שאל את הרב

הדרכה וכיתה י"א – איך זה מסתדר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/04/23 21:12 ח באייר התשפג

שאלה

שלום. אני עכשיו בכיתה י' ושנה הבאה בעז"ה בכיתה י"א וממש עכשיו ראיתי שסניף דיי רחוק מהבית שלי מחפש מדריכות ואני ממש מתלבטת אם להיכנס מצד אחד זה כיתה י"א וזה בגרויות ולימודים וגם לשלב בתוך זה הדרכה זה קשה ממש אבל אני רוצה להרגיש שאני עושה משהו עם החיים שלי ותורמת לעם ישראל. השנה לא הייתי בכלל בסניף (אין לי כל כך סניף במקום שאני גרה בו) ואני ממש מתלבטת אם להכנס גם אני לא יודעת אם אני מתאימה לזה...

אני אשמח שתכוונו אותי מה לעשות

תודה רבה האתר עוזר לי המון!

תשובה

היי.

תודה לך, עושה טוב על הלב לראות שאת מוצאת פינה טובה באתר שעוזרת לך, זה נותן לנו כוח להמשיך :)

בשאלה שלך את מתארת מצד אחד חוויה של קושי, בלבול, אי וודאות, התלבטויות. מצד שני את מתארת שאיפות, רצון להיטיב עם אחרים, לתרום לעצמך, ולעם ישראל. אלו תחושות שלגמרי יכולות להגיע ביחד, זה טבעי ונורמלי. כשאנחנו לוקחים בחשבון את התחושות שלנו, משני הצדדים, זה יכול לעזור לנו לעשות סדר בתוכנו ולהגיע להחלטות אחרי חשיבה שעשינו, ולא סתם ככה כי צריך אז יאללה, נעשה אנדנדינו (אולי לא כותבים את זה ככה, אבל נראלי הבנת מה הכוונה ;) ) ונבחר מה שיצא.

השאלה שלך היא הזדמנות טובה לחשוב על הדברים כמו איך נדע מה מתאים לי? איך אדע לשלב בין לימודים להדרכה? ועוד שאלות שבטח מסתובבות לנו בראש.

לפעמים, לפני שאנחנו מתחילים משהו, כשאנחנו רק בשלב של הבירורים ושל החשיבה, הדבר נשמע לנו גדול מדי, לא ברור. אבל ברגע שמתחילים ונכנסים לזה, מה שנקרא, כבר מבינים ויודעים מה הכוונה. כבר יודעים איך מתמודדים, ואפילו אפילו, נהנים מזה.

למשל, נחשוב על זה רגע כמו שמיים וארץ. בשמיים קשה לראות בצורה ברורה מה יש מתחתינו. כשאנחנו יורדים לארץ פתאום הכול נהיה קצת יותר ברור. הגושים הגדולים שראינו הופכים לבניינים, הנמלים שמתהלכות הופכות לאנשים ברחובות, והדברים הקטנים הטובים שלא הבחנו בהם, פתאום מתגלים.

הדרכה יכולה להישמע מילה גדולה, איך מתמודדים איתה? מה היא דורשת ממני בפועל? איך אשלב גם וגם? זה בשבילי בכלל?. כל אלו שאלות חשובות, שאם ננסה לתת להן תשובות, נתקרב קצת יותר לבחירה שלנו.

הרגיש לי מהשאלה שלך, שאת מכוונת יותר להיכנס להדרכה. את לא רוצה לוותר עליה, אבל כן קצת חוששת מכך, וזה הגיוני. באמת מדובר בדבר חדש שנכנס לחיים. משהו שלא הייתי רגילה אליו קודם. משהו שידרוש ממני כל מיני משאבים כמו אנרגיות, זמן, ומחשבה, אבל זה אפשרי. עם הזמן אנחנו נלמד לשלב אותו ולהכניס אותו ללו"ז שלנו. ואם נחשוב רגע, אחרי הכול אני לא הבנאדם היחיד שמתלבט אם להיכנס להדרכה בשלב הזה של החיים.. זה אולי משהו שיכול להרגיע.

אז מה נוכל לעשות? חשבתי בשבילך על כמה דברים שתוכלי לשקול, ואולי ליישם

1. אני מתאימה בכלל?

כמו שכתבת בשאלה שלך. יש באמת את ההתלבטות האם אני בכלל מתאימה לתפקיד. זה משהו שחשוב לבחון אותו לפני שנגיע להחלטה.

דרך אחת שחשבתי עליה שתוכל לכוון אותנו בצעד הזה, היא לקחת דף ועט, להקדיש כמה זמן שצריך, ולהתחיל ליצור רשימה של תכונות שבעיני צריכות להיות למדריכה. פשוט לכתוב מה שעולה, כמו משחק אסוציאציות. אם נגמרים לנו הרעיונות, אפשר לדמיין לנו בראש דמות מדריכה שהכרתי, מורה, אפילו מנהלת, ולחשוב אילו תכונות חשוב שיהיה כדי להתאים.

אחרי שהרשימה שלנו מוכנה נתקדם לכמה שלבים:

- האם יש לי את התכונה הזו? כן/לא

- האם היא קריטית בשבילי, או שאפשר להיות טובה גם בלעדיה? מ1-10

- אם סימנתי שאין לי אותה, והיא קריטית בשבילי, נכתוב איך אני יכולה לרכוש אותה בשביל להתקדם?

אפשר להיעזר בחברה קרובה שמכירה אותך טוב, ולהתייעץ איתה לגבי תכונות שאת לא בטוחה בהן.

2. יאללה, משלבים

לרוב, כשמשהו חדש נכנס לנו ללו"ז, לוקח לנו זמן להסתגל אליו. יש איזו תקופת מעבר כזו של בין לבין. אחרי שנותנים לעצמנו זמן להתרגל ולנהל את הזמן שלנו נכון.

דרך אחת אפשרית היא לעבוד עם לוח תכנון חודשי, שבועי או יומי, מה שיותר נוח.

לכתוב לנו מה המטלות שלנו באותה נקודת זמן, לדרג את סדרי העדיפויות שלנו, לכתוב כמה זמן דורשת כל משימה ולעבוד עם זמנים. זו דרך שממש יכולה לעשות לנו סדר.

חוץ מזה, יש סרטונים והרצאות ביוטיוב על ניהול זמן נכון, למשל, הסרטון הזה:

3. יש עוד דרכים לתרום ולעזור

אם בכל זאת בחרתי שלא להיכנס להדרכה, מהסיבות שלי, חשוב שנשים לנו מול העיניים שאפשר לתרום בעוד המון דרכים בתחום שמדבר אלינו, מחוץ להדרכה. למשל, ניקיון בסביבה – נוכל ליזום פרויקט שכונתי, משפחתי, או מה שזה לא יהיה וללכת לפארק או שמורת טבע שלא שמרו עליה מספיק, ולנקות אותה יחד עם חברים. אבל זו רק דוגמא, כדאי לחשוב על משהו שמעניין אותנו אישית. חוץ מזה, שאפשר לעשות את זה גם אם נכנסתי להדרכה, זה לא סותר. זה רק מוסיף טוב לעולם :)

4. עזרה והתייעצות

כדי להכיר יותר את השטח, נוכל להתייעץ עם מדריכות בפועל, חברות שמכירות, או משפחה. לשאול איך הן התמודדו עם זה, על מה הן ממליצות, איך זה מנקודת מבטן. לראות עוד נקודות מבט ממישהו שכבר מכיר, זה יכול ממש לעזור לנו ולהועיל.

אז לפני שנסיים, הבנו שטבעי שנרגיש תחושות שאולי אינטואיטיבית, לא הולכות ביחד. הבנו גם שזה דווקא יכול לעזור לנו בשלב של הבחירה שלנו. הרחבנו קצת על הדרכה, חששות, ומה היא כוללת. הצענו כמה דרכים שיעזרו לנו בבחירה ה(כמעט) סופית, ואני רוצה לציין ולהזכיר שיש מקום לפנות אלינו שוב. לעדכן בהתפתחויות, בבחירה שלך, לשתף אותנו, או סתם לדבר על מה שתרצי.

מזמינה אותך בחום לפנות אלינו בשאלה חדשה:makshivim.org.il/ask-away, וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

נשמח לדבר איתך.

בהצלחה!

הילה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות