שאל את הרב

כשרות

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 12/01/24 09:12 ב בשבט התשפד

שאלה

שלום הרב!

ברשותי,שאלה בנושא כשרות עוף בחלב

אז כך ,מהתורה נאסר גדי בחלב אמו וזאת מסתדר עם הגיון הבריא,לגבי חלב ועוף נאמר שזה נאסר בשל חשש דמיון,שכך יגרום לחטא

בשאלתי

1. איני רואה דמיון בין בשר לעוף ,הרי שבשר אדום ועוף לבן,שכן קיים דמיון גדול יותר בין טונה אדומה לבשר ,ואין היא נאסר לגבי כל

2. למה בדומה לבשר וחלב , איסור שניצל נאסר רק על ספרדים ולא מקובל בדעת אשכנז

3. אם החשש הוא איסור לראייה הדמיון,למה לא נאסר באף מקום המבוגר טבעוני עם גבינה חלבית,שזה אף דומה יותר

ובהמשך לכלים

1.למה כלי ובשרי וכלי חלבי,אם קיים ביטול בשישים,זאת ועוד לאחר שאני שוטף את הכלי (לפני 24 שעות) ,הרי שהמזון הקיים בכלי התערבב עם הסבון,שדבר זה לא יהיה אפילו מאכל לכלב,ואין זה כבר המזון המקורי

לא ידעתי לאיזה רב לפנות,אבל אני בטוח שאקבל תשובה מספקת מכם

תודה רבה,ושבת שלום

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

כל שאלותיך מבוססות שהאיסור של בשר עוף וחלב הוא בגלל ראיית העין. לא היא האיסור הוא שאם רואים שאוכלים עוף בחלב יאמרו שמותר גם בקר בחלב שהוא דאורייתא, ולכן זו גזרת חכמים שהיא סייג לתורה, ואי אפשר לבטלה ככל סייג של תורה שלא מתבטל. נכון שעוף בחלב זה איסור דרבנן ולכן יש דברים שהקלו בהם (הנאה, בישול וכדו').

לגבי הכלים צריך לדעת שאין בליעה אלא בחם, ולכן אין בליעה בשטיפת כלים בידים שזה בחום נמוך מאד, אלא אם כן זה כבוש בכיור. החששות בכלים הוא שמא ימזגו לכלי חלבי מרק בשרי או הפוך, אבל שטיפת הכלים בידים אין בעיית בליעה.

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות