שאל את הרב

קיללת הורים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 09/05/24 09:54 א באייר התשפד

שאלה

אמא שלי, לא נעים לומר, היא קצת מהבולה.

אתמול ביומולדת של הבת שלי, היא באה הביאה במתנה סיר לילה. בדיוק גמלנו את הילדה! מה נעשה נכין בו מרק? בקיצור, לא הקיינדעל הכי עגול בחבילה 2 ב10.

בטעות התפלף לי אבל אתמול שאמרתי לה לאמא שלי שהיא מזורגגת והיא נורא נעלבה - בדקתי במילון!! גיליתי מה זה אומר. בקיצור אני מה זה התנצלתי, אמא לא סלחה, הכל בלגן. היא אומרת שבכלל לפי התורה מגיע לי למות! עכשיו אני חשבתי היא ממציאה דברים למה ספרים זה לא הצד החזק שלה אם הרב מבין למה אני מתכוונת, אבל גיליתי !! שבאמת כתוב שאיש שיקלל את אביו ואת אימו מות יומת! אבל השאלה אם כתוב "איש" וזה באמת רק לגברים כי אמא שלי חמארה כמו שאומרים, מחילה מכבוד הרב, או שאמא שלי דווקא צודקת ומגיע לי למות

תשובה

בס"ד

שלום רב,

העונש על מי שמקלל את ההורים שלו זהה לבנים ובנות. אבל למזלך מה שאמרת אינו ממש קללה. קללה היא רק בשם ד'. למרות זאת אם היו דנים אותך בדין תורה היית נענשת על ביזוי הורים. להלן ציטוט: "המבזה את אביו ואמו, שהוא בכלל ארור מקלה אביו ואמו, ויש לבית דין להכותו מכת-מרדות ולעונשו כפי מה שיראו".

מצוות כיבוד הורים היא מצווה חשובה מאוד - בעשרת הדברות. לכן גם כל מה שעושים בפגיעה והשפלה של ההורים זו עבירה חמורה מאוד: מכה אביו ואמו, מקלל אביו ואמו ובן סורר - לכל אלו יש עונש מוות.

התורה מלמדת אותנו שכבוד ההורים לא תלוי באופי של ההורים, האם הם יותר או פחות נחמדים או נעימים לנו. מעצם העובדה שזה אבי וזו אמי אני חייב לכבד אותם. דרך אגב, החובה לכבד הורים אינה רק ביהדות, זו נחשבת נורמה אוניברסלית רחבה.

המשבר הזה יכול להיות הזדמנות לתיקון.

הקשר שלך עם אמא שלך צריך שיפור. אני מבטיח לך שאם את תכבדי אותה יותר תזכי גם ממנה ליחס יותר טוב ונעים. ככה שתיכן תרוויחו.

כאשר אמא שלך עושה דברים שלא נראים לך (כמו הסיר שהביאה...) תדוני אותה לכף זכות. תחשבי על כך שהיתה לה כוונה טובה גם אם התוצאה פחות טובה. דווקא בגלל שאת רואה שאמא שלך לא תמיד מבינה נכון את המצב - את צריכה לדון אותה לכף זכות, לראות את הכוונות הטובות שלה ולא רק את התוצאות הפחות טובות.

האמת והשלום אהבו!

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368