שאל את הרב

האם אני מתחזקת ביהדות רק בגלל התמיכה של החברה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/03/23 14:43 י באדר התשפג

שאלה

יש לי אובססיה לחברה שלי שחיזקה אותי לא מזמן, בקטע שאני חושבת שאני מקיימת את המצוות יותר ״בשבילה״, ואני חושבת על שאלות שאני אמורה לשאול אותה וכאלה.. עכשיו אני לא יודעת אם כדאי לי להתרחק ממנה, כי אני התחלתי את כל תהליך ההתחזקות שלי רק בגלל שהרגשתי רגעים של טוהר עם ה׳. ועכשיו זה בכלל לא ככה. אבל מצד שני אם אני אתרחק ממנה, כל החברה הדתית שאני נמצאת בה פחות או יותר תיעלם. ובכל זאת היא משפיעה עלי לטובה, ואמרו לי שמתוך לא לשמה תבוא לשמה.

לא יודעת מה לעשות!

תשובה

הי שרי.

קודם כל אני רוצה להגיד שאני מצדיעה לך על התהליך שאת עושה עם עצמך. ובלי להיכנס לפרטים בכלל, וגם לא משנה הסיבה שבשלה את מקיימת מצוות, עצם היכולת שלך להרגיש את הרגעים האלו שאת מתארת של הטוהר עם ה', ובעקבות זה לנסות להתקרב ולהבין מה את צריכה לעשות בשביל להתקרב אליו, היא כבר מיוחדת ומדהימה לכשעצמה. אני רוצה גם להגיד לך שאצל אלוקים יש מקום להכל ולא בהכרח משנה הסיבה. עצם הרצון, הניסיונות שלך להתקרב ולהכיר, הם כבר בעלי משמעות אצל אלוקים. ויש משמעות לרצון/ המעשים גם ללא קשר לסיבה הספציפית שמניעה אותך בפועל. ואולי כדאי שתשימי לך את זה מול העיניים ותזכרי שלפני הכוונה במעשה יש את המעשה עצמו, וגם לו יש משמעות ובדיוק כמו שאת בעצמך אמרת, מתוך שלא לשמה בא לשמה.

אני גם שומעת אצלך את החשש הזה של להישאר לבד, כשהחברה שלך היא בעצם החולייה (היחידה?) שמקשרת בינך והעולם הקודם שבו חיית עד עכשיו לבין העולם החדש שאת נכנסת אליו לאט לאט. אני חושבת שהחשש שלך הגיוני ומאוד לגיטימי. חברה היא משהו בסיסי וזה דבר מאוד הגיוני שכאשר את מכירה עולם חדש, שונה ומושגים חדשים תרצי ותצטרכי את האנשים שאת מכירה.

לעשות סדר- במה מתבטאת התלות?

אני רואה ממה שכתבת פה שאת מוטרדת וחושבת הרבה על מה שקורה עם החברה. ומעסיק אותך החשש האם את מקיימת מצוות בגללה ומנגד את גם חוששת לעזוב אותה, כי אז תישארי לבד בעולם הדתי שהוא חדש עבורך. אני חושבת שאולי כדאי לך לשבת עם עצמך ולעשות לעצמך קצת סדר בכל מה שקורה. זה יכול להיות באמצעות דף ועט, שתשבי ותכתבי לך באיזה אופנים מתקיים הקשר ביניכן, או מתי את מרגישה צורך לפנות אליה וכדומה. וזה יכול להיות גם בלי לכתוב, אלא פשוט לשבת ולחשוב לעצמך במה באה לידי ביטוי התלות שאת מתארת, או מה יקרה במידה ותנתקו את הקשר שלכן ומהן ההשלכות של הניתוק. כשההשלכות מתחלקות לשני חלקים. יש את הבחינה החברית- האם תישארי באמת לבד. ויש את הבחינה הדתית- מה יקרה לך במקום הזה שמתקרב ורוצה לדעת עוד, במצב שאת לא תהיי בקשר עם החברה. לפעמים עצם החשיבה הממוקדת על זה יכולה לעשות סדר בכל המצב ולהבהיר דברים. יכול להיות למשל, שתגלי על עצמך שגם במצב שאת כבר לא בקשר איתה את עדיין ממשיכה להתקרב לאלוקים ולרצות לשמוע ולדעת עוד, וזה יכול להרגיע אצלך קצת את המקום החושש שאת מקיימת מצוות 'בשבילה'.

היכרות עם בנות נוספות

אני רואה ממה שכתבת שהחברה שלך היא אולי האדם היחיד או מהאנשים היחידים שאת מכירה בעולם הדתי. ובלי קשר לתהייה שאת מתארת כאן, הייתי ממליצה לך לנסות לחשוב איך את יוצרת לעצמך קשרים עם בנות דתיות נוספות ומרחיבה לעצמך את המעגל החברתי בעולם החדש שאת נכנסת אליו עכשיו. וזה יכול להיות לך טוב כי את לא תרגישי שאת תלויה רק בחברה אחת שהיא היחידה שאת מכירה, ותוכלי להנות מהיכרות עם עוד בנות מהציבור הדתי. וזה יכול להקל עלייך בשלבים של ההתחלה.

לסיכום, ראינו כאן שהעלית שאלה מאוד חשובה ומשמעותית שמטרידה אותך, לגבי הסיבה שבשלה את מקיימת מצוות, ראינו שיש משמעות לעצם המעשה, כמו שאת אמרת בעצמך: 'שמתוך שלא לשמה בא לשמה'. גם הצענו פתרונות כמו לשבת לעשות סדר בראש ובמחשבות, וגם לחשוב על פתרונות איך להרחיב את המעגל החברתי שלך.

אם יש לך שאלות נוספות או אם סתם בא לך לפרוק, אני מזמינה אותך כמובן לשוב ולפנות אלינו שוב. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:makshivim.org.il/ask-away, במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה

דסי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות