שאל את הרב

כיבוד הורים מול השפלות ופגיעה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 13/02/24 22:58 ד באדר א'

שאלה

שלום הרב

יש לי שאלה על כיבוד הורים.

ב״ה אני כבר אישה נשואה ובוגרת, לאחרונה קרה מקרה ולא ידעתי כיצד לנהוג.

שיתפתי את אמא שלי בנוגע לרצון להרות ובחירה לעשות חאלקה לבני בן כמעט ה3.

אמא שלי צרחה עליי, בטלפון ואז ניתקה לי את השיחה בפנים, (צרחה למה אני עושה לילד חאלקה )לאחר מכן היא שלחה לי הודעות קשות בהן היא מתארת אותי במילים קשות ומשווה אותי לסמרטוט ועוד מילים שאני לא עלאה את הרב. וכמובן זלזלה בההליך הרפואי שאני עוברת(טיפולי פוריות). אני מאוד פגעוה מאמא שלי, לצערי זאת לא הפעם הראשונה שהיא מדברת אליי כך והיא אף פעם לא מתנצלת ואני תמיד בולעת את ״כבודי״ ולא מוכיחה אותה כי היא אמא שלי. אבל הפעם היא מש פגעה בי וכמובן לא הגבתי להודעות הקשות שלה.

היא לא תבקש סליחה ולא תחזור מהמילים הקשות שלה.

האם זה שהיא אמא נותן לה לגיטמציה לפגוע בי כך?

אני מאוד משתדלת במצוות כיבוד הורים, אף פעם לא מתחצפת, תמיד כשאני מגיעה להתארח אני מביאה איתי אוכל וקינוח ,משתדלת לעזור ולנקות בלי שיגידו לי בכלל, קונה לה מתנות, אני יודעת שאני חייבת בכבודה, אבל משומה אני לא מצליחה להצדיק את היחס שאני מקבלת.

אשמח והרב יענה לי כיצד עליי לנהוג עם אמא שלי כשכך היא מתנהגת.

היא חשובה לי מאוד. ובכל זאת אני פגועה מאוד.

תשובה

שלום

ראשית אני רוצה להביע את הערצתי על היכולת שלך לשמוע את עלבונך, וזה ממש עלבון, ולא לענות ולא לפגוע, וגם להמשיך את הקשר ואת הכבוד ואת העזרה. אין ספק ששכרך גדול ועצום.

כמובן שאין שום לגיטימציה שהיא תפגע בך, אבל זו המציאות כרגע.

אני חושב שהכיוון כרגע צריך להיות בשני דברים:

א. כרגע אולי כדאי להמעיט קצת במקומות שבהם יש מגע (ביקורים או טלפון) ואת חוששת שתעמדי בפני העלבונות וההשפלות הללו. חלילה לא לנתק את הקשר אבל למעט קצת. במקומות שבהם יש קשר, נכון לכאורה לא לשתף בדברים שיש לך חשש שהיא תתפרץ עלייך או תשפיל אותך, ואם חלילה זה קורה לנהוג כמו שנהגת עד היום כשאת 'בולעת' את העלבון.

באותה שעה שאת סופגת חלילה עלבונות כאלה אני ממליץ לשנן בראשך שבאותם רגעים את עושה את רצון ה' באופן מופלא ושכרך גדול מאוד (וכדאי מאוד מאוד שתשמחי בזכות הזאת), וכן מומלץ באותה שעה להתפלל על עם ישראל ועל מי שצריך, כי אומרים שמי שסופג את עלבונו יש לו באותה שעה כח גדול של תפילה.

ב. מציע לשקול אם רלוונטי לפנות אל אמא במכתב, שבו תספרי לה את הכאב שלך כאשר את רוצה לשתף אותה בדברים ומקבלת תגובות שכאלה. מאוד מאוד חשוב שהמכתב יהיה בלי שום האשמות או ביקורת, ולהדגיש את זה, אלא רק תיאור של הרגשות שלך, והרצון שלך בקרבה (אולי להוסיף לזה מתנה קטנה).

וכמובן להתפלל על זה

בע"ה בזכות כיבוד ההורים המופלא שלך תזכי לקשר טוב עם אמך ולכיבוד הורים ראוי של ילדייך כלפייך.

בהצלחה רבה

כתבות נוספות