שאל את הרב

קשר וידידות בגיל צעיר: איך מתגברים על פרידה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/02/23 20:52 א באדר התשפג

שאלה

מה נשמע

יש לי שאלה ממש חשובה.

הייתה לי חברה למשך שלושה חודשים ולפני שלושה חודשים נפרדנו...

היא אמרה שהיא לא רוצה חבר בגיל הזה אבל היא עדיין אוהבת אותי .

העניין הוא שאנחנו רוצים לשמור את הקשר ואני ממש מפחד שעד שנגיע לגיל כבר לא נאהב אחד את השניה.

בנוסף יש איזה ילד שהיא התחילה לדבר איתו הרבה ואני לא רוצה שיהיה ביניהם כלום...

איך לשמר את הקשר?

תשובה

הי.

קראתי את השאלה שלך וחשוב לי לומר לך דבר ראשון שאהבה זה דבר טוב וחיובי ובהחלט לגמרי בריא לחוות אותו ולהרגיש אותו. וחשוב לי גם להוסיף שאהבה לא חייבת להיות דווקא בפן המעשי. עצם העובדה שאתה חש אהבה כלפי אותה אחת, מחבב כל מיני חלקים בה, מעריך אותה, ורוצה להיות איתה בקשר בעתיד, זה כבר משהו שהוא חיובי וטוב, גם אם לקשר ביניכם אין כרגע משמעות מעשית בכלל. כך שטוב שתדע שגם מה שיש ביניכם כרגע הוא בעל משמעות יפה, ויש לזה מקום, אפילו בלי הפן הטכני-מעשי.

אני גם שומעת בשאלה שלך גם תחושת חוסר וודאות לגבי העתיד, מה יהיה, ואיך בדיוק זה יראה וכדומה. ועל זה אני ארחיב לך קצת.

אין לנו יכולת לדעת את העתיד

רציתי להאיר לך כאן נקודה למחשבה. אתה מתאר חשש שאולי כשתגיעו לגיל שבו יותר רלבנטי ומתאים קשר של אהבה, אולי אז כבר לא תאהבו אחת את השניה. רציתי לומר לך בהקשר הזה שאכן יתכן שזה יקרה, אבל גם במידה וזה מה שאכן יהיה, יכול להיות שזה לא יפריע לך, ולא יציק לך. אולי עכשיו קצת קשה לך לחשוב על סיטואציה כזאת כי כרגע אתה מתאר שאתה ממש אוהב אותה ויש ביניכם הדדיות מהבחינה הזאת. אבל יכול להיות שבעוד כמה שנים, אתה כבר לא תחוש את אותן תחושות ואז כבר פחות יהיה לך אכפת אם היא בקשר עם מישהו אחר או לא. גם מאוד יכול להיות שכשיעבור הזמן אתה תמצא לך חברות אחרות או מישהי אחרת שאתה תחוש כלפיה אהבה. ויתכן שזו לא תהיה אותה ילדה שאתה כותב עליה כאן. וזה עדיין יהיה לך בסדר לגמרי. אני מניחה שעכשיו אולי יהיה לך קצת קשה לחשוב מחשבה כזאת, אבל אולי כדאי שתשים לך את זה במקום כלשהו בראש ;) לזמן שכן תהיה מסוגל לחשוב על זה.

איך לחוש שליטה?

לכולנו, או לרובנו לפחות, חשוב להרגיש תחושה של שליטה. חשוב לנו לדעת מה קורה, מה הולך לקרות, ורובינו אכן מחפשים לשלוט במצב ככל המתאפשר. הבעיה היא שאכן לפעמים יש מצבים שאין לנו שליטה עליהם. והמצבים האלו מקשים עלינו. אני שומעת מהשאלה שלך גם קצת על תחושת החוסר שליטה בסיטואציה שאתה מתאר. ואכן, באמת אי אפשר לדעת מה יהיה, אי אפשר לדעת מה יהיה העתיד של שניכם, האם תהיו ביחד? האם לא תהיו ביחד? אבל כן אפשר להתמקד בדברים שכן יש לך שליטה עליהם, ומתוך ההסתכלות וההתמקדות בהם, תחזור קצת החוויה של השליטה ואולי זה יעזור לך קצת פחות לחשוש ולחשוב על החוסר וודאות שבעתיד. הייתי ממליצה לך לשבת עם עצמך ולעשות לך רשימה של הדברים שבהם יש לך ממש וודאות. לדוג' תחביבים מסוימים שאתה אוהב, או לערוך לך רשימה של אנשים שהקשר שלך איתם הוא כן ברור וודאי, כמו ההורים שלך, בני משפחה נוספים וכדומה. יכול להיות שכשיהיה לך מול העיניים רשימה של דברים שהם וודאיים יותר בחיים שלך, זה יכול לסייע קצת לתחושת החוסר וודאות שיש לך בתחומים האחרים בחיים.

התמקדות בדברים נוספים

בגלל שיש לך חוסר וודאות לגבי הקשר שתיארת, ובאמת אין לנו דרך לדעת כרגע מה יהיה עם הקשר הזה בעתיד, או מה יהיה עם הילד הזה שהיא התחילה לדבר אתו, הייתי מציעה לך לנסות כמה שפחות לחשוב על זה. לא הייתי ממליצה לך לנסות להפסיק לחשוב על זה, כי הניסיון לא לחשוב תמיד גורם לנו לחשוב עוד יותר על הנושא שאנחנו מנסים לברוח ממנו. אלא כן הייתי מציעה לך להתמקד בעשיה שעושה לך טוב. זה יכול להיות התמקדות בתחומי העניין ובתחביבים שלך, כמו לדוגמא אם אתה אוהב ספורט, או אוהב מוזיקה וכו'... זה גם יכול להיות התמקדות והשקעה בקשרים אחרים שיש לך עכשיו וכדומה. יתכן שאם תתמקד ותהיה עסוק בעשיה של דברים שאתה אוהב ויש לך סיפוק מהם, זה ממילא יפחית את המחשבות שלך סביב הקשר הזה ויאפשר לך לזרום עם מה שקורה.

לסיכום:

ראינו כאן שהעלית שאלה לגבי קשר מסוים שהיה לך בעבר והייתי רוצה לשמר אותו ולקיים אותו בעתיד, ואתה שואל איך לשמר את הקשר. הבנו יחד שאכן מדובר בחוסר וודאות, ואין לנו דרך לדעת מה יקרה בעתיד. אבל אז ראינו מה באמת אפשר לעשות בינתיים. דבר ראשון הבנו שיתכן שמה שאתה חש כרגע כלפי אותה בת, לא ימשיך ויהיה ככה גם בעתיד ועדיין אתה תרגיש בסדר עם זה. אחר כך אמרנו שאפשר לבדוק על איזה דברים יש לך כן שליטה והסברנו איך תחושת השליטה בתחומים האחרים יכולה לעזור לך עם חוסר הוודאות שאתה מתאר כאן. ואז סיימנו בזה שכדאי לך להעביר את הזמן בדברים אחרים שאתה אוהב לעשות ויכולים למלא לך את הזמן בחוויות חיוביות וכך להסיח את הדעת ממחשבות על הקשר הזה.

אני מזמינה אותך כמובן לשוב ולפנות גם אלינו. להמשיך לשתף ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה: makshivim.org.il/ask-away, וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה

דסי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות