שאל את הרב

תחושת דכדוך ואמונה בה': איך למצוא משמעות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/04/23 15:43 כט בניסן התשפג

שאלה

שלום ותודה על האפשרות לשאול פה

אני מרגישה כבר תקופה ארוכה מדוכדכת.. כמו סוג של דאון אבל שלא מונע ממני לתפקד או משהו ב"ה.. פשוט תחושת חוסר משמעות...

ניסיתי לחפור בזה, והבנתי שני דברים, אחד שאני לא מרגישה את האמונה כמו שהייתי רוצה.. אני בחורה דתייה טבריה גבוהה יחסית. משתדלת ללמוד הרבה. אבל אני מרגישה בפועל ריחוק, למרות שמאוד הייתי רוצה את האורות האלו. פשוט מרגישה המון ספקות בעיקר רגשיים.

דבר שני הוא שהמציאות פשוט לא מעניינת אותי.. אז סוג של אני לא רוצה לחיות בה. אני כל הזמן מחפשת משמעות ורוצה לחיות אותה. אבל מרוב מחשבות אני לא חיה אותה.. אני מתנתקת כזה. וזה מפחיד אותי. כי אני מאוד רוצה להיות בהווה, ומאוד רוצה לחיות חיים גדולים ומשמעותיחם. אבל הדברים הקטנים והשגרתיים כל כך לא מעניינים אותי ואני מתנתקת בגלל זה . אבל עושה אותם אם אין ברירה. ואני בן אדם של המון עשייה. זה הסתירה, שאני באלף ואחד פרוייקטים ומעמיסה על עצמי דברים כדי לנסות להרגיש את המשמעות, וזה לא העשייה שמתאימה לי, אני לא מצליחה להרגיש את זה באמת.

חוץ מזה, אני כרגע לומדת תואר שלא מעניין אותי וגם עובדת בעבודה שלא מעניינת אותי. וחשבתי על זה שזה קשור, כי התואר הוא כבר שלוש שנים ולא רציתי לעזוב באמצע, כי אין תואר אחר. וחשבתי על כיוון חדש ואחר, אבל זה יהיה רק שנה הבאה..

הייתי רוצה לחיות חיים שמחים טמלאים גם בלי להיות תלוייה בתואר או עבודה 'טובים לי'

אני מאוכזבת מעצמי שאני ככה ולא יודעת להרגיש שמחה ביום יום שלי. אני יודעת שכלית שאני אמורה , אבל לא מצליחה להוריד את זה אל הלב..

והקטע שאני יכולה להתנתק מהמציאות ולהיות בראש שלי מפחיד אותי.. אני מרגישה לא בסדר. למרות שזה לא מפריע לתפקוד שלי , זה לא בסדר, והמחשבה על זה מורידה אותי מאוד.אני לא יודעת אם אני יכולה לתקן את זה, ואני פוחדת לפתוח את זה עם מישהו שלא יחשבו שאני משוגעת או משהו.

אשמח לכל עצה או תובנה, תודה רבה!

תשובה

שלום שואלת יקרה.

קודם כל, חשוב לי להגיד לך שאני שמחה מאוד שפנית אלינו. ושאת ממש בסדר. אפילו יותר מבסדר! :-) החיפוש אחר משמעות שאותו את מציפה הוא תהליך שכולנו חווים אותו בצורה כזו או אחרת, בשלבים שונים של החיים, ובמקומות אחרים. פסיכולוגים ופילוסופים רבים עסקו בחיפוש הזה. לאחד מהם קוראים אברהם מאסלו, והוא גיבש מודל בשם פירמידת הצרכים של האדם. הוא טען שכל עוד חסר מרכיב בפירמידת הצרכים של האדם – הוא ירגיש חסר מנוחה וינסה למלא את מה שחסר לו. ובאמת, השלב הכי גבוה בפירמידה (אחרי הצרכים הבסיסיים כגון נשימה וכד') הוא הצורך במימוש עצמי. הצורך לממש את הפוטנציאל האישי, הספציפי לכל אדם.

מימוש עצמי כרוך בתחושת משמעות, זה קצת כמו ביצה ותרנגולת – אם אני מממש את עצמי אני מרגיש משמעות, ואם אני מוצא בדברים שאני עושה משמעות אני מממש את עצמי.

אצל כל אחת המשמעות היא אחרת. והרבה אנשים באמת מוצאים משמעות בחיים שלהם. לפעמים זה במשפחה, לפעמים זה עם החברים, לפעמים זאת העבודה, ערכים חברתיים, והרבה פעמים זה יכול להיות גם שילוב של כל אלה עם חיים דתיים. והשאלה איך הם הגיעו לזה? לדעתי, החיפוש אחר משמעות דורש מאמץ. דורש אקטיביות. לנסות לחפש את השליחות שלך, מה התפקיד שלך בעולם ומה יעניק לך משמעות. אני לא יכולה לדעת מה תהיה המשמעות הגדולה הזו בשבילך, אני רק יכולה לחוש מבעד לחוסר הכל כך גדול שאת מתארת, את הנפש שלך מתקוממת נגד החיים חסרי המשמעות. וזה דבר גדול ואמיץ מאוד.

וכאן נכנסת השאלה הגדולה: איך עושים את זה? איך מוצאים משמעות?

ויקטור פרנקל, שכתב את הספר "האדם מחפש משמעות", כותב שמשמעות אינה יכולה להינתן אלא להימצא. אני ממליצה לך בחום לקרוא את הספר הזה, ויותר מזה: להמשיך לחפש. תחפשי דרכים להכיר את עצמך יותר לעומק. מדיטציה, כושר, מיינדפולנס, טיולים, נגינה, קריאה, כתיבה ואפשר גם לימוד תורה.

מה את אוהבת לעשות? מה תרצי לעשות בעתיד? האם האפיק מעבר שהזכרת בכיוון חדש ואחר רלוונטי מבחינתך? אם כן אז כדאי לגמרי לחקור אותו!

אנשים עושים הסבה בקריירה שלהם המון פעמים, זה במיוחד נפוץ בדורות האחרונים מהסיבה הפשוטה – אנשים רוצים להגשים את עצמם. את צעירה מאוד עכשיו ואין סיבה שתרגישי אבודה במקצוע שלך. אפשר לעשות הסבה גם בלי ללמוד תואר חדש אלא לקחת קורס או ללמוד לבד, תלוי איזה תחומים מעניינים אותך ואת רואה את עצמך עובדת בהם. יש המון אופציות, ואופק רחב.

באופן כללי, לחיות חיים שמחים ומלאים זה דבר חשוב, זה דבר נצרך, וזה דבר שאפשר לעבוד עליו: נסי להתמקד בדברים החיוביים בחיים שלך כיום. חברים, משפחה, סביבה, תחביבים, דברים שאת אוהבת לעשות, חוויות שתהני מהם. חשוב להגיד שאין סיבה שלא תגשימי את עצמך גם בעבודה, אך מקצוע זה לא הכל, והרבה פעמים עבודה היא קודם כל בשביל פרנסה. כשאת מעמיסה על עצמך המון פרויקטים בעשייה שלא מתאימה לך, את לא מאפשרת לעצמך כן למצוא מה עושה לך טוב, ולכן הייתי מציעה להפחית מהעומס עד כמה שניתן ולנסות ללמוד מה עושה לך טוב, ולהתרכז בזה.

חוץ מזה, חשוב לדעת, שזה שהחיפוש שלך אחר משמעות מגיע ממקום טוב מאוד, זה לא אומר שתחושות הריקנות והדכדוך לא מזיקות. אנשים לפעמים יכולים לגרום לעצמם נזק או לסביבה מרוב תסכול על כמה שהם לא רואים את האופק. התחושות שלך הן לגיטימיות ומובנות מאוד, כמו שאמרתי אין אדם שלא מחפש לעצמו משמעות ודרכים להגשים את עצמו שעושות לו טוב. לכן אני מאוד ממליצה לך לשתף את התחושות שלך ולהתייעץ כיצד מתמודדים איתם עם מישהו שאת מכירה וסומכת עליו. זה יכול להיות אחות גדולה, מדריכה, חברה טובה או אפילו ההורים שלך. קודם כל פריקת המתח מהלב יכולה לסייע קצת, ואני מאמינה שבשיחה איתה תוכלי לקבל תמיכה ועוד רעיונות ועצות בעניין. את כמובן גם מוזמנת לפנות אלינו בקו הטלפוני או בווטסאפ, או בשאלה נוספת במייל.

יקרה, אני מקווה שעזרתי, ושהמילים שלי היו טובות אלייך. אני מעריכה אותך מאוד על האומץ שלך ומבקשת ממך, אל תתייאשי, תמשיכי לחפש, בסוף זה יגיע.

וכמו שאמרתי אם תרגישי צורך להמשיך ולהתייעץ - מוזמנת בשמחה רבה.

אפשר כאן באתר בשאלה חדשה: makshivim.org.il/ask-away, ובמיוחד במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298. נשמח מאוד לשמוע אותך.

אריאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות