שאל את הרב

איך להתמודד עם ספקנות, פקפוקים על השגחה שכר ועונש ועוד

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/12/22 06:57 יג בכסלו התשפג

שאלה

שלום וברכה הרב,

אני כותב לך ממש מתוך בקשה לעזרה

לפני שנתיים התחלתי להתעניין בפילוסופיה והתחלתי לקרוא ובהתחלה זה היה ממש מועיל ופורח אבל אז התחלתי להיחשף להרב מיכאל אברהם שמאוד התחברתי למה שהוא כותב עד שהוא התחיל להרוס את היסודות שעליהם נבנית האמונה, הוא לא מאמין בהשגחה (מעורבות ה' בעולם) ושכר ועונש, ושראש השנה הוא יום הדין, ושהלכה יכולה להיות אנטי מוסרית אני מניח שבטח הרב מכיר אותו כי ראיתי שהוא פעם העביר שיעור בישיבה שלך, האם לרב יש מענה לטענות שלו?, אני מניח שזו לא שאלה יפה ככה לגופו של אדם פשוט יש לי ממש צורך למענה בנושאים האלו כי זה די מטריד אותי ביום יום, הבעיה שבגלל שהוא גם תלמיד חכם עצום וחריף אז זה מושך אותך עוד יותר אליו,

סליחה שדנתי לגופו של אדם, אשמח למענה.

תשובה

שלום וברכה

ראשית, אני מבקש להיות שותף אתך בטלטלה המנערת אותך. יש בטלטלות אמוניות גם ברכה, שכן הן עשויות להיות מבוא לפריצת דרך אמונית גדולה, לכיוונים עמוקים יותר ומבוססים יותר מאשר היו קודם לכן. אני מתפלל ביחד אתך את תפילת הדרך הרוחנית שתמצא את דרכך לשם.

לאמתו של דבר, איני מבין עד תום את מה שאתה מבקש ממני. אני לא בקיא בכל תפישותיו של הרב מיכי אברהם הי"ו, אך מהיכרותי איתו איני חושב שמטרתו להרוס את היסודות עליהן נבנית האמונה, כי אם לדייק אותן, ולעשות כמעשה חכמים רבים לאורך הדורות: לחפש מה אין צורך להניח כדי להמשיך ללכת בדרכו של הקב"ה, ועל ידי כך דווקא לפתוח פתח לאנשים רבים להאמין בריבונו של עולם גם אם "קילפו" מעליהם דברים שונים שהם סברו שהם הכרחיים לאמונה.

כאמור, איני מכיר את משנתו, ועל כן אני לא הכתובת להתפלמס איתה.

האמונה שלי היא הרבה יותר פשוטה, והיא בעיקר יונקת מכתבי הקודש. הם מלמדים דווקא כי ריבונו של עולם מצוי בעולם ופועל בו, ועצם העובדה שזו הקביעה בראש עשרת הדיברות מלמדת על כך; הם מלמדים על שכר ועונש; ראש השנה אכן מופיע כראש החודש השביעי המקודש, ושאלת הדין בו, לפחות במקור הבסיסי – אינה הכרחית כדי לציין את ראש השנה; ההלכה אכן לעתים אינה עומדת במבחן המוסרי, וזאת בעיקר בשל העובדה שהיא מחויבת לעוד תנועות רוחניות עמוקות, כגון קדושה וכדו' (אני מסיים עכשיו ספר על הנושא הזה, בעזרת ה') וכדו. לאמור: יש הרבה בירורי אמונה שטוב לעשותם, חלקם יעצימו את האמונה, חלקם יידחו תפיסות שגויות וכדו'.

אני מציע לך להתחיל מכאן: https://bit.ly/321W5wD. כאן מוצעת דרך אמונית שאני דבק בה, שבעיקרה היא מתנערת מכל הניסיונות שלנו לומר דבר מה פילוסופי על הקב"ה, ולחיות חיי אמונה מכוח תנועות אחרות בנפש. ראה אם הדברים מדברים אליך, ואם כן – נוכל לשוב ולהתקדם.

כל טוב

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368