שאל את הרב

האם להבליג ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/03/24 09:57 יז באדר ב'

שאלה

שלום וברכה,

ביצעתי רכישה מסויימת בסכום מאוד גבוה מאדם דתי שהיה נראה לי ישר ואמין ולכן סמכתי עליו ולא כ"כ בדקתי לעומק.

לאחר ביצוע העסקה, התברר שהייתה תחבולה מסוימת מצידו ואני "נעקצתי" בסכום משמעותי.

הרכישה נעשתה ע"י חוזה מסודר, אך לאחר בדיקת העו"ד שלי, אין משהו שאוכל לעשות כיון שחתמתי ( והיו גם סעיפים מסויימים שנוסחו בצורה שכביכול מגנה על אותו אדם) לאחר חקירה קטנה שביצעתי הוא בוודאות ידע שיש כאן משהו לא הוגן ושאני אצטרך לשאת בתוצאות

כמו שכתבתי- מבחינה משפטית אין מה לעשות, אך אני מאוד פגועה וכעוסה וחשבתי לכתוב לו הודעת וואטסאפ על כל הנושא הזה, ולציין בפניו על הנזק והעוול הרב שהוא גרם לי... השאלה האם אכן לעשות זאת רק בשביל "להטיח" בפניו על מה שגרם לי, או שפשוט לקבל את העניין כגזירה משמיים / תיקון ולנסות להבליג?

תשובה

שלום וברכה

זה כואב מאוד.

ומה שהוא עשה מנוגד מאוד למצוות התורה, לאיסור אונאה וגזל, ובכלל לדמותו של אדם שרואה את עצמו כמי שפועל בדרך הראויה מול ריבונו של עולם.

שתי תנועות קשורות לשאלה שלך:

א. היחסים בינך ובינו. התורה אוסרת על האדם לשמור דברים בבטן. אם יש לך מתח מולו, נאמר בתורה ״לא תשנא את אחיך בלבבך״, כי אם ״הוכח תוכיח את עמיתך״. ועל כן, אם את רוצה למחול ולשכוח מהעניין - בוודאי שמותר ואולי עדיף, אולם אם הדבר מתבשל בך, אין את צריכה לכפות את עצמך להבליג, אבל גם לא לשמור את דברים בתוך עצמך, אלא להטיח בפניו במפורש את העוול שהוא עשה.

ב. יכול להיות שיש לך אחריות גם כלפי הכלל. אם ישנה סבירות שהוא ימשיך לעשות כך גם לאחרים, ואם יש לך יכולת נפשית לעשות זאת, מוטל עלייך לקיים את ״לא תעמוד על דם רעך״, ולהציל אחרים ליפול ברשתו, כגון על ידי כתיבת פוסט המזהיר אנשים וכדו׳. אני מדגיש גם שהדבר תלוי בעוצמה הנפשית שאת חשה עתה, וגם בכך שאכן מדובר בפרסום ״לצורך״, ולמניעת נפילה של אחרים.

כל טוב והארה מחודשת

כתבות נוספות