דובי (הדתי), ודותן, המכונה 'הימלר' שמאשים את אביב על הבחירה שעשה אז במלחמה.

עיבוד הדמויות בסדרה כלקוחות מתוך חיינו כיום, צולח בצורה טבעית ומצליח להקנות לדמויות אופי ונפח עם עולם משלהם. הדיאלוגים לא תמיד עושים את העבודה אבל מה שביניהם מצליח מאוד להציב את החבורה הזו כמי שעוסקים ברוחות רפאים מעברם ומנסים להתמודד איתן.  למשל, בפרק הראשון הבמאי סוחף אותנו לקטע מתוך הלוויה של אזולאי בו אלמנתו מקריאה קטע מתוך 'תחיית המתים' של יהודה עמיחי המדגיש את הכאב והבלבול של כל 4 החברים שנותרו ומתמודדים עם רוחו של אזולאי כל חייהם.

הסדרה מתבססת על שני מוקדים כבדים בהוויה הישראלית, המלחמות ותוצאותיהן, ומנגד הבריחה אל הארצות שמעבר לים. המסע של החבורה יעמת אותם עם הרוחות איתן הם מתמודדים בכל מקום בו הם נמצאים. שם הסדרה מרמז על הגיבורים שצריכים להגן כאבירים על הנסיכה אך כאן הם מתמודדים עם כוחות חזקים מהם.

הסדרה כולה ריאלית וכמו 'פאודה' מכניסה אותנו בעל כורחנו שוב ושוב להוויה הישראלית הכאובה של מלחמות והשפעותיהן על החברה הישראלית. התמהיל של החבורה כולל מגזרים שונים בחברה הישראלית אבל הדגש הוא על החברות וברית הדמים ביניהם ללא דיבור מיותר על המגזריות המאפיינת כל אחד מהם.

לי אישית סדרות מסוג זה מצליחות להכאיב במיוחד ותחליטו אתם אם אתם רוצים להיכנס למסע הזה או רק לקרוא עליו. מה שבטוח, ברגע שנכנסתם לסדרה יהיה לכם קשה מאוד שלא להמשיך במסע עם גיבוריה.

הסדרה משודרת בימי ראשון בערוץ "קשת 12".

צפייה נעימה!

 

 


ציפי קלר - מנהלת הספריות ומרצה לחינוך ולתקשורת במכללה האקדמית הרצוג.