שאלה
שלום כבוד הרב. אני בן 22, וגזלתי הרבה לאורך כל החיים שלי. גנבתי וגזלתי אנשים, לא זוכר. נקלעתי למצבים האלה ולא זוכר כמה מה ומי. ובפנים אף פעם לא רציתי, אבל בכל זאת לקחתי. איך מתקנים את זה? זה יושב עלי ואני רוצה לכפר על זה.
וגם גנבתי ממישהו שאני כן זוכר, ותכננתי להחזיר לו והוא בדיוק נפטר. מה עושים במצב הזה?
תשובה
שלום לך איש יקר!
אשריך שאתה מבקש לתקן את מה שעשית - הגם שאתה לא יודע למי או אפילו כמה.
בשביל לעשות תשובה יש כמה חלקים:
1. לברר עד כמה שניתן ממי גנבת וגזלת - ולהחזיר. ואם הוא נפטר - אז להחזיר ליורשים.
2. אם אתה לא יודע כמה גנבת וגזלת ממנו - נסה לשער.
3. אם אתה לא יודע ממי - אז תתרום, בסתר - כדי שלא יכבדו אותך על התרומה, כסכום שגנבת וגזלת.
4. ללמוד הלכות גניבה וגזילה - כדי להתחזק בהם ולא ליפול בכך שוב.
5. וכמובן להתפלל להקב"ה שיזכה אותך לעשות את התשובה הנכונה.
ברור לי שזה לא יהיה קל, לא מבחינה מעשית אבל גם לא מבחינה נפשית.
אני סמוך ובטוח ברצון שלך לעשות תשובה שתסייע לך באתגר הזה.
כאן לכל שאלה וענין,
נתנאל
חברים מקשיבים.