שאל את הרב

מה אם אתפלל ולא אקבל את מה שאני רוצה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/06/23 17:17 י בתמוז התשפג

שאלה

ברוך ה' בשנה האחרונה אני שומעת המון שיעורי תורה (בעיקר דרך האינטרנט) ורובם על אמונה, בטחון בה' ותפילה. בעקבות כך הבנתי שיש המון דרכים להשיג מה שאנחנו רוצים ו"לשכנע" את ה' שמגיע לנו משהו, בקטע טוב כמובו. יש לי כמה "בעיות"/ קשיים שפשוט לא מרפים ממני, ולפעמים אני תוהה האם הם יחלפו. כלומר, האם יכול להיות מצב כזה שה' לא ייתן לי מה שאני מבקשת? מצד אחד, לא התפללתי מספיק, התפילה מאוד קשה לי ולפעמים אני גם מפחדת להתפלל על דברים מסויימים כי אני חושבת שהקב"ה לא ייתן לי אותם, שזה לא אפשרי וכו'. בשיעורי תורה אני כל הזמן שומעת על הכוח של תפילה, על כמה שהקב"ה שומע הכל, אבל אם אתפלל ולא אקבל את מה שאני רוצה? איך זה מסתדר עם כל מה שלמדתי על תפילה וכל מה שאומרים עליה? ברור לי שהכל נשמע למעלה, אבל הרבה פעמים אני מתמלאת בחוסר אמונה שהבקשות שלי פשוט לא יתגשמו. מקווה שהבנתם את השאלה/ שיתוף.. כאילו איך אני יכולה להתמודד עם הקטנות אמונה הזאת ולחשוב שדווקא הקב"ה דווקא כן ישמע לתפילותיי?

תשובה

שלום לך.

יישר כוחך שאת עסוקה בבירור האמונה שלך ומחזקת את דרכך הערכית. כיף לשמוע שיעורי תורה ולהבין יותר במה אני מאמינה ומה יכול לעזור לי לחזק את האמונה שלי. ביחד עם זאת, אל תחששי משאלות. שאלות מעידות על הגדילה הרוחנית של האדם, אדם ששואל הוא אדם שחי, מברר, חוקר, והשאלות שלך לא מעידות חלילה על חוסר אמונה, אלא להיפך: הן מעידות על אדם מאמין שרוצה להמשיך להתקדם ולברר עוד ועוד. אז אשרייך, תמשיכי לגדול ולהתקדם ולשאול עוד ועוד :)

לגבי השאלה שלך, אם הבנתי נכון את שואלת: איך זה עובד שם למעלה – האם כל התפילות של מתקבלות? האם יכולה להיות תפילה שמתקבלת אבל לא נענית כמו שחשבתי? ואולי השאלה הכללית היא: איך התפילה עובדת?

אנסה לתת כמה כיוונים למחשבה, וכמובן שמאחלת לך שתמשיכי ללמוד עוד על התפילה, איך היא עובדת ומה היא עושה בעולם, וזה יעזור לך להתפלל בצורה טובה יותר.

האם התפילה משנה אותי או את הקב"ה?

שאלה ידועה היא: האם כשאני מתפללת – התפילה משנה אותי או שהתפילה משנה את הקב"ה? האם הקב"ה משנה את המציאות בעקבות תפילתי או שהתפילה משפיעה עלי ואני זאת שמשתנית? אז כמו כל תשובה טובה, התשובה היא: גם וגם. קודם כל, בתפילה אני זאת שמשתנית. הקב"ה הוא אינסוף וברור שהתפילה לא משנה אותו. כשאני מתפללת, אני מתרוממת למקום גבוה יותר, מזככת את עצמי, והתפילה עצמה גורמת לי להיות טובה יותר. ואיך זה משפיע על המציאות? ברגע שאני מתקנת את עצמי ומזדככת יותר – אז גזרות רעות מסויימות לא חלות עלי, ולכן אם לפני התפילה הייתי בדרגה מסויימת, אחרי התפילה אני בדרגה אחרת וכבר התבטלה עלי הגזרה או שבגלל הדרגה החדשה שלי אני ראויה לשפע אלוקי חדש.

מוזמנת לראות עוד כאן:

או בהרחבה יותר:

לאבא מותר להגיד לא

עוד סוגיה – האם תפילתי מתקבלת תמיד? התשובה היא: כן! הקב"ה תמיד תמיד שומע אותי, תמיד מקשיב, תמיד שמח לקבל כל דבר ממני. כל תפילה הכי קטנה יקרה לפניו. אז איך יכול להיות שלא כל דבר שאני מתפללת נענה? יש הבדל בין שמיעה לבין קבלה. הקב"ה שומע הכל, ולפעמים הוא נותן לי את מבוקשי, ולפעמים גם לא.. למה? להקב"ה יש חשבונות משלו. יכול להיות שכרגע הכי נכון בשבילי זה שלא אקבל את מה שרציתי, יכול להיות שדרך האתגר הזה אני אתרומם יותר וכו'. אז הקב"ה תמיד מקשיב ושומע את התפילה שלי, אבל כמו אבא – אבא יכול להגיד גם לא. ואל דאגה, גם אם התפללתי מאד על משהו מסויים והוא לא נענה – התפילה שלי לא התבזבזה! הקב"ה קח את תפילתי למקום אחר, והתפילה שלי תשפיע טוב לעולם בתחום אחר.

בטחון והשתדלות

לפעמים במקביל לתפילה – שהיא ההשתדלות שאני עושה בעולם הזה, צריך לזכור גם לבטוח בה'. שהוא רק רוצה להיטיב איתי, ולהיטיב עם כל האנשים בעולם. ושכל מה שקורה לי בעולם הזה – זה ממנו. כדי לחשל אותי, כדי לעשות אותי בן אדם יותר טוב, כדי להצמיח אותי. גם כשזה קשה. והוא נתן לי מתנה יקרה – את התפילה, שמאפשרת לי לדבר איתו מדי יום, שמאפשרת לי קשר ישיר איתו, בלי מחיצות. וזה נועד כדי שאהיה קרובה אליו יותר, כדי שאהיה מתוקנת יותר, וכדי שדרך המילים שלי אשפיע טוב על המציאות. ואני סומכת על הקב"ה שגם אם אני עצמי לא יודעת בדיוק מה טוב לעולם, ואולי אני אתפלל על משהו שהוא לא כל כך טוב – הקב"ה יראה את הכוונה שלי ויקח את התפלה למקום שהיה הכי טוב לי ולעולם כולו.

לסיכום הנקודות:

- התפילה משנה אותי (ולא את הקב"ה), ואחרי השינוי אני פתוחה לשפע אלוקי גדול יותר ולכן מקבל עוד 'מתנות'

- הקב"ה תמיד שומע תפילתי, למרות שלא תמיד קורה כל מה שביקשתי

- התפילה מאפשרת לי קשר ישיר עם ה', והיא ההשתדלות שלי. במקביל אני מחזקת את הביטחון שהקב"ה תמיד רוצה להיטיב איתי.

מאחלת לך תפילות טובות ומשמחות. שתמיד תשאלי, תבררי, תמשיכי לשמוע ולהתקדם. ונשמח לשמוע ממך עוד – אם צריך לחדד את התשובה או בשאלות נוספות :) אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה רבה!

הודיה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות