שאל את הרב

חלמתי חלום מפחיד: יש לו משמעות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/03/23 03:30 ב בניסן התשפג

שאלה

שלום לפני זמן קצר חלמתי על קרוב משפחה שנפטר ואמר לי במילים אלו ״מה אתה דואג , אולי לא עכשיו אבל בקרוב תצטרף אלינו״בחיוך גדול מאוד,

יש לציין שהוא נפטר לפני כמעט עשור ,

בנוסף , עברתי אירוע של נפילה לפני כמה ימים ובמזל הראש ניצל מפגיעה.

האם יש משמעות לחלום זה ?

תשובה

שלום לך.

דבר ראשון, טוב שכתבת ושיתפת אותנו. במוקד שלנו כאן ממש בשביל זה! מוזמן להמשיך ולספר לנו מה המצב, גם בטלפון ובווטסאפ.

באופן כללי ביהדות אנחנו לא מייחסים משמעות רוחנית לחלומות. יש הסברים מדעיים מאוד ברורים ומעניינים לנושא החלימה, ושווה להכיר אותם. בסופו של דבר כבני אדם יש לנו חוויות, מחשבות ורגשות, וכל אלה באים לידי ביטוי גם במהלך השינה, שבה המוח שלנו פעיל בצורה שונה מאשר במהלך הערות. החומר לחלומות מגיע מההכרה שלנו, מהמידע שהמוח מעבד במהלך היום. ולכן יכול להיות שהנפילה המלחיצה גרמה לך איכשהו להיזכר באירועים קשים שקרו, ובאותו קרוב שלצערנו לא איתנו, ואולי המילים שלו בחלום משקפות את החשש שלך: "מה אם זה היה מסתיים אחרת?". אולי המילים "מה אתה דואג" הן הדרך של המוח להרגיע, שגם חלילה במקרה אסון יש איזה משהו לצפות לו, פגישה מרגשת כלשהי? לחא משנה מה הסיבה, לך יש את הכוח להחליט איך אתה מעוניין לפרש את החלום. מה אתה מחליט שהמשמעות שלו תהיה. וזה כוח שכדאי להשתמש בו בחוכמה.

ביהדות יש נוהג שנקרא "הטבת חלום". עכשיו רגע, זה נשמע קצת מצחיק: מזתומרת הטבה? אם הוא רע - בואו ניכנס למקלטים. אם הוא טוב - אז למה צריך הטבה?

ההסבר הוא שהחלום עצמו, הוא לא נבואי ולא משפיע על המציאות. אבל הוא כן משפיע על מה שאנחנו מרגישים. ולרגשות שלנו יש חשיבות. אפשר לראות את זה אפילו במצבים שבהם אמונות של אחרים משפיעים עלינו. למשל במה שמכונה "אפקט פיגמליון". אם מורה חושב שילד אחד בכיתה הוא מצטיין והאחר הוא כושל, זה מגביר את הסיכויים שה"תחזית" הזאת תתממש. כי זה גורם למורה להתייחס אליהם באופן שונה. ובוודאי שכאשר הרגש הוא אצלנו בפנים, הוא משפיע עלינו. הוא מציק לנו. ואנחנו רוצים לשנות אותו.

ולכן עם ובלי קשר לחלומות אנחנו לומדים שלנקודת המבט שלנו יש חשיבות. דברים לא נעימים קורים: חווית אובדן,ף אז לפני 10 שנים. חווית לא מזמן נפילה מפחידה, שבמזל (ו/או נס) לא הסתיימה גרוע יותר. וגם במקרה כזה אגב, יש הנוהגים לברך הגומל. לומר תודה על ההצלה. היינו יכולים לטעון הפוך: אולי צריך לברך "הכועס", או "הפוחד". אבל לא. היהדות מבקשת להאיר את הנקודה הטובה. לחזק את היכולת להביט לעתיד בצורה אופטימית ומעצימה. וכמובן, גם לנקוט אמצעי זהירות כדי שלא ניפול שוב.

עוד בנושא חלומות תוכל לקרוא כאן:

https://www.makshivim.org.il/answer?id=948134

מוזמן מאוד להמשיך לשתף אותנו. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות