ביקורת טלוויזיה -"אוטונומיות"

סדרה קודרת ורצינית העוסקת במציאות בה יש מלחמה בין המגזר החילוני והמגזר החרדי במדינת ישראל. עלילת הסדרה מתמקדת במציאות שנוצרה לפני שנים כשמאורעות תשמ"ט העקובים מדם הביאו ליצירת אוטונומיה חרדית שבירתה ירושלים הנפרדת ממדינת ישראל החילונית ובירתה תל אביב.

חדשות כיפה ציפי קלר 12/09/18 19:03 ג בתשרי התשעט

ביקורת טלוויזיה -"אוטונומיות"
אוטונומיות, צילום: צילום מסך

מיני סדרה שיצר יהונתן אינדורסקי, יחד עם אורי אלון, בהפקה משותפת של קשת ו-HOT. הם היוצרים  שהביאו לנו את 'שטיסל' בזמנו. זו סדרה קודרת ורצינית העוסקת במציאות בה יש מלחמה בין המגזר החילוני והמגזר החרדי במדינת ישראל. עלילת הסדרה מתמקדת במציאות שנוצרה לפני שנים כשמאורעות תשמ"ט העקובים מדם הביאו ליצירת אוטונומיה חרדית שבירתה ירושלים הנפרדת ממדינת ישראל החילונית ובירתה תל אביב. גבול עומד בין שתי הישויות הללו ובמרכז העלילה עומד ברוידא , מאכר חרדי המתפרנס מהברחות קטנות ואסורות בין העולם החילוני לעולם החרדי. ברוידא מקבל בקשה שקשה לו לסרב לה והיא לעזור בחטיפת ילדה עליה מתנהל מאבק משפטי על משמורת בין שתי משפחות , חרדית וחילונית.

הפרק הראשון מכניס אותנו לסבכי הסיפור על כל דמויותיו ואנו נכנסים לעולם דרמטי וקודר המוצג על ידי משחק משכנע. המציאות המתוארת בסרט מקצינה את המציאות אותה אנו חווים בחיינו במדינת ישראל עם שילוב של פרטים מוכרים ובכך מצליחה לבלבל את הצופה.  נכון שאין (עדיין?...) מעברי גבול בין העולם החרדי לעולם החילוני אך התמונה המתקבלת מחקה את המציאות יותר מאשר ממציאה אותה מחדש בדרך בדיונית. למרות זאת, הסיטואציות האנושיות מצליחות לסחוף אותנו לעולמות רגשיים בכל אחד מהצדדים המוצגים, וזה כוחה, לדעתי, של סדרה זו. הסצנות מצולמות בצורה משכנעת ואנו מקבלים תמונות הנראות אותנטיות .

המוזר בסדרה זו שאין בה ייצוג למגזרים נוספים כמו למשל הציונות הדתית, או בני מיעוטים החיים בישראל. התמונה המתקבלת היא של חברה משוסעת לשני מחנות אידאולוגיים שאין אפשרות להיווצרות יכולת הידברות ביניהם, לכאורה.

קצת קשה לקשר בין סדרה זו לבין הסדרה "שטיסל" על עדינותה הרבה ויצירת הדמויות המורכבות שבה. "'אוטונומיות" המציאות מורכבת והדמויות הרבה פחות אך כיון שמדובר בעלילה המתרכזת סביב משמורת על ילדה היא מעוררת בנו את האנושיות הגלובלית בלי להתחשב לאיזה מגזר אנו משתייכים.

 

בין השורות ניכר שהיוצרים רוצים לזעוק את הדומה והשווה בין המגזרים והסצנות האנושיות מצליחות לעשות זאת אך המציאות הדיכוטומית מוצגת כהפרדה כפויה בין חילוניים לחרדים בלי יכולת הבנה של התהליכים שקדמו למציאות זו. כיוון שאין הסברים לזה הצופה מחבר את הידוע לו מהמציאות שלו וכך אנו מקבלים מסר של ייאוש בלתי ניתן לפתרון הנראה לעין.

בכל מקרה, למרות כל הביקורת זו סדרה מסקרנת, מצולמת בצורה מקצועית ומשכנעת ומצליחה לעורר מחשבה בנוגע למגזרים השונים בארץ והמלחמות ביניהם.

 

צפו בפרק הראשון

צפייה מהנה!

 

לא לאלימות –


צניעות –


התנהגות ושפה –


ערכים –


שווה צפייה  -

 

 

 

כתבה: ציפי קלר - מנהלת הספריות ומרצה לתקשורת ולחינוך במכללה האקדמית הרצוג.