שאל את הרב

הנחת תפילן

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 31/01/24 09:14 כא בשבט התשפד

שאלה

היי כבוד הרב, אני כותב לך בעצבים היום חזרתי הביתה ב3 וחצי ובבוקר לא הספקתי להניח תפילן שחזרתי ישר ישבתי לאכול ואמרתי לעצמי שאני ינוח שעה ויתחיל ללמוד לבוחן שיש לי מחר, השעה הייתה כבר בערך 5 ומשהו ואז נזכרתי שאני צריך להניח לסדר את החדר ולהניח תפילן הסתכלתי בשעון וראיתי שאפר עד 18:11 אבל לא הסתבר שהתבלבלתי וזה עד 17:11 ב18:00 הנחתי תפילן במקום ללכת לעזור לדוד שלי להביא איזה משהו אמא שלי ביקשה ממני ואני אמרתי לה "אמא אני לא יכול לרדת אני צריך להניח תפילן שככתי" והיא המשיכה לבקש ולעצבן אותי עד שצעקתי עליה אני לא יכול!!! ואז היא ביקשה מאחתי. אח שלי שהיה שם גם אמר לי ככה: " אתה יודע שאתה פסול, זה לא נחשב. ועניתי לו בבטחון לא יש לי 13.5 דקות אפילו אחרי 18:11 הוא הסתכל ואמר לי זהו שהתבלבלת. עכשיו אני כותב לך יש לי מחר מבדק חשוב בפיזקה ולא מספיק שאין לי תספר אני עצבני מאוד וחושש האם כל הרצף ששמרתי עליו נשמר? אם לשמור שבת למרות שאני לא חושק בכך? מה לעשות אחרת ? אני פשוט עצבני ברמות שאני מרגיש שעוד רגע אני בוכה מרוב עצבים

תשובה

בס"ד

שלום רב,

כיבוד הורים זו מצווה לא פחות חשובה מהנחת תפילין. אם אתה עסוק בתפילין ומתוך כך פוגע בהורים - מה הרווחת?

מתוך דבריך מתברר שהבעיה האמתית שלך היא העצבנות. אתה כותב זאת בפירוש: "אני פשוט עצבני ברמות".

המשימה הראשונה שלך היא לטפל בעצבנות הזאת. מתוך מה שאתה מתאר ברור שחלק מהעצבנות שלך נובע מכך שאתה מאוכזב מעצמך:

לא הנחת תפילין בזמן,

פגעת באמא שלך,

קשה לך להתרכז בלימודים שלך...

כדי להתקדם אתה צריך לזהות את הקשיים שלך. קח עט ונייר ותכתוב כל מה שגורם לך להתעצבן. אחר כך תנסה למצוא דרכים איך להפחית את העצבנות שלך.

לדוגמה - אתה מתחיל את התיאור של היום בכך שחזרת הביתה בשעה 0330 לפנות בקר. בכך אתה בעצמך מצביע על השורש לכל התקלות שקרו לך באותו יום. המסקנה היא להציב לעצמך גבולות ברורים. שעה מסוימת לחזור הביתה, בשעה אחת עשרה או שתים עשרה בלילה, לא יותר מאוחר בשום אופן.

מסקנה נוספת בעניין התפילין - אף פעם לא לחכות לרגע האחרון. הכי נכון להניח בבקר, כמובן לשם כך צריך לקום בזמן (וללכת לישון בזמן!). אם לא הספקת בבבקר, אז מיד כשאתה חוזר הביתה - בלי הנחות ובלי מנוחות.

לסיכום: אתה צריך לנהל את החיים שלך באופן מושכל ואחראי. ככה יהיו לך הרבה פחות פספוסים בדברים שחשובים לך: יהיה לך זמן גם לתפילין, גם למבחנים, גם לעזור לאמא ולדוד. כאשר תצליח בכל הדברים הללו תהיה הרבה יותר מרוצה מעצמך, ממילא תהיה יותר רגוע ושמח.

באותה דרך אתה צריך לארגן את השבת שלך: לקחת עט ונייר ולרשום כל מה שקשה לך בשבת. הכל הכל. אחרי כן לחשוב מה צריך לעשות אחרת כדי ששבת תהיה יותר נעימה ויותר שמחה עבורך.

בהצלחה!

כתבות נוספות