שאל את הרב

איך עובדים על מידת השמחה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/07/23 02:10 ה באב התשפג

שאלה

שלום הרב, בזמן האחרון אני במצב קשה אולי תחילת דיכאון מחפש משמעות לחיים..

איך אפשר לפתח שמחה פנימית באמת?

שמחה שנובעת מתוכי החוצה ולא תלויה בגורמים חיצוניים?

איך עובדים על ערכים?

תודה מראש

תשובה

שלום לך.

וואו, איזה שאלות טובות. מאחלת לך שלא תפחד להסתובב עם השאלות האלה בראש, לתת להן מקום ולהבין שהתשובה תגיע בתהליך. ככל שהשאלה טובה יותר, כך הרבה פעמים התשובה לא מגיעה ברגע, ולוקחת זמן, תהליך, והבנה עמוקה של התשובה שנוגעת לך.

לדעתי צריך לדעת שיש דיכאון שמגיע ממקום נפשי, של הרגשות לא טובות לאורך זמן, רצון לא לחיות או לפגוע בעצמי חלילה או סתם הרגשה רעה לאורך תקופה ארוכה. אם אתה מרגיש משהו נפשי כזה, כדאי מאד לפנות לייעוץ או לטיפול. ככל שתתפוס את התופעה מוקדם יותר, ככה יהיה לך קל יותר לטפל בדיכאון. וזה לגמרי בסדר ללכת לטיפול, זה טבעי ונורמלי, ורק יכול לעזור לך להרגיש טוב יותר.

מעבר לזה, לכולנו יש מצבי רוח וזה הגיוני לגמרי. לכל אחד יש תקופות קשות יותר, וזה לא אומר כלום, להיפך – זה אפילו מעיד על צמיחה וגדילה. זה שאתה שואל שאלות על משמעות החיים, מעיד עליך שיש בך רצון לחיות את החיים ממקום אמיתי ושלם, ותקופות של בירור עוד יצמיחו בעז"ה. אנסה לתת כמה כיוונים – חלקם עוסקים בנפש, חלקם עוסקים ברוח ובנשמה, ויתכן שמתוך החיבור ביניהן תקבל כיוון קצת איך להתמודד ולהתקדם מהתחושות הללו.

אז מה אפשר לעשות עם המצב רוח?

1. עשיה

בניגוד למחשבה שאם אשכב כל ביום במיטה ואנוח יתפרו כל הבעיות ואני 'אחזור לעצמי', הרעיון הוא דווקא הפוך: ככל שאעשה יותר דברים, והחיים שלי יהיו מלאים בעשיה וסיפוק, זה יעזור לי להרגיש משמעותי. לעיתים עשיה זה נתינה לכלל אבל לא בהכרח, גם פיתוח תחביבים, עשיה משפחתית, אמנות, יצירה, נגרות או כל דבר אחר שאני עושה ויוצר – נותן הרגשה טובה.

2. משמעות

וכאן מאחלת לך שלאט לאט תמצא את המשמעות שלך בחיים. כל אחד מאיתנו קיבל נשמה מיוחדת עם שליחות מיוחדת במינה, משהו שרק אתה יכול לעשות עם האופי המיוחד שלך. ולא מדובר רק בשליחות הרואית להציל את העולם, אלא בעיקר בדברים קטנים, ביומיום של החיים שלכם, במשפחה שקיבלת, בסיטואציות שאתה נפגש איתן וכו', שאליהם אתה יכול להכניס משמעות. הידיעה שבכל מקום שאני נמצא אני עושה טוב ואני מוסיף משהו, זה עצמו נותן לי סיפוק ותחושה של ערך לחיים. ולעניות דעתי, ככל שאתה 'קושר' את החיים שלך בדברים משמעותיים, ככל שאתה מנסה לתת מעצמך, בדברים קטנים, ומרגיש כמה היומיום שלך הוא דבר חשוב בפני עצמו (גם דברים קטנים כמו ללכת לסבתא, לקנות במכולת, לעשות כושר, להגיד שלום לשכנה, לשחק עם אחיינים, ובטח דברים כמו עבודה והקמת בית ולימוד תורה וכו') – זה נותן הרבה כח.

3. שמחה ועמל

אני חושבת שבניגוד למחשבה ששמחה מגיעה כשיש אירועים גדולים ומפוצצים, שמחה אמיתית ופשוטה באה בעבודה קשה ולאט לאט. להצליח לפתח עין טובה על דברים, להיות מוכנים לעבוד קשה. אחרי שאני עובד קשה על משהו, יש לי סיפוק אמיתי ממה שעשיתי וזה מוליד שמחה בנפש. בכלל, לפעמים אנחנו מצפים שהחיים יהיו מושלמים כאלה, תמיד הכל ורוד ושמח, ועצם שינוי המחשבה שבאתי לעולם הזה כדי לעבוד קשה, ובעז"ה בעולמות אחרים תהיה שלווה, אבל כאן אני צריך לעבוד קשה ולעמול ורוב החיים שלי לא יהיו מושלמים ותמיד יהיו אתגרים מסויימים – עצם שינוי התפיסה מוריד מתחים, ועוזר לי להגיע לשמחה אמיתית שנובעת מעמל. וכמובן שזה לא סותר שצריך לצאת לנופש מדי פעם :)

4. להתמלא

כדאי מאד למצוא מקום שממלא אותך, וכל אחד מתמלא מדברים אחרים. הנפש לפעמים מתמלאת ממפגש עם חברים, מהליכה לים, כשעושים כושר או כל דבר אחר שאתה אוהב, והנשמה צריכה גם להתמלא, לזכור למה אני כאן, לדבר על ערכים וככה לשאוב כח. מציעה לך לחפש את הדברים האלה שימלאו אותך, שיעור תורה, ספר, דמות רבנית או קהילה שאתה מזדהה עם הערכים שלה. התמלאות רוחנית זה דבר חשוב כדי לקבל כוחות.

מקווה שנתתי כמה כיוונים. תמיד מוזמן לשאול שוב ואדייק, או לפנות אלינו במוקד הווצאפ ובמוקד הטלפוני. אנחנו כאן, בשמחה.

ומאחלת לך שלא תחשוש לעמוד באומץ ובגבורה מול השאלות האלה, לתת לתשובות שנכונות לך להבשיל לאט לאט, ובעז"ה לחיות חיים מלאי משמעות ושמחה.

מוזמן מאוד להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה רבה,

הודיה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות