שאל את הרב

בירורים בנושא חלום יעקב והסולם: מה משמעותו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/12/22 15:24 יג בכסלו התשפג

שאלה

שלום הרב מה נשמע ?

יש לי כמה שאלות על תחילת פרשת השבוע והייתי שמח מאוד אם תוכל לעזור לי למצוא פשט משביע בכל הקטע הזה של חלום יעקב.

נתחיל מהעובדות :

- ההבטחות האלוהיות : ירושת הארץ / ריבוי הזרע / מקור ברכה לשאר האומות / השגחה אלוהית אישית לכל אורך המסע

- הנדר של יעקב : אם יש שמירה אלוהית בסיסית (לחם / בגד / שיבה בשלום) אז ה' יהיה האל של יעקב

- המקום (בית אל) במקרא : מקום ארון הברית בימי פנחס בן אלעזר (ספר שופטים) / אחד משתי המקומות של עגלי הזהב של ירבעם בזמן הפילוג

ואז שאלות :

- מה הצורך של חלום עם סולם ומלאכים כאשר היה אפשר להגיד את כל ההבטחות האלוהיות האלה ללא הסמליות הזאת ? מה הסולם מוסיף לעלילה ?

- מה הפירוש של "אכן יש ה' במקום הזה" ? הרי ה' נמצא בכל מקום, כל ילד קטן בן שלוש יודע את זה ! מה, יעקב אבינו לא ידע את העקרון של "מלוא כל העולם כבודו" ?

- איך יעקב מתאר את בית אל כבית אלוהים ושער השמיים ? הרי כמעט ולא קרה שום דבר "דתי" משמעותי שם במשך כל המקרא !

- איך להבין את הנדר הזה שיעקב עושה ? למה הוא בא בתנאים כלפי שמיא ? ואיך הוא יכול לומר "....והיה ה' לי לאלוהים" ? וכי ה' איננו כבר האלוהים שלו ? הרי הוא גדל אצל יעקב ורבקה !

אודה לך מאוד אם תוכל ללבן לי את הנושא הזה

בתודה רבה מראש

יונתן

תשובה

שלום לך.

תודה רבה על השאלות היפות!

נשתדל לענות בצורה תמציתית

מה ענין הסמליות של הסולם בחלום יעקב?

המלבי"ם מסביר שהחלום לא היה יכול להיות ישיר אלא היה חייב להיות בעזרת סמלים מפני ארבע סיבות:

א. יעקב היה כבר בתנועה של יציאה מהארץ ולכן לא היה יכול להינבא כאילו הוא נמצא במקום מקודש

ב. היה במקום מסוגר נפשית, מקום של פחד, בשל ההליכה בלילה ולכן לא היה יכול להינבא באופן משוחרר, באופן לא סמלי

ג. יעקב באותו זמן לא היה עשיר, דבר שגם כן משפיע על טיב הנבואה.

ד. יעקב לא היה מוכן לנבואה הזו על ידי עסק בתורה באותו זמן, אלא שכב במקום

בשל סיבות אלו הנבואה היתה בחידות וכלשון המלבי"ם "הנבואה הבלתי שלמה יתערב בה כח המדמה ויראה מחזות ודמיונות".

מלוא כל הארץ כבודו – יש ה' במקום הזה

כפי שהבנו מהחלק הקודם, בשביל נבואה באמת צריך להתכונן וזה לא דבר שקורה מעצמו.

בשביל שהנבואה תהיה מושפעת מלמעלה המלבי"ם מסביר שזה מצד סגולת המקום וקדושתו.

לכן, זה לא ענין של 'מלוא כל הארץ כבודו' כמו שזה דרגת הקדושה וההופעה של האלוקות במקום הזה ולא במקום אחר.

אם נדגים זאת דרך ממד אחר, לא דרך ממד המקום.

כל העולם מתקיים בכל רגע בדבר ה' וה' מקיים אותו. עם זאת, האלוקות לא מתבטאת דרך הסלע כמו שהוא מתבטא דרך האדם.

יש מדרגות.

גם מצד המקום וסגולתו, הקדושה שיש בו, כאשר זה מקום מקודש אז הנוכחות והגילוי של השכינה שם גדולים יותר

בית אל זה בית אלוקים ושער השמים?

התשובה לכך היא.

אמנם המקום בו נמצא יעק הוא בית אל אבל המחזה עצמו קורה במקום המקדש, שם בהחלט קורים דברים משמעותיים.

האם יעקב באמת נדר?

בעברית של היום נשמע שיעקב עושה תנאים עם הקב"ה, אך בעברית של פעם והבנה מה משמעות המילה 'אם' במקרא, שמשמש בדרכים שונות, אפשר להבין שיעקב בעצם עושה פה פעולת הצהרה.

הוא מצהיר שהוא יודע שהקב"ה יהיה איתו וישמור עליו וכשיחזור הוא יבנה בית מקדש.

הוא לא מתכוון מראש להישאר בחו"ל ולעולם לא היה לו ספק באלוקות ובאמונה אלא הוא בעצם נודר נדר כדי לחייב את עצמו להודאה שתבוא אחרי זה, הוא נודר נדר כדי אולי גם להפוך את עצמו לשליח מצוה שאינו ניזוק.

מקווה שהדברים שפכו אור ושהגבירו את הרצון להעמיק וללמוד תורה!

מוזמן להמשיך לשלוח לנו שאלות גם בהמשך.

נתנאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368