שאל את הרב

אהבת ישראל: למה בעצם לאהוב כל יהודי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/05/23 01:55 י באייר התשפג

שאלה

שלום. לאחרונה אני לא מבין איך אפשר לאהוב כל אחד מישראל. בהנחה שמדובר באהבה אמיתית מהלב אבל בכל עם סיבה, למה שאני אוהב יהודי כי הוא נולד ככה? מה הוא עשה בשביל זה? הוא הרי לא התאמץ או בחר בזה. זה כמו לאהוב מישהו כי הוא גבוה- אין למה לאהוב...

תשובה

שלום יהודה!

שאלה יפה ממש! היא מצביעה על עומק רב, חכמת חיים, רגישות, הכלה ורצון להבין. לא פשוט להביע את מה שאנחנו חושבים ומרגישים בכזו ישירות – אז ישר כח על כך. הרצון שלך לברר סוגיא זו מצביעה על רצון טוב ואני מאחלת לך שתמשיך להרהר באהבת ישראל ומקורה.

אני איני רב, אני בוגרת מדרשה ותואר ראשון ביהדות אך אני רחוקה מלהיות רב אך אשמח לשתף אותך במחשבות שלי בנושא. זו שאלה לא פשוטה שמעסיקה אותנו רבות – למה לאהוב כל אחד ואיך אפשר בכלל?. לא בחרנו להיות יהודים ולכן על פניו זה נראה טריוויאלי כמו סתם לאהוב אדם שהוא גבוה. זה לא קל לאהוב כל אדם באשר הוא ואני חושבת שלא מצפים מאיתנו לאותו סוג אהבה בין כל אדם ואדם.

יש לנו את המעגל הקרוב לנו, המשפחה: אמא אבא ואחים שהם ממש בשר מבשרנו וטבעי שנאהב אותם בלב שלם. אחר כך יש את המעגל של החברים הקרובים, של הבני דודים וכו' וזה ממשיך לעוד מעגלים של קהילה, מגיעה למעגל שלנו כעם וממשיך למעגל האנושות והבריאה.

בין כל מעגל ומעגל יש לנו קשר אחר עם הסובבים אותנו ולכן אנחנו מצפים שניתן מעצמנו פחות/יותר בהתאם למי שמולנו – אם אח שלנו מבקש משהו או שכן שלנו מבקש משהו ממנו זה שונה לנו, וזה ממש בסדר, לגיטימי, טבעי ואף רצוי.

הציפייה לאהוב כל יהודי בא ממורשת ועבר משותף ומתוך שותפות גורל ואחווה מיוחדת. אנחנו אוהבים יהודי בגלל שיש לנו הרבה במשותף יחד וכי אנחנו מאמינים שאחווה ושלום ביננו כעם מובילה לעתיד טוב יותר לנו ולאנושות. כשיש את יום הזכרון ויום השואה אני מרגישה את זה עוד יותר חזק, כי זה הסיפור שלי זה העם שלי. ולצערי חווינו מה זה להיות עם מדינה ומה זה להיות בלי ואנחנו מחפשים איך עם כל הטלטלות שעברנו כעם לשמור על עצמנו מבית ומחוץ.

אני ממליצה לך לקרוא את הספר "רדיקלית אז – רדיקלית עכשיו" של הרב יונתן זקס. הוא דן בשאלה למה לבחור בזהות יהודית בעידן שאפשר לבחור זהויות שונות ומה מיוחד לדעתו בנו ולמה הוא גאה להיות חלק ממורשת זו. ספר זה היה עבורי מאד משמעותי ופתח כיווני מחשבה וענה לי על שאלות שלא ידעתי שבכלל העסיקו אותי.

זה לא קל לשאול שאלות קשות אך מקווה שהסקרנות שלך לא תפחת וכמובן נשמח לשמוע ממך לשאלות נוספות או להמשיך לדון בנושא. בנוסף לכך, כמובן שאתה מוזמנן תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח לדבר איתך!

בהצלחה רבה רבה!

חזק ואמץ,

מוריה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות