שאל את הרב

הלכות שאינן רלוונטיות לתקופתנו: למה הן עדיין בתוקף?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/12/22 02:55 י בכסלו התשפג

שאלה

שלום.

הרבה זמן מעסיקה אותי שאלה חשובה ביחס להלכה, מי אמר שההלכה היא רצון השם?

ואני אסביר, למשל לט מלאכות שבת היו נוגעות בעבר בבית המקדש אך איך הן רלוונטיות להיום? מי קבע שלהסתרק, להדליק אור או לשים מרק על הפלטה בשבת היא מלאכה והיא אסורה?

אני מאמינה שהתורה שבעל פה נכונה, אבל אני לא יודעת אם כולה נכונה, לא אפשרי שהיא לא השתבשה לאורך השנים..

בנוסף, הבנתי שבהלכה גם יש גדרות, הן נועדו כדי למנוע מראש את האיסור, אבל לפעמים זה לא הכרחי לדוגמה שאסור לנסוע בשבת על אופניים

בדקתי את הנושא ומותר לנסוע בשבת על אופניים פשוט פסקו בהלכה שלא כדי שאם יתקלקלו לא יצטרכו לתקן אותם או שלא נצא מגדר לגבולות, אז מה הבעיה לנסוע בשבת באופניים ואם הן מתקלקלות להשאיר אותם במקום או להחזיר הביתה. ובכלל, מה מלאכה בלצאת מחוץ לגבולות בשבת או מלאכת טלטלול או למה מותר לחתוך בשבת עם סכין אבל מספריים לא, למה אסור לכתוב או להתקלח במים חמים? ובכללי גם לא הלכות בשבת כמו סדר נעילת נעליים וכו

ומותר לשכב אחרי החתונה, אבל קונדום אסור וגלולות מותר, זה כזה התייפיפות כי אם אלוקים לא רצה שנעשה את זה אז הוא לא רצה שנעשה את המעשה זה לא משנה באיזה דרך מונעים את זה כי עושום אותה פעולה.

אני באמת רוצה לעשות את רצון השם, ואם הייתי יודעת שזה הרצון שלו אז הייתי משתדלת לעשןת בלי לשאול יותר מדי שאלות, אבל אין שום דרך לדעת שזה הרצון שלו

ואם תגיד לי שזה הלכות שחכמים ורבנים עשו ושאפילו בתורה אומרים לשמוע לדברי חכמים באותו דור אז זה לא נכון כי כשבודקים את המקור זה היה בבית המקדש..

בכל מקרה תודה רבה

תשובה

שלום לך.

איזה שאלה! אחת השאלות שמעסיקה רבים מאיתנו שגורמת לנו מעט לפקפק באמונה שלנו. אז קודם כל זה דבר טבעי והגיוני שעם הבשלות והבגרות שואלים שאלות נוקבות אז ישר כוח! מורגש מהכתיבה שלך שזה משהו שאת חיה ממש ומעסיק אותך ולא כל כך נותן מנוחה. שאלה שמשקפת בלבול, אולי מעט כעס מחוסר הגיון לכאורה ורצון לתושבה כנה ולא "מתייפייפת".

ניכר מהכתיבה שלך שאת בחורה אינטליגנטית, חריפה, רגישה, בקיאה ולומדת בתורה ושאת יודעת להתמסר ולא לקחת דברים כמובנים מאליו. תכונות מדהימות שבונות אותך וגם בעז"ה יעזרו לך לבנות את עולמך האישי והשקפת העולם שלך.

בזמנו, רב במדרשה שלי פעם אמר לנו "אני ממש מאחל לכן שתשנו טוב בלילות, באמת. אבל אם לא, אני מקווה שאתן לא ישנות טוב כי יש שאלה חשובה שמעסיקה אתכן". אז אני מאחלת לך שתמצאי קצת נחת, ושתשני טוב – אבל אם לא שתדעי שלפעמים השאלות גדולות מאיתנו. אנסה קצת לתת כיוונים למחשבה אבל זו תשובה כללית ואני ממליצה לך בחום לשאול שאלות אלו אנשים קרובים בחייך שאת מרגישה בנוח לשאול. וכמובן מוזמנת לפנות אלינו להמשך שיח.

מסכת אבות, שכולה עוסקת בתורה שבעל פה ובשרשרת הדורות פותחת במשנה הידועה: "משה קיבל תורה מסיני - ומסרה ליהושע, ויהושע - לזקנים, וזקנים - לנביאים, ונביאים - מסרוה לאנשי כנסת הגדולה. והן אמרו שלשה דברים: היו מתונים בדין, והעמידו תלמידים הרבה, ועשו סייג לתורה". התורה שבכתב ובעל פה שורשם בסיני במעמד המכונן של הברית בין עם ישראל לקב"ה. לא סתם המשנה הראשונה במסכת אבות מתייחסת למקור – הקב"ה. בנוסף, אנחנו לא יודעים הרבה על אנשי כנסת הגדולה אבל אחד הדברים שהם השאירו לנו "ועשו סייג לתורה" – כל דור וגדולי התורה שבו מחדשים בתורה פנים שרלוונטיים לזמנם. למשל, פעם לא היה חשמל אבל גדולי הדור מתייחסים לעקרונות שחז"ל טבעו ואותם הם מיישמים למציאות המתחדשת והמודרנית.

התייחסת לנקודה חשובה, שהמקדש הוא חלק מרכזי באמונה שלנו כעם ושממנו יצא דבר ה'. זה "המקום אשר ייבחר ה' " וממנו יצאו פסקי ההלכה בדורם "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים". אבל יש לנו גם כיום כוח להכריע בעולם ההלכה. עקרון חשוב בהלכה הוא שרוב הציבור מקבל אותו, כך למשל בתקופת המשנה בימי הענקים הלל ושמאי הוכרע ללכת לפי דרכו של הלל. וכך בכל דור מכריעים לאיזה כיוון ללכת.

ההיסטוריה ההלכתית של עמ"י היא קצת כמו כמו צורת גיטרות הצמודות אחת לשנייה. יש תקופה שבה יש ריבוי של דורות (אזור רחב) עד שמגיע פוסק גדול וההלכה נקבעת לתחום צר יותר. כך קרה עם המשנה, הגמרא, השולחן ערוך והמשנה ברורה.

לשאלתך, בהקשר לקונדום וגלולות למניעת הריון. קונדום נחשב לאחת מהשיטות הבעייתיות ביותר מבחינה הלכתית, שכן הזרע אינו נוגע בגוף האישה ויש בכך משום הוצאת זרע לבטלה .אך עדיין השאלה העקרונית עומדת על כך שהתורה מעריכה מאד חיי אדם ורוצה לתמוך בהבאת עוד חיים לעולם. אך יש בה גם רגישות רבה, יש זוגות שהם עדיין לא יציבים כלכלית לתחזוק של תינוק. יש זוגות שכבר יש ילדים אך רוצים לרווח בין היריון להריון, וכמובן שיש גם זוגות שמבחינות רפואיות יש סכנה מסוימת לאישה ואז חשוב לנהוג בזהירות. מקובל למשל על רופאים רבים להמליץ לאשה שעברה הפלה להימנע מלהיכנס להיריון לתקופה של כשלושה חודשים וזאת על מנת שרירית הרחם הזקוקה לתקופת התחדשות, תאפשר מאוחר יותר השרשה טובה של היריון נוסף. יש זוגות שמבחינה רגשית היריון יכול לפגוע בהתנהלות האישה כגון דיכאון אי יציבות הנפשית וכד'. הרעיון הכללי שזה סיפור מורכב ולכן מומלץ להתייעץ עם אנשים הבקיאים בתחום כגון מענה מכתנית יועצות הלכה שלומדות לעמוק על דיני טהרת המשפחה, ניתן לקרוא יותר בעיון באתר של מדרשת נשמת ליועצות הלכה https://www.yoatzot.org/hebrew/ וממכון פועה שעוסק בפוריות https://puah.org.il/.

מאחלת לך המון בהצלחה במסע החיפוש שלך, זה מסע לא פשוט אך הוא בונה אותנו, מחזק את מי שאנחנו ועל כך מקווה שאת מצליחה לשמוח על כך שאת מסוגלת לשאול שאלות כאלה. בנוסף לכך, כמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח לדבר איתך!

בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות