שאל את הרב

אמונה: מה אם אנחנו מתאמצים "סתם"? אולי ה' כבר לא כאן?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/06/23 21:13 ה בתמוז התשפג

שאלה

היי. אני נערה דתיה לכל דבר, בשבת דיברתי עם חברות שלי על אמונה ועל אלוקים, ועלתה לי השאלה שאף אחת לא הצליחה לענות לי עליה.

אולי אלוקים ברא את העולם והלך? אולי אנחנו עובדים עכשיו בשביל כלום! כי כמו שה' קובע ביום כיפור מה יהיה לך כל השנה כולל ניסים וגם דברים ביומיום, יכול להיות שהוא גם קבע בבריאת העולם מה יהי כל השנים ופשוט הלך.. והשאלה הזאת הכניסה אותי למצב שקט ולא מבין. כי אולי גם כל התפילות שלי הולכות לפח.. אולי אני מתאמצת בשביל סתם סיפור שהוא עדין קיים.

אני ארגיש יותר טוב עם עצמי אם תהיה לי תשובה...

תשובה

הי אורה.

שאלה טובה ממש, וכיף שאת מתעניינת ושואלת. ננסה להביא כמה זוויות.

1. המעשה הוא התוצאה

הרבה פעמים יש ב"דיבור" הדתי התייחסות לתוצאות: תתפלל - ותזכה לישועה. תשמור שבת - ותהיה לך ברכה. ולפעמים גם אמירות מוחלטות: למה לשמור מצוות? כי ה' ציווה! גם כאשר האמירות האלה נכונות מיסודן, לא תמיד הן עוזרות לנו להתחבר.

ולכן אני מציע לך כיוון קצת אחר: בואי ננסה לחשוב על המעשים עצמם. האם לדוגמא "כיבוד הורים" היא מצווה שאנחנו מפסידים ממנה או מרוויחים? מי שמרגיש "פראייר" שהוא מתחשב בהורים ומכבד אותם, אולי מחמיץ בעצם משהו בקשר עם ההורים שלו. ואולי הוא לא מבין עד הסוף את המצווה? יש אנשים (גם הורים) שחושבים שכיבוד הורים הוא בעצם "לעשות את כל מה שההורים אומרים". וזה לא בדיוק ככה.

בחלק גדול מהמצוות יש היגיון פנימי. כשלומדים את עבודת השם לעומק, אפשר לגלות שבעצם המעשה יש יתרון. כלומר שגם אם נניח לרגע שאין אלוקים, זה ממש לא "הולך לפח". להפך: זה משרת אותנו ומצמיח אותנו כאנשים וכחברה! וזה מגניב.

2. לימוד

זה עיקרון מאוד חשוב ביהדות. למה כל כך חשוב ללמוד כל הזמן? די, שחררו! תסבירו פעם פעמיים, ותנו לעבוד! אפשר להתבונן בדברים מסוימים בעולם, ולבדוק כמה לימוד אנשים משקיעים בהם. למשל לימוד נהיגה, הוא יחסית פשוט: עושים מבחן תיאוריה, מינימום של עשרים ומשהו שיעורי נהיגה, ואז מבחן (טסט), וזהו! נוהגים עד גיל 120 כמעט בלי עוד לימוד או מבחן. אבל... מה לגבי מטוס? לעבור הכשרה להיות טייסים זה תהליך ממושך וקשה! וגם אחרי שהוסמכו והתחילו לטוס, טייסים לומדים כל הזמן. עוברים קורסים, מתאמנים בסימולטור, וגם עוברים הכשרה מיוחדת על כל סוג מטוס שהם מטיסים.

כלומר: ככל שהמכשיר שאותו אנחנו מפעילים מסובך יותר, כך גם הלימוד ממושך יותר. ומה מורכב יותר מאשר האדם, והעולם שבתוכו הוא מסתובב? לכן המילה "תורה" מגיע מלשון "הוראה": הוראות הפעלה! כמו לכל מכשיר שאנחנו קונים או מפעילים. היהדות מבינה שזה מסובך. ולכן בדיוק כמו רופא או טייס, היא מנחה אותנו להיות כל הזמן בלמידה ובאימונים. כדי שנגיע לתוצאות טובות. וככל שאנחנו לומדים, אנחנו יכולים גם להבין יותר ולהתחבר יותר.

3. מה זה בכלל אלוקים?

נכון שאנחנו הרבה פעמים תופסים את אלוקים כסבא חביב ומרשים עם זקן וגלימה (או משהו כזה). אולי אולי בתור איזו "רוח" כזאת. האמת היא שאין לנו באמת דרך לתפוס את המהות שלו. אבל היהדות מלמדת אותנו שמשהו מאלוקים נמצא בכל בריה, בכל דבר בעולם. וכמובן שגם בנשמה שלנו. אולי זה קצת כמו ד.נ.א, או אטומים. האנרגיה שמקיימת ומניעה את העולם - היא במידה מסוימת אלוקים עצמו. ולכן מעצם העובדה שהעולם קיים ומתפתח, אפשר להסיק שאלוקים כאן בהחלט! הוא לא חיצוני לעולם, אלא העולם הוא סוג של "המשך" של אלוקים. ביטוי שלו.

ועוד משהו קטן: אמונה - מלשון "אמון". לפעמים קורים לנו דברים לא נעימים, וזה משפיע על האמון שלנו בעולם, באחרים, אפילו בעצמנו. וכן, זה יכול אפיךו להשפיע על האמונה באלוקים. לגרום לנו להרגיש שאנחנו לבד, עזובים, ושאלוקים כבר לא איתנו. במצבים כאלה מאוד כדאי לנסות לדבר, לשתף, לספר למישהי קרובה מה עובר עלינו. לקבל אהדה, תמיכה, חיזוק. ואולי אפילו עזרה מעשית. אם את מתלבטת עם מי כדאי לדבר, או רוצה לשתף אותנו במה שאת מרגישה - אנחנו לגמרי כאן בשבילך!

מוזמנת כמובן להמשיך בלימוד אמונה באופנים שמעניינים לך, וכמובן עדיף עם תלמידות חכמים שאת מעריכה ומכבדת (באולפנה שלך, במדרשה באיזור שלך, באינטרנט, וכו'). את יכולה להציץ גם בכמה קישורים בנושא:

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1121047

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1108937

https://www.knowingfaith.co.il/%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94

מאוד מוזמנת לספר לנו מה דעתך, ולשתף אותנו בעוד מחשבות! אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות