שאל את הרב

איך לכבד הורים כשכל אחד מהם דורש ממני את ההיפך מהאחר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/07/23 03:15 כא בתמוז התשפג

שאלה

שלום.

כשאני מתארח אצל הורי בשבתות

נוצר מצב שבו אימי מבקשת ממני לעזור לאבי לפנות את השולחן אבל אבי דורש שלא אעזור לו

הדבר גורם מתח רב על שולחן השבת ואיני יודע מה לעשות

יש עוד מקרים שבהם הבקשות של הוריי מנוגדות אחת לשנייה איך עליי לפעול

תודה מראש

תשובה

הי גיל.

באמת מצב מורכב. וטוב שאתה שואל.

אני מעריך שבעצם יש כאן פרשנויות שונות של ההורים ל"כיבוד הורים": אמא מרגישה שפינוי השולחן הוא הדרך לכבד את אבא. והוא מרגיש שזה לא מתאים, והוא מבקש ממך שלא. זה טבעי שאנשים מפרשים ערכים בצורות שונות. ואני בטוח שאתה רוצה לכבד את ההורים. ואולי תוכל לעשות את זה בדרך שמתאימה לך.

אז הנה כמה רעיונות:

1. כיבוד הורים הוא לא ציות בהכרח. אלא פשוט לבטא כבוד. ולכן אתה יכול למשל לדבר עם אבא, ולהתייעץ איתו: "אם לא בפינוי השולחן, איך אני יכול לעזור לך? כי חשוב לי לעזור". אולי בעריכה? אולי בשטיפת כלים? אולי בלימוד משותף אח"כ, הוא ירגיש שאת מתייחס אליו ומכבד? יש המון אפשרויות.

2. יכול להיות שגם איזון בין הבקשות של ההורים יכול לעזור. למשל, שבוע אחד לפנות את השולחן למרות שאבא מתנגד, ובשבוע אחר להתחשב באבא ולא לפנות (אלא לעזור בצורה שונה). להראות שאתה לא לוקח צד בויכוח. אתה מכבד את שניהם. מנסה להסתדר איתם.

3. לא רק המעשה חשוב, אלא גם ה"איך" עושים: האם בעקשנות ו ויכוחים ובריב ("יתהפך העולם, אני מפנה ת'שולחן הזה!"), או ברוח טובה, בחיוך, בהומור וברגישות ("אני לא מפנה את השולחן בסלון, אלא עורך את השולחן במטבח"...). בסוף ה"איך" הוא הדבר העיקרי שיוצר את האווירה. וגם מילה טובה והרגעה ומילים מתאימות להורים, יכולות אולי להפחית את הלחץ ולאפשר להם להתפשר.

4. קשה עד בלתי אפשרי לילדים "לתקן" את ההורים. ובאמת הורים מתווכחים לפעמים. אין הרבה מה לעשות. זה לא קשור אליך. ולכן נסה לקחת נשימה, להרגיע אותם כמה שרק אפשר (לפני השבת ובמהלך הארוחה וכו'), ולזכור שכרגע - הם ככה.

מוזמן מאוד להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות