שאל את הרב

תגובות לבביות ביוטיוב/במשחק מחשב לאשה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/02/23 07:02 ז באדר התשפג

שאלה

שלום רב, בעלי (שב"ה בעל מידות של אהבת ה וטהרה גדולה) בשנה האחרונה מצא מרגוע ומנוחה בתום יום עבודה ולחצים בבית (הקשורים להתמודדות עם קושי רגשי של הבן) במשחק מחשב. המשחק (שבעיקרו מותאם לילדים, וגם ילדיי משחקים בו) הוא עולם וירטואלי של דמויות מצויירות, שמשחקים בו נגד אחרים משחקים בסגנון טריוויה. כמו כן יש שם משימות ותחרויות של ציורים וכד. למשתתפים יש שם וירטואלי קבוע, ויש אפשרות לצט מאובטח (ללא אפשרות לרשום מס טלפון, כתובות, שם אמיתי). מתוך הבנה לצורך שלו להתאורר ולהיות עם עצמו, ואף לפתח את כשרון הציור שלו, הבעתי את הסכמתי , אך כמה וכמה פעמים חזרתי על כך שלא מקובל עלי התכתבות עם שום בת ולא שליחת תגובות על יצירות לבנות, והוא הביע הסכמה. לפני כשבוע גיליתי שבאתר יוטיוב אחת המשתתפות (שע"פ רמת הציור, הכתיבה ועריכת הסרטונים ברור שהיא בחורה/ אשה בוגרת) מעלה באופן קבוע סרטונים של המשחק, וכבר למעלה משנה בעלי כתב תגובות לבביות כמעט לכל הסרטונים לדוג "איזו אלופה!! ממש מתרגש בשבילך כל הכבוד", "הקטע מרגש ומגניב, מלכה" "מזל טוב. מתנות מדהימות. תתחדשי מלכה". "תודה על הסרטון. הייתי גם בעיר וראיתי אותך וכנראה באותו רגע היית מחוץ למסך אז לא הגבת. תתחדשי על הפריטים המקסימים" , "הקטע מרגש ומגניב! הצוות אוהב אותך מלכה". "מזל טוב על הפריט, אני שמח בשבילך. חג שבועות שמח מ המלכה".

כל התגובות מדברות בעיקר על המשחק (שכאמור הוא כשלעצמו אין בו פסול), אבל מלוות באימוגים של לבבות, פרצוף עם עיניים על לבבות, לב עם חיצים, פרצוף שולח נשיקה ועוד. הגבתי בחומרה, ורגשית מאז אני שבורה. הוא ניסה להצדיק שהוא העתיק תגובות כפי שכולם נוהגים לכתוב, ואין לזה משמעות רגשית. אין לזה שום משמעות רומנטית כי בלאו הכי יש לו בעיה הורמונאלית שאין לו תאוות מסוג זה. הוא שיקר כי חשש מהתגובה. יחד עם זה בעקבות התגובה שלי, הוא סגר את החשבון יוטיוב שלו שאפשר לו לכתוב תגובות (ואף נמחקו אלו שהיו).

תוך התדיינות ביננו על חומרת המעשה הוא הציע לשאול רב.

א. איך להתייחס למה שהוא עשה מבחינה הלכתית? (מותר/ אסור/ על אלו עברות הוא עבר).

ב. איך עליו לתקן את אשר עיוות- מבחינת בן אדם לחברו, טהרה, בן אדם לבורא?

ג. איך להתייחס לכך מבחינה זוגית? חשוב לציין שאנו כן דואגים לתחזק את הזוגיות, לעשות שיחה שבועית, ויציאה לקפה פעם בשבוע, אני מזמינה ומאפשרת כל הזמן שיח על הזוגיות ועל המקומות לשיפור, וגם ההסכמה העקרונית לשחק במשחק ולהעלות ציורים וכד היתה מהמקום שראה את הצורך שלו להתאורר ולפרוק מתח, והוא אף הודה לי על כך פעמים רבות.

תודה רבה ובשורות טובות

תשובה

שלום וברכה

מבין השורות של השאלה עולה כי הזוגיות שביניכם מאירה. אתם מדברים, אתם מתחשבים, אתם עוסקים בטיפוחה. אשריכם, ושמרו על כך מכל משמר, ואף הסוגיה הזו בה אתם עוסקים כעת – ראויה להיות חלק מכך, וזהו בירור נפלא שצריך לעשות. כמובן שאין תשובה אחת נכונה לשאלה זו, והדבר תלוי גם בכם, אך לא פחות מכך גם ברב העונה לשאלות אלו ובתפישותיו. אציע בפניכם את שאני חושב, ואת כמובן רשאים לקבל או לדחות את הדברים לפי עולמכם הפנימי.

אני סובר שיש להחמיר מאוד בקשר שבין איש או אישה נשואים ובין איש או אישה שהם מחוץ לברית הנישואין הייחודית הזו. בד בבד עם החיים בדרך הארץ הטבעית של העולם, וקיום מערכת נימוסית ואנושית – לא נכנסים למקומות אינטימיים עם מי שאינו בן זוג. חלק מאינטימיות היא גם שבחים אישיים מופלגים, לבבות וכדו'.

האם כאשר אנו עוסקים בדמויות וירטואליות, ובנוסח המקובל במשחקי המחשב הדברים שונים, וכיוון שהם לא מבטאים אינטימיות במובן הרגיל של המילה – הדברים מותרים ? קשה כמובן לענות על שאלה זו, אולם משתי סיבות נראה לי כי גם בתחומים האלה נכון להתרחק. ראשון בהם הוא שבסופו של דבר יש מישהי מאחורי השם הווירטואלי, וההפרדה שבין הדמות הממשית ובין הדמות במשחק והנוהג בין השחקנים – אינה אפשרית. שניה בהם הוא העובדה שאת נפגעת מהנושא, וגם אם מבחינה אובייקטיבית הדבר פחות חמור – עצם העובדה שבן הזוג נפגע מכך צריכה להיות משמעותית ביותר, לא באופן מוחלט, אבל כשיקול דעת וכבסיס להתנהגות.

על כן, טוב עשיתם שדברתם על כך, וטוב עשה בעלך בכך שהוא מחק את הכל. מכאן אני ממשיך מתוך הנחה ששניכם שואלים יחד את השאלה הזו.

אינני חושב שהשפה צריכה אפוא להיות שפה הלכתית במובן המובהק והרגיל של המילה. באופן כללי, ההדרכה ההלכתית המופיעה בשולחן ערוך "צריך אדם להתרחק מנשים מאוד מאוד" בוודאי עוסקת בהקשר של קשרים מסוג זה. אולם, משתי סיבות טוב יותר שלא להיכנס כאן לשפה ההלכתית. ראשונה בהן היא ההימנעות מכניסה לפלפול האם קשר במחשב ייחשב כ"מרחק" או "לא מרחק" וכדו', שאיני רואה טעם בכך. ברם, מעבר לכך, השולחן ערוך עוסק בהיבט של איסורי עריות, וכאן אפשר שהוא לא עבר על שום עבירה פורמלית. ברם, לזוגיות יש היבט גם של "בין אדם לחבירו", וכיוון שאת מאוד מאוד מתנגדת לכך – די בכך כדי לא לעשות את זה.

התיקון הראשוני הוא בעזיבת ההתנהגות הקודמת, ובקבלה לעתיד. זה עצמו מהווה מהלך גדול מאוד, ואשריכם. ובד בבד – לחזר מחדש האחד אחרי השני. הוא שצריך להתקרב אלייך, וגם טוב שאת תפתחי מחדש את השערים, ולא תישברי, כי אם תראו במציאות שנוצרה מנוע צמיחה מחודש, שיש בידו להביא אתכם להרבה מקומות טובים.

האם אתם יכולים ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368