שאל את הרב

איךאפשר לאהוב מישהו שאני לא אוהבת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/12/22 06:48 יג בכסלו התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב אני ואחותי הקטנה בת 11 לומדות עכשיו הלכות הכנה לתפילה וכתוב בקיצוש"ע שצריך לפני התפילה לכוון לאהוב כל אחד מישראל בכל נפשו ואחותי שואלת איך היא יכולה לאהוב מישהי שהיא לא אוהבת שכל הזמן מציקה לה בכל נפשה , היא יכולה לא לשנוא אותה ,אבל איך לאהוב בכל נפשה?

נשמח לתשובה

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אחותך שואלת שאלה טובה מאוד.

ניתנו לה תשובות מגוונות, ואני אציע את אחת מהן. אם היא תתיישב בליבה של אחותך - מצוין, ואם לא - לא.

אכן לא ניתן לצוות על הלב לאהוב. אולם ההלכה בשולחן ערוך אינה פונה ללב אלא לתודעה ולמעשה. היא קוראת לאדם ליצור את המרחב שבו יכולה להתפתח האהבה הגדולה. הדברים האלה מבוססים על דברי הרמב"ם:

"(ג) מצוה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו שנאמר ואהבת לרעך כמוך לפיכך צריך לספר בשבחו ולחוס על ממונו כאשר הוא חס על ממון עצמו ורוצה בכבוד עצמו והמתכבד בקלון חבירו אין לו חלק לעולם הבא".

שימי לב שהרמב"ם כותב בכותרת כי מצווה לאהוב כל אחד מישראל, אולם הוא ממשיך ועוסק בשאלה כיצד להגיע לכך, כיוון שאנו לא יכולים לצוות על הלב, אלא יכולים לצוות על עצמנו לעשות דברים שיעוררו את האהבה הזו: להסתכל בעין יפה וטובה עליו, לספר בשבחו, לדאוג לממונו, למצוא את החן שיש בו וכדו'. כל אלה הם לא האהבה. כל אלה הם תנאים שאפשר שהאהבה הליבית תתעורר שם. זה מה שמצווה אותנו השולחן ערוך לעשות.

האם דרך זו מתיישבת על ליבכן ?

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368