שאל את הרב

תפילה ככפיות טובה: אם טוב לי, למה לבקש יותר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/02/23 00:11 ב באדר התשפג

שאלה

שלום

יש לי חבר שרוצה להתחזק, ושואל אותי שאלות. כשהגענו לשיחה על תפילה והצעתי שינסה להתפלל לפעמים,הוא ענה לי שאין לו בעייה להתפלל בשביל להגיד תודה,ולכן המציא תפילה משלו, אבל יש לו בעייה עקרונית להתפלל את התפילה ה"סטנדרטית" , כי זה מרגיש לו כמו כפיות טובה. כשבקשתי ממנו להסביר ענה לי ש " ברוך ה יש לו הכל בחיים,וחיים טובים,אז הוא מרגיש מוזר להתפלל כשבתפילה בעצם מבקשים בקשות" הוא אמר לי "לא מספיק הוא מביא לי, אני צריך לבקש עוד??"

אני מבין מאיפה החשיבה שלו מגיעה, אבל רוצה להסביר לו על חשיבות התפילה ,ואין לי תשובה... אשמח לעזרה בבקשה

תשובה

שלום לך!

תפילה זה בהחלט דבר מורכב. לפעמים המילים פשוט זורמות לנו ומרגישות לנו כל כך נכונות עבורנו ולפעמים אנחנו בוהים במילים מתוך הרגל ואין אפילו כוח לפתוח את הסידור. חז"ל דנים בשאלה של תפילה שהיא 'קבועה' או של 'תחנונים מהלב' והם יצרו את התפילה בנוסח המיוחד שלה כדי לעזור לנו לדייק את המילים שלנו – למילים יש כוח אדיר לשנות עולמות במיוחד בתפילה.

התחושה של לבקש בקשות מהקב"ה היא מאד הגיונית ודורשת בגרות רבה ולכן אפשר לפרגן לחבר שלך על מחשבה זו. ניכר מהכתיבה שלך שתה אינטליגנט, ירא שמיים שרוצה לעשות טוב בעולם, נעים ורגיש ומחפש איך לעזור ואיך לדייק את הדיבור שלך עצמך. ישר כוח על כך!

חז"ל קבעו את נוסח התפילה כך שהיא עם שבחים, בקשות ואמירת תודה – הודיה. לא סתם התפילה מתחילה בשבחים, קודם אנחנו מתפעלים, משתוממים למול הקב"ה. מנסים להבין את גדולותו, ורק אז מתוך המקום הפשוט שלנו אנחנו מבקשים בתפילה את מאווי ליבנו ואת התקוות הכמוסות ביותר שלנו. תפילה זה רגע קרוב ואינטימי ביננו לקב"ה, כמו שיחת ארבע עיניים בין אב לבן, הקב"ה רוצה בטובתנו וכשאנו מתפללים אנחנו מבינים למול עצמנו מה אנחנו רוצים באמת וכך גם מעצם התפילה מתקרבים לידי מימוש התפילה. לאחר שביקשנו את חפצנו אנו מודים לקב"ה על כל הטוב שנתן לנו ושמחים על החיים והמתנות הקטנות והגדולות שניתנו לנו.

נקודה נוספת היא כלל ישראל: בתפילה אנחנו לא מתפללים רק על עצמנו, אלא על הכלל. על החברה, על העם היהודי, ועל האנושות בכלל. יכול להיות שאני כרגע בריא, ועדיין אתפלל "רפאנו". כי יש כרגע אנשים שלא מרגישים טוב, ואני רגיש למצוקה שלהם ושותף איתם לתקווה להרגיש טוב. וזה הופך גם אותי לאדם טוב יותר, בכך שאני מקדיש להם כמה דקות ביום, בתפילה לשלומם. וגם כשמדובר בצרכים הפרטיים שלנו, לימדו אותנו חז"ל ש"המתפלל על חברו נענה תחילה". כשאנחנו משתדלים וחושבים על הכלל, ממילא אנחנו משפרים גם את מצבנו הפרטי.

חשוב לזכור שבתפילה אין נכון או לא נכון – זה בא מהלב ויש לתת מקום לאיך שמרגישים. לכן אתם יכולים להתפלל על כל המצבים שתיארת ופשוט להתפלל.

בנוסף, יש הרבה ספרים בעניין תפילה, אני מזמינה אותך לקחת אתגר זה כפתח לתפילה מדויקת יותר ונכונה לך. אני ממליצה על הספר 'תיכון תפילתי' של הרב דב זינגר שנותן קריאות כיוון לזיכוך התפילה והדרכות להכנה לתפילה.

מסע אל התפילה זה מסע חשוב ויפיפה. מקווה שתוכל לקחת שאלה זו כמנוף לשאלות נוספות וכדרך לחידוד התפילה שלך עצמך. כמובן שאתה מוזמנן תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח לדבר איתך!

בהצלחה רבה רבה!

חזק ואמץ,

מוריה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות