שאל את הרב

איך בונים קשר מחדש עם אמא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/12/22 10:06 יג בכסלו התשפג

שאלה

שלום וברכה

מניחה שכמו כולם גם לי יש יחסים מורכבים עם ההורים שלי

הפעם רוצה לשאול לגבי הקשר עם אמא

כבר תקופה ארוכה ( כמה שנים) שאני רואה ומרגישה שהיא מתעדפת את אח שלי הקטן

בשנה האחרונה לאחר כמה אירועים חוזרים שבהם היא בחרה בו על חשבוני,כולל היומולדת שלי,וכולל ליל הסדר,ניתקתי איתה את הקשר למשך כמה חודשים

אחרי כמה חודשים היא יצרה איתי קשר ואנחנו מנסות לבנות את הקשר מחדש

אבל...

אני פשוט לא מסוגלת לשכוח או לסלוח

וזה יושב עליי ומציק לי

ואני לא יודעת מה לעשות

תשובה

שלום לך!

קודם כל אני שמחה שפנית אלינו. את מעלה פה את נושא היחסים עם ההורים שלנו, נושא חשוב שפוגש את רובנו כמעט בכל גיל ושלב ודורש מאיתנו התמודדות.

יחסים עם ההורים זה דבר מורכב. יש המון ספרים, מאמרים, סרטים וכתבות על הנושא הזה מכיוון שהוא נושא 'חם' ומדובר, לרוב המוחלט הוא יהיה רלוונטי בשלבים מסוימים בחיים ויימצא כרלוונטי.

בנוסף למורכבות שיש לנו לעתים עם ההורים, כמו שהעלית כאן בפנייה שלך- גם עם האחים שלנו יש לנו מערכות יחסים כאלה ואחרות, לפעמים טובות יותר ולפעמים פחות. אחד הדברים שמשפיעים על מערכות היחסים שלנו עם האחים היא הדרך שבה ההורים שלנו מתנהגים אלינו ואליהם. כלומר לגבי העניין שאת מעלה על התחושה שאמא שלך מתעדפת בדברים מסוימים את אח שלך על פנייך, אני מניחה שהוא משפיע גם על מערכת היחסים שלכם ועל התחושות הכלליות בבית .

מעניין לשמוע איך זה בא לידי ביטוי מבחינתך עניין התיעדוף, מבחינת איך אחיך מגיב לכך? האם זה משפיע גם על מערכת היחסים בינך לבין אחיך ולא רק בינך לבין אמא שלך? האם זה נושא שמדובר ונמצא "על השולחן?" או שהוא רק מתחת לפני השטח? האם פעם העלית את זה וביקשת שישתנה?

השאלות האלו יכולות להיות עבורך חומר למחשבה, וגם כמובן את יכולה ליצור איתנו קשר (פרטים בסוף התשובה למטה) ונדון ונדבר עליהם יחד.

בכל מקרה נשמע שאם החלטת לנתק איתה קשר לתקופה מסוימת כנראה שנפגעת והרגשת שאת צריכה את המרחק. אני כן שמחה לשמוע שאתן חוזרות לקשר ומנסות לבנות אותו מחדש, יש כמה דרכים שיכולות לעזור לך בנפרד ולכן יחד, וגם יכולות להקל על התחושות שלך בכל תהליך ההתקרבות שלכן חזרה לקשר יותר קרוב:

1. קודם כל אגיד שאני חושבת שעצם העובדה שאת מעלה את העניין הזה ורוצה לפתור אותו, אומרת אותו בקול 'רם' בכך שאת כותבת על זה כאן אצלינו- זה כבר מראה שאת במודעות למורכבות בניכן ולרצון להתחיל ולשנות. רוב תהליכי השינוי מתחילים קודם כל במודעות, ולאחר מכן ברצון לשנות. לכן זה משמח שאת נמצאת במקום הזה ואני רוצה להגיד לך שזה לא מובן מאליו כי גם התהליך הזה בפני עצמו הוא תהליך לא פשוט.

2. שיתוף- דרך טובה ליצור קרבה לכל אדם היא על ידי שיתוף של החוויות שאת עוברת ביום יום. אפשר לספר על איך היה בבית הספר/ בעבודה, או בכל שלב שאת נמצאת. על המורכבויות והאתגרים איתם את מתמודדת, על התחביבים שלך, על מערכות היחסים בחייך, חברויות ובאופן כללי כל דבר שמעסיק אותך. הרבה פעמים שיתוף הוא דבר מקרב, וזאת יכולה להיות התחלה לדרך החדשה אותה אתן מנסות לבנות יחד.

אגב סביר להניח שכאשר את תשתפי אותה במה שעל ליבך גם היא תעשה כך וזה יכול ליצור שיח עמוק ופתוח בניכן.

3. יצירת חוויות משותפות יחד- אפשר לנסות לחשוב על מכנה משותף שיש לך ולאמא יחד, החל משופינג, ועד לטיפול בגינה או אפילו ניקיון הבית. ולנסות לחשוב ביחד האם אפשר ליצור זמן משותף בו אתן עושות את הפעילות הזאת ביחד וזה עשוי לקרב אתכן אחת לשנייה.

4. להיעזר בדמות מקצועית חיצונית- כיום ישנן מגוון מטפלים ומטפלות, מייעצות ומייעצים שיכולים לעזור במתן כלים להתמודדות במערכות יחסים בתוך המשפחה. לפעמים נחוץ אפילו רק כמה פגישות אחדות ולפעמים אם זה מרגיש נכון וטוב ממשיכים בסדרה של טיפולים שעוזרים למשל לאמא ולבת לתווך זו לזו מה שהן מרגישות, חוות וחושבות בחיים שלהן ואחת כלפי השנייה.

הרבה פעמים המייעץ יכול לתת כלים חשובים להתנהלות בקשר ביניכן, להציף דברים שלבד לא קל להציף אותם ועוד ועוד.

ולסיכום: תיארת בשאלה שלך תחושות חשובות בנושא יחסים עם ההורים, מחשבות ושאלות שעולות סביב הנושא. אני שמחה לשמוע שאת רוצה שיהיה ביניכן יותר טוב וחושבת מה אפשר לעשות, ובאמת יש לא מעט דברים שיכולים לעזור- דיברנו על כך שאפשר לשתף את אמא יותר במה שעובר עלייך וזה יכול לקרב ביניכן ולגרום גם לה לשתף אותך. בנוסף לכך אפשר לחשוב על ליצור חוויות משותפות ביחד, מעבר לשיחה ושיתוף אפשר גם ממש לחשוב על מכנה משותף של תחביב ששתיכן אוהבות ופשוט לפעול בו יחד. כמובן שגם ניתן להיעזר בדמות מקצועית חיצונית שתעזור לכן, תכווין ותייעץ איך אפשר לעבוד על הקשר שלכן ,לשפר אותו ולהתגבר על משקעי העבר.

את מוזמנת לכתוב שאלה חדשה באתר: https://www.makshivim.org.il/ask-away

ובנוסף לזה אנחנו זמינים גם בשיחת טלפון:

כוכבית 8298, וגם בוואצאפ במספר: 052-468-3927.

מוזמנת בשמחה לשלוח הודעה ולספר מה איתך, להתקשר אלינו או לשמור אותנו באנשי קשר!

בהצלחה,

חן

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368