שאל את הרב

למה מתפללים בכלל? זאת לא "חוצפה" לבקש דברים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/04/23 20:44 ג באייר התשפג

שאלה

אני כבר הרבה זמן שואלת את עצמי למה כשאני מרגישה בניסיון העצה הכי טובה זה להתפלל ולבקש רחמים מה׳ אבא שלי. זה נשמע קצת חוצפה זה אבא שלי , אבא תמיד חושב ופועל לטובת הילדים שלו גם אם זה לא נראה ככה זה מרגיש לי אפילו חוסר אמונה להתפלל, כמובן שברגעי קושי אני לא רואה את זה ככה אבל ככה זה אמור ליהות לא? זאת האמונה?!

תשובה

יעל יקרה.

שמחתי לקבל את השאלה שלך. היא חשובה מאוד. כמה יפה בעיניי שככה את מרגישה, הבנה והתקרבות כזאת, ולב שמבקש אמונה באמת.

נתחיל מזה שהתפילה היא דיבור שלנו עם ה', שחוץ מבקשות כוללת שבח. השבחים מביאים אותנו לבהירות ההכרה במלכות שמים, להסתכל לאמת בעיניים, להבין מול מי אנחנו עומדים, אל מי אנחנו מדברים בשעה הזאת של התפילה.

התפילה כוללת גם הודיה שגורמת לנו לחבר בין מה שקורה לנו במציאות לבין מי שמחולל אותה. לדעת שהנעליים החדשות שקניתי, והעוגה שיצאה לי טוב, והמבחן שלמדתי הרבה והצלחתי בו, קיבלתי מאת ה'. מי שנותן לנו הכל פה בעולם זה הוא. ועל זה אנחנו מודים לפניו.

לגבי החלק של הבקשות בתפילה: כמו שאת מציינת כל כך יפה ה' אבא שלך, ואוהב אותך הכי בעולם ורוצה את הכי טוב בשבילך בכל רגע נתון, אבל הוא גם זה ששם לפנינו קושי, ניסיון, מורכבות שאנחנו משתדלים לעבור, התמודדות. ואחת הסיבות לדבר, כך מסבירים לנו חז"ל, זה כדי שנתפלל, שנפנה אליו, שנבקש ממנו רחמים.

ואם אנחנו מתפללים מתוך ההבנה הזאת שלך, אז אנחנו משתפים בכאב ובקושי, בצער ובחוסר האונים, ומבקשים עזרה, הכוונה, סיוע, פתרונות. אבל תוך כדי יודעים שאנחנו לא באמת מבינים עד הסוף מה טוב לנו. ומקבלים את זה שאולי ה' יגיד לנו על ידי המציאות כרגע לא/ בכלל לא/ משהו אחר.

כששלמה המלך בונה את בית המקדש הוא נושא תפילה, ובין השאר הוא מבקש מה': "שאם יבוא הנוכרי אליך בתפילה בבית הזה עשה בקשתו, ואילו מי שיבוא לחלות את פניך מעם ישראל, עשה בקשתו רק אם היא טובה עבורו, אם הדבר יגרום לו נזק או פגע רע אל תוציא לפועל את בקשתו".

החסרון והקושי הם כלים שמביאים אותנו להתקרבות לה'. בדרך כלל, בזמן קושי התפילות מגיעות מהלב, אז נשענים על ה' יותר ומרגישים יותר תלויים בו. ואם מצד אחד לגמרי משתפים בקושי, בלי להסתיר, בלי להחביא דברים, בלי לכסות חלקים אפלים, ומצד שני, מתפללים ויודעים לשחרר, להרפות, מתוך האמונה הגדולה שאת מדברת עליה. שה' יעשה הטוב בעיניו, והטוב הזה הוא מה שגם טוב עבורנו, אז השגנו גם חיזוק אמונה בתפילה, גם התקרבות בדיבור עם ה', וגם חזרה להמשך החיים ברצון שיהיה לנו טוב, אבל טוב אמתי, שיכול להיות מעבר לראיה שלנו כרגע.

מקוה שקצת עזרתי ונתתי כיוון, אם לא (וגם אם כן!) מוזמנת לשאול שוב.

מאוד מוזמנת להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך.

אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

רק טוב ושמחה,

נועה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות