שאל את הרב

זוגיות עם חניך בכפר נוער: לנסות או לוותר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/12/22 15:30 א בטבת התשפג

שאלה

היי תודה רבה!

אני נעה, עושה שירות לאומי שנה שנייה בכפר נוער ולאחרונה חניך התוודה בפני שהוא היה רוצה לפתח איתי את הקשר.(שנינו דתיים, בעזה רוצה ללכת שנה הבאה לישיבה, בן 18) ברור שאמרתי לו שזה לא מתאים ושאנחנו נמצאים במסגרת מסוימת וזה לא יקרה לא עכשיו ולא אחרי שנסיים בכפר. העניין הוא שאני לא יכולה שלא לתהות לעצמי אם זה מי שאלוקים מייעד לי. כי גם מבחינתי יש התאמה וכימיה. מה לעשות? כרגע אמרתי לו שאין שום סיכוי כי יש מסגרת שאנחנו מחויבים לה, אבל אני יודעת ששנינו מאוד היינו רוצים לנסות לצאת. מהצד השני, כפי שאמרתי שנה הבאה הוא כנראה ילך לישיבה וגם אמרתי לו שהוא צריך להיות בנוי לזוגיות ולפני שהוא הלך לישיבה אני לא ממליצה לו לחפש זוגיות באופן כללי, הוא טוען שיש בו כל-כך הרבה לתת והוא רוצה לממש את זה.

מבולבלת (לא מראה לו את זה כמובן)

מה כדאי לעשות? לנסות לצאת? לנסות רק שנה הבאה? לא לנסות בכלל?

תשובה

שלום יקרה.

התיאור שאת מתארת הוא הגיוני ולגיטימי מאוד. רבם האנשים שבהתנדבות או בהתמצאות במסגרת משותפת עם אדם אחר נקשרו לקשר עמוק ומשמעותי יותר (בדומה לחברות טובות בין 2 בנות שמתנדבות יחד וכד'). וכמובן שדבר זה יכול לקות גם במישור הזוגי. קשרים רבים התפתחו לאורך עשיה משותפת והובילו גם לחתונה בהמשך. ולכן חשוב לזכור שמציאות זו היא הגיונית ויכולה לקרות.

בעשיה משותפת וטבעית ניתן להכיר צדדים נוספים של האדם ולהכיר אותו בצורה פשוטה, לפי האמת והערכים שלו, הקלילות והתנהלותו בחיים ולכן יש בהכרות הזו דבר טבעי יותר. יחד עם זה כאשר נמצאים במסגרת משותפת יש מעיין 'בועה' שנמצאים בה. כאילו בה דברים מעט מנותקים מהעולם שבחוץ ולכן קשר שנבנה בסביבה כזו חשוב לשים לב שהוא גם יכול להתפתח במסגרת ובגבולות מקום וזמן שונים מהמסגרת המשותפת הזו.

משאלתך אני שומעת בלבול וקושי עם המסגרת שאת נמצאת בה. כמדריכה או כדמות סמכותית על החניכים האחרים ולכן את נמנעת מלפתח קשר ריגשי זוגי קרוב. אני מבינה גם שבעיניך יש כאן פוטנציאל גדול לקשר ולפיכך את מעדיפה לשמור את הקשר לשלב שבו תהיו יותר בשלים לקשר. הן מבחינתו בשלב בחייו והן מבחינתך כשלא תהיי מוגבלת במסגרת. הטענה שלו שיש לו הרבה מה לתת משמחת מאוד. נשמע כי הוא בחור בוגר ושקול. בכל זאת יש דברים שונים שבונים ומייצבים את האישיות של האדם לפני שיהיה בשל לקשר עמוק ואינטימי בכל הרבדים ולכן גם בשבילו לא יהיה טוב לו לעסוק בפיתוח הזוגי בעוד הוא עצמו נמצא בשלב משמעותי בבניין האישיות שלו. תיזכרי בעצמך- כמה השנה הזו של כיתה י"ב נתנה לך ובנתה בך. בנוסף חשוב מאוד שנזכור שהעניין האלוקי לא נכנס כאן לתמונה כשאנו מבצעים שיקול. אנו מבצעים על פי רצוננו האישי ואנחנו יודעים שה' מכוון צופה ויודע כיצד נפעל אבל מי שה' מיעד לנו בצורה אלוקית הוא מי שאנחנו נרה ונאהב. אנחנו לא צריכים להתעסק בחשבונות שמיים בעניין הזה. אנחנו עושים את השיקול שלנו כיצד לנו מתאים לפעול ברגע זה.

אז מה אפשר לעשות?

הנה כמה דרכי פעולה שונות שחשבתי להציע לך, תוכלי לחשוב האם אם מתאימות לנו ואם כמובן שתוכלי לחזור אלינו בכל עת בכתב או דרך מענה בטלפון מספרו הוא *8298 או במוקד הוואטסאפ 052-468-3927 .

1. את יכולה להמשיך בדרך שאמרת לו עד כה, לא להתייחס אל העניין כאל משמעותי או זקוק לבירור. זה ייתן לכם השקטה של האפשרות לקשר זוגי ויפתור את הדילמה הזו בצורה מוחלטת לזמן הקרוב.

2. תוכלי לדבר אתו לעומק על העניין. לא לחשוף מדי את מחשבותיך אבל להסביר שכן יכולה להיות התכנות לקשר רציני יותר אך יש חשיבות מבחינתך לבניין אישיות, להתפתחות הרוחנית והבגרותית שלו ושלך ולכן שתוכלו לפתח את הקשר לאחר הכפר במידה ויתאים לשניכם. אני בטוחה שהוא חווה גם מצידך את הכימיה ולכן יש משמעות בדיבור כנה על העניין ולא התעלמות מוחלטת.

3. מעבר לכך אני חושבת עליך נעה יקרה… מה שלומך בימים אלו.. מה עובר אצלך בלב… ? יכול להיות שאת מרגישה סערה פנימית כזו שלא נותנת לך מנוחה ומלחיצה אותך לגבי מחשבותיך על העתיד…? חנוכה שחל בימים אלו מזכיר לנו שוב ושוב את הנהגתו של ה' על המציאות. כשאנו בזמנים של מחשבות רבות ובלבול כדי להתחזק קצת באמונה ולהיזכר בכל שה' מנהיג ומוביל אותנו. תזכרי תמיד שה' יוביל אותך לבנות קשר זוגי משמח ולהתחתן עם האדם שיתאים לך ובזמן שיהיה לך נכון. מחשבה כזו גורמת להרבה הרפיה ושמחה ומאפשרת לשחרר מעט מעומס החיים שלעיתים יכול להיות קשה מאוד… חשוב מאוד בזמנים כאלה להתמלא באמונה ובביטחון לגבי עתידך הטוב שה' מוביל ומכוון.

4. כדאי לך לא להיתקל במצבים שבהם תהיי עם החניך לבד או שיהיה בינכם מגע רב כבת שירות. אם רוצים שהקשר יתפתח למקומות משמחים ועמוקים יותר כדאי לתת לכל אחד בנפרד את הבנייה האישית שלו בשביל לאפשר להתפתח ולהגיע לקשר כזה כשהוא מלא מספיק ויכול גם להתחבר לקשר משותף ובנוסף לא ליצור קשר עמוק וקרוב מדי בתור מדריך- חניך, כדאי לבנות אותו בקרקע שמאפשר התפתחות תקינה של קשר זוגי ולא במסגרת עבודה.

לסיכום- ראינו שדבר כזה הוא טבעי ונורמאלי וקורה לאנשים או זוגות רבים. ראינו את המורכבות והקושי שבעניין של הבנייה אישית, מוסד שיוצר הרגשה של בועתיות. ראינו כיווני פעולה נוספים… שכוללים ניתוק קשר, דיבור על הדברים בכנות, התחזקות בביטחון והשקטת מחשבות טורדות, והתרחקות מעט בשביל לאפשר קשר משמעותי יותר בהמשך. בכל מקרה הצענו לשוב ולפנות אלינו למוקד.

בהצלחה גדולה נעה!

כל טוב

ורק אור

תחיה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368