שאל את הרב

התמודדות עם דימוי עצמי נמוך

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/07/23 18:18 כב בתמוז התשפג

שאלה

היי

אני בתקופה שאני חוקרת את השפע ומתחזקת..

אני כל הילדות הייתי חסרת בטחון עד שהבנתי שהבעיה שלי בעצם זה דימוי עצמי נמוך. אחרי שראיתי סרטון של רב והפיל לי המון אסימונים..

מאז חוקרת על זה-

אומרים שבטחון עצמי זה חשוב ודימוי עצמי. וגם ראיתי לגבי עשירות שזה חובתו של יהודי לשאוף לעשירות.. הבעיה שלי היא-

אם אני מתמקדת במקצוע מסוים באינטרנט ורוצה להצליח בו ממש- אז איך אני יכולה להאמין בעצמי שאגיד שאני יכולה הכל וארים לעצמי וכו.. כי זה סותר את זה שאני בעצם מאמינה באלוהים שהכל ממנו. זה לא יהירות וחוצפה להגיד את זה? מצד שני אומרים שאלוהים נמצא בכל אחד אז זה כאילו אני אומרת שאלוהים יכול הכל בעצם.. הכל סותר אחד את השני אני לא ככ מבינה...

וגם אומרים מחשבות חיוביות ובדרך שאדם רוצה ללכת מוליכין-אם יש לי יעד רווח של סכום מסוים והוא יחסית גבוה- מה אני אגיד לעצמי? שמגיע לי? זה מרגיש לי חוצפה.. אבל אני כן תורמת ומעשרת אז אני כן מכוונת למעשר גדול יותר. אבל עדיין מרגיש לי בשביל "לזמן" את זה זה מרגיש כאילו אני חוצפנית ..

תשובה

שלום לך.

קודם כל תודה רבה שאת משתפת את התחושות והרגשות שלך. זה באמת יכול להיות מתסכל להיות מה שאת מרגישה. הרבה פעמים אנחנו לא מעריכים את עצמנו מספיק וחושבים- אני לא טובה? למה אני לא מצליחה? למה אחרים מעריכים את עצמם ואני לא? לפעמים מחשבות כאלה יכולות להסביר לנו קצת על דימוי עצמי.

את המושג דימוי עצמי אפשר להסביר כמושג שמשקף את מכלול התפיסות, העמדות, הרגשות, האפיונים הפיזיים וההתנהגות שהפרט מייחס לעצמו באופן סובייקטיבי. ובתכלס מזה אומר? האדם מייחס לעצמו כל מיני דברים שהוא חושב שמאפיינים אותו. ניקח למשל מישהו שסובל מדימוי עצמי נמוך אז נראה שהוא ירבה להשתמש בביטויים כמו "אני לא טוב", "אני לא מצליח", "אני לא שווה כלום" וכו'.. אז איך נוכל להתמודד עם זה?

אז הנה כמה טיפים שאולי יעזרו להתמודד עם המצב:

מחשבות שליליות? החוצה! מה הכוונה? ממש כמו שזה נשמע, לפעמים יש לנו המון שיפוטיות וביקורתיות כלפי עצמנו, הרגשה שאולי מה שאנחנו עושים זה לא מספיק ושאפשר יותר. אבל! האם זו חשיבה שעושה לנו טוב ותביא לנו תועלת? חד משמעית לא! לפעמים עדיף לנו לחשוב איך נוכל לשנות את דפוסי החשיבה שלנו לחשיבה קצת יותר חיובית. אז איך משנים את דפוסי החשיבה האלו? הממ שאלה טובה!

אז בתוך התחלה, אפשר לנסות- חיפוש עצמי! מה זה אומר? הכוונה היא לחפש נקודות טובות בעצמך, לכל אדם יש תכונות אופי, כוחות, כישורים ונקודות טובות שאין באדם אחר. חיפוש הנקודות הטובות שלנו, יכול לגרום לנו להבחין בדברים הטובים שיש לנו, לטפוח לעצמנו על השכם, ולדעת שאני טובה בדיוק כמו שאני! אז איך אפשר לעשות את זה? את יכולה לשבת בסוף יום ולכתוב על עצמך מה היו ההצלחות שלך באותו יום (זאת לא חייבת להיות הצלחה ענקית) ותנסי לראות גם מה הן אותם תכונות שיש בך שבאו לידי ביטוי בהצלחות האלו. בעצם, יש פה שתי משימות. גם להצליח לראות את ההצלחות שלך ואת השכר שבא בתמורה לפועלך וגם בזכות מה הצלחת להגיע לאותה הצלחה.

את טובה כמו שאת- כן כן את! את טובה, את מצליחה בדיוק כמו שאת! יש משפט שאומר- "אם אין אני לי מי לי?". הרבה פעמים בחיים אנחנו מחכים לאישור מאנשים אחרים על מה אנחנו, איך אנחנו, אם מה שעשינו זה טוב או לא? אבל בפועל, הדעה שלנו על עצמנו היא האמורה לקבוע, בכך שנדאג לעצמנו! נדע לפרגן ולתת אהבה וחיזוקים לעצמנו. תני לעצמך להתמסר ולפרגן לדברים הטובים שבך ויש המון כאלו!

השמיים הם לא הגבול!- אז כן, לא התבלבלתי במשפט! אני ממש מתכוונת לזה, מה זאת אומרת? כתבת שזה יכול להישמע חוצפה לרצות להרוויח הרבה, אז קודם כל שאיפות זה דבר מצויין, אנחנו כל הזמן מנסים להתקדם עוד ועוד מנקודת ההתחלה. האם יש בזה משהו לא בסדר? כמובן שלא, יש לנו רצונות ויכול להיות שנצליח להגשים אותם ויכול להיות גם שלא. כל עוד את חושבת איך את יכולה לקדם את עצמך וכמובן לא לפגוע בעושר של בן אדם אחר זה לגמרי רצון לגיטימי!

אז לפני סיום אתייחס למשפט שבו כתבת קצת על הסתירה בין לבטוח בה' לבין לעשות דברים מעצמך ולהצליח בזכות מה שאת עושה. יש משפט בתהילים שכתוב שם- "אם ה' לא ישמור עיר-שווא שקד שומר". המשפט אומר שאם יש עיר שאנחנו מאמינים שה' רוצה לשמור עליה, אנחנו צריכים להשתתף ולשמור עליה בעצמנו, בכך שאנחנו עושים השתדלות אנושית ואז יבוא בעזרת ה' העזר האלוקי. כלומר, זה שאנחנו בוטחים בה' לא אומר שאנחנו צריכים להיות פאסיביים ולחכות לניסים מהשמיים. בשביל שפעולות יקרו כדאי שנפעל ונעשה השתדלות ומאמץ.

לסיכום- אני שוב מודה לך ששיתפת אותנו ברגשות שלך. סיפרת על ההתמודדות שלך עם דימוי עצמי. יש את המשפט-" אם יש לך את היכולת לאהוב, אהוב את עצמך תחילה"- זאת אומרת, הדרך להתחיל לצבור לעצמנו ביטחון עצמי ודימוי עצמי גבוה, הוא קודם כל לאהוב את עצמנו ללא תנאים ובלי שיפוטיות כי אנחנו טובים כמו שאנחנו! דיברנו קצת על כמה כלים שיוכלו לעזור: מחשבות שליליות? החוצה!, חיפוש עצמי, את טובה כמו שאת, השמיים הם לא הגבול!

אם יש לך שאלות נוספות או שאת סתם רוצה לפרוק, אני מזמינה אותך כמובן לשוב ולפנות בשאלה חדשה

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

עדי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות