שאל את הרב

להישאר באמונה למרות שנמצאת בסביבה שונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/01/24 11:14 טז בשבט התשפד

שאלה

הי לרב רציתי בעיקר לקבל ממך דברי חיזוק זה פחות שאלה..

בזמן האחרון הסביבה הקרובה שלי (משפחה,חברי ילדות ) די מתקלקלת … הדור הזה לא פשוט בכלל.. יש כל כך הרבה פריצות ומה לתקן ..לכולנו.. קל מאוד מאוד ליפול לעולם השקר כי כביכול היצר הרע גורם לך ל״הרגשה טובה״ אבל הוא מטעה אותך.. אני מאוד מפחדת ליפול אני מרגישה בתקופה האחרונה עצבות ולא מצליחה להתרומם בנוסף אני גם מרגישה שאני נכנעת לסביבה .. מרגישה עוף מוזר שמסתכלים עלי בשפיטה זה לא ריאלי להתנתק מכולם ..מאוד מאוד רוצה להתחזק יותר ויש לי נשמה שמאוד מחוברת ומרגש אותה דת ואמונה אבל מצד שני אני לפעמים רואה אנשים קרובים שבחרו לחיות ב״חופש״ ופתאום מצליחים וטוב להם ולפעמים היצר בא ואומר את יותר מדי קשה עם החיים זה לא באמת משנה כל המצוות והמעשים אוף מאוד מבולבלת אשמח לקצת סדר ועוד משו לגבי המשפט ״צדיק ורע לו רשע וטוב לו״ אשמח להסבר תודה

תשובה

בס"ד

שלום רב,

"אוף מאוד מבולבלת אשמח לקצת סדר" - את צודקת, צריך לעשות סדר כדי לטפל בקשיים.

אפשר לבודד שישה קשיים (ציטוטים מתוך השאלה שלך):

1. אני מאוד מפחדת ליפול

2. אני מרגישה בתקופה האחרונה עצבות

3. אני נכנעת לסביבה

4. מרגישה עוף מוזר

5. לא ריאלי להתנתק מכולם

6. היצר בא ואומר את יותר מדי קשה עם החיים זה לא באמת משנה כל המצוות והמעשים

סיכום של הדברים מתאר השפעה חברתית חזקה של סביבה שנוהגת אחרת ממך. המצב הזה גורם לך לפחד ולעצבות.

את מבינה שהפתרון האמתי היחיד הוא להתרחק מחברה זו. אין שום פתרון אחר, אבל מבחינתך הפתרון 'לא ראלי'.

אני סבור שאין פתרון אחר מלבד שינוי חברה. לחברה יש השפעה מכרעת על דרכו של אדם. כאשר את מחליטה שלשנות חברה זה לא ראלי, את כבר נכנעת לסביבה.

מצטט לך מדברי הרמב"ם (הלכות דעות פרק ו הלכה א): דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחביריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם ויתרחק מן הרשעים ההולכים בחשך כדי שלא ילמוד ממעשיהם הוא ששלמה אומר משלי יג כ הוֹלֵךְ אֶת חֲכָמִים וחכם יֶחְכָּם וְרֹעֶה כְסִילִים יֵרועַ ואומר אשרי האיש וגו' וכן אם היה במדינה שמנהגותיה רעים ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה ילך למקום שאנשיה צדיקים ונוהגים בדרך טובים ואם היו כל המדינות שהוא יודעם ושומע שמועתן נוהגים בדרך לא טובה כמו זמנינו או שאינו יכול ללכת למדינה שמנהגותיה טובים מפני הגייסות או מפני החולי ישב לבדו יחידי כענין שנאמר ישב בדד וידום ואם היו רעים וחטאים שאין מניחים אותו לישב במדינה אא"כ נתערב עמהן ונוהג במנהגם הרע יצא למערות ולחוחים ולמדברות ואל ינהיג עצמו בדרך חטאים כענין שנאמר מי יתנני במדבר מלון אורחים.

את לא חייבת "להתנתק מכולם" כדבריך. את יכולה להתנתק מחלק מהם. את יכולה לשמור על קשר עם כל החברים הנוכחים, אבל למצוא לעצמך חברה נוספת שהולמת יותר את האופי והסגנון הדתי שבחרת לעצמך.

את יכולה להצטרף ללימוד תורה של צעירים באזור מגורייך, ככה תכירי אנשים נוספים שהדרך הרוחנית שלהם יותר מתאימה לך ויותר משמחת אותך. את יכולה להתקרב לרבניות או להצטרף לתנועות של תורה, בדרך כזאת תמצאי לעצמך מעגלים נוספים בהם תרגישי שייכת ואהובה כפי שאת, בהם לא תהיי עוף מוזר.

כתבות נוספות