שאל את הרב

אמא שלי לא ממש רוצה שאני אלך לישיבת הסדר

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/02/23 18:23 ב באדר התשפג

שאלה

שלום ותודה על העזרה! אני כיום בכיתה י"ב,ואני רוצה לפחות למשך שנה אחת ללכת ללמוד בישיבת הסדר/גבוהה, ההורים שלי גרושים, אבא שלי בעד אמא שלי לא ממש נגד אבל היא לא כל כך תומכת, עקרונית היא אומרת שאין לה בעיה שאני אלך לישיבת הסדר, רק שהיא לא מוכנה לשלם על זה, אני באופן אישי יכול לשלם את החלק שלה במידת הצורך, רציתי לשאול, מה כדאי לעשות בסיטואציה?

תשובה

שואל יקר.

מהפניה שלך נשמע שאתה נער בוגר ושקול - אתה מתייעץ ושוקל את האפשרויות לגבי העתיד שלך, כדי לקבל החלטה נכונה וטובה. נשמע שאתה גם מכבד מאוד את ההורים שלך ומחשיב את דעתם, דבר שראוי להערכה.

אתה מספר שאתה מעוניין ללכת ללמוד בישיבה. יש לך את התמיכה של אבא שלך, אמא שלך אמנם לא תומכת אך גם לא מתנגדת. מבחינה כספית תוכל לממן את זה בעצמך, לדבריך. על פניו נשמע שאין כאן התלבטות - אתה רוצה משהו, ואין מניעה להשיג אותו. גם מבחינה הלכתית - אני אמנם לא רבנית, אך לא נראה שיש כאן בעיה, שהרי אמא שלך נתנה את ההסכמה שלה, ונשמע שהגעתם לפתרון.

אז מה בכל זאת מטריד אותך?

אולי אתה חושש לעשות משהו בניגוד לדעתך של אמך? בין אם מתוך כבוד אליה, או רצון לרצות אותה?

כילדים חשוב לנו מאוד לרצות את ההורים ולזכות באישור שלהם. זה נותן לנו אישור שאנחנו ראויים, אהובים, בעלי זכות קיום בעולם. יחד עם זאת, יש אנשים שיותר מאחרים נוטים לרצות, גם כשהם מתבגרים. הבעיה היא שלפעמים הצורך הזה יכול לבוא על חשבונם.

אנשים עם נטייה לרצות הם לרוב אנשים מאוד אכפתיים, נוטים להתעניין בזולת, נמנעים מלהראות כעס ורגשות שליליים ולהימנע מאי הסכמות וקונפליקטים. מצד אחד מדובר באנשים נעימים, חברים טובים, כאלה שאפשר לסמוך עליהם שתמיד יהיו שם כשתצטרך אותם. מצד שני - הם משלמים מחיר אישי. למשל, הם יגידו "כן" כשהם רוצים בעצם לומר "לא", לוקחים על עצמם מחוייבויות רבות משהם מסוגלים לעמוד בהן, מוותרים על הרצונות שלהם לטובת אלו של הזולת. קשה להם להתעמת עם אנשים כשהם מקבלים יחס לא הוגן. במקום העבודה הם יתקשו לבקש העלאה בשכר או לדרוש תנאים שמגיעים להם, במסעדה הם לא יחזירו מנה לא טובה כי "לא נעים"...

האם אתה מזהה את עצמך בתיאור הזה?

מה הסיבה שאמא שלך לא תומכת ברצון שלך? האם דיברתם על זה בפתיחות, האם היא שיתפה אותך ברצונות שלה ואתה בשלך? האם שקלת את הסיבות שהיא העלתה אל מול הרצון שלך? האם התייעצת עם אנשים נוספים? האם יש לך התלבטויות כלשהן?

הרצון לקבל תמיכה מאמא הוא מובן - כולנו רוצים להרגיש שאנחנו משמחים את ההורים, שהם מרוצים מאיתנו וגאים בנו. אולי אתה גם מרגיש אחריות מיוחדת כלפי אמת בגלל הגירושין?

יחד עם זאת, חשוב לזכור שבסופו של דבר אתה אדם בפני עצמך, עם רצונות משלך. כדאי לשקול את כל האפשרויות בכובד ראש ולקבל החלטה שאתה שלם איתה ונכונה עבורך.

מאחר וכתבת בקצרה ואנחנו לא יודעים את כל הפרטים, כדאי להתייעץ עם אנשים נוספים מהסביבה שלך שמכירים אותך. אתה מוזמן גם לפנות אלינו בשיחת טלפון, ווצאפ או להמשיך לכתוב לנו באתר. אנחנו תמיד כאן לכל שאלה! המוקד הטלפוני שלנו זמין עבורך במספר: כוכבית 8298. אפשר גם כאן באתר בשאלה חדשה, או בווטסאפ: 052-468-3927

בהצלחה!

רעות

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות