שאל את הרב

האם תמיד חייבים להקשיב להורים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/12/22 15:26 א בטבת התשפג

שאלה

במקרה שההורים מתנגדים לזה שהבת שלהם תעשה נזם אבל הבת רוצה לעשות נזם

היא חייבת להקשיב להם ולא לעשות נזם בגלל כיבוד הורים?

אם כן אז למה? על כל דבר שההורים רוצים חייבים להקשיב להם כמו בובות?

תשובה

שלום!

קודם כל מעולה שפנית אלינו, השאלה שלך חשובה ומעסיקה רבים!

אתייחס לשאלה שלך בשני מישורים, אתחיל מהמישור התורני יותר, ואח"כ אעבור למישור הנפשי, כי זו שאלה מורכבת ומעניינת שכדאי להתייחס אליה בכמה רבדים.

נתחיל מהמישור התורני, לשאלה שלך התייחסו כבר בעשרת הדברות, שם יש את הדיבר זכור את יום השבת לקדשו ורק ולאחר מכן כתוב כבד את אביך ואת אמך, למה זכור את כתוב לפני כבד את? ולמה הם צמודים? יש מדרש יפה שאומר שזה כדי שנדע ששמירת השבת היא לפני כיבוד הורים, זאת אומרת שאם ההורים אומרים לנו לחלל שבת, אנחנו לא צריכים להקשיב להם, אבל עדיין אנחנו כמובן חייבים בכבודם.

יש על זה הרבה הרחבות אחר כך, לא אכנס לכולם, אני רק רוצה להדגיש לך את הנקודה לגבי המשפט שכתבת בסוף, האם על כל דבר שההורים אומרים צריך להקשיב כמו בובות? התשובה לכך היא שתמיד אנחנו חייבים בכבודם, אבל צריך להפעיל לעיתים שיקול דעת מול מצוות וערכים אחרים שעומדים לנגד עינינו.

וכעת לשאלה, איפה הגבול? מתי כן צריך להקשיב ומתי לא?

כאן אני מגיעה למישור העמוק יותר, הלב שלנו. הרצון שלנו.

1. קודם כל, עצם השאלה שלך מראה שכיבוד ההורים הוא ערך חשוב בעינייך ואת לא רוצה לוותר עליו, מצד שני יש לך רצונות משל עצמך, שלא תמיד הולכים בקו אחד עם רצון ההורים.

אני מזמינה אותך להתבונן ולחשוב, למה את מכבדת את ההורים שלך? למה זה חשוב לך? האם בגלל שצריך? כי ככה הרגילו אותך? או שיש כאן ערך חשוב שאת לא רוצה לוותר עליו. ערך שאולי מתנגש עם הרצונות האחרים שלך. חשוב לך לכבד את ההורים ולפעמים זה מתנגש עם הרצונות שיש לך.

לכן, בשלב ראשון תגדירי לעצמך את הערכים החשובים לך ואת הרצונות שלך ותתחברי למקום הרוצה והאוהב שיש בך.

2. לאחר הבירור העצמי שעשית עם עצמך, כדאי לקבוע זמן לשיחה עם ההורים. ממש לשבת ולדבר ולהקשיב. את תבהירי את המקום והרצון שלך והם יסבירו לך למה הם מתנגדים. להורים שלנו יש המון ניסיון חיים, הרבה פעמים כדאי לנו לשמוע ולהקשיב, לשמוע מה הם רוצים לומר, אולי זה יוסיף לנו. אחרי שנקשיב באמת, גם להם וגם לנו זה ינטרל את המקום של ההתמרדות, כי זה יבוא ממקום אמיתי ואוהב. אם תחליטי לא להקשיב בעצתם, תוכלי להסביר להם בצורה בוגרת ועדינה מדוע בחרת לעשות זאת.

לסיכום, תמיד יש לך יכולת בחירה, וכדי לעשות את הבחירה הנכונה כדאי לך להתחבר למקום האמיתי שממנו הרצון בא בתוכך, ולדבר אותו, בצורה רגישה ובוגרת.

מקווה שעזרתי, מוזמנת תמיד ליצור איתנו קשר.

אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

המון בהצלחה!

הודיה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368