שאל את הרב

מה יהיה עם הנפילות של עם ישראל? תהיה גאולה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/08/22 16:50 ב באלול התשפב

שאלה

שלום

אני בת 17 ולאחרונה שאלתי המון שאלות באמונה וקיבלתי גם המון תשובות.

אבל אני נמצאת כל הזמן בסביבה חילונית, וככל שאני רואה יותר ויותר אנשים שבחרו לחיות חיים חילוניים אני מתקשה להבין כיצד ייתכן שבסוף נצא מכאן לגאולה. זה נראה כאילו הכל רק מדרדר, יותר להט"בים, יותר דעות רפורמיות במדינה, יותר פריצות, איך מובטח שיבוא יום וכולם ישובו בתשובה?

מה אם העם יבחר להמשיך לכפור? אני מוצאת אמת בתורה אבל לא רואה שרב האנשים מממשים את ציוויי ה', איך ייתכן שרב העם מחליט לבחור ברע? אם כולם בוחרים ברע למה לבחור בטוב? האם הוא באמת טוב?

תשובה

שלום בתאל יקרה,

בואי נתחיל מזה שפשוט מצויין שאת שואלת ולא נשארת עם כל הדברים האלה לבד. השאלה חשובה מאוד ויש לתת עליה את הדעת. עוד דבר ממש מוצא חן בעיני: את רואה לא רק את עצמך עם ישראל חשוב לך, העתיד שלו. לאן אנחנו מתקדמים מכאן ואיך עושים את זה הכי טוב.

אז יש כמה דברים שאני רוצה להגיד לך:

1.זה לא חדש:

הנושא הזה של הלה"טבים הוא התמודדות ישנה של עם ישראל ושל העולם בכלל. בספר בראשית מופיעים דמויות שחטאו בנושא הזה. ובעולם העתיק של עובדי האלילים רבים עבדו עבודה זרה, באופן הזה. התורה לא מפחדת ומסתכלת לנושא הזה בעיניים, לא מחביאה ולא מתנצלת ומופיעים בה מצוות לא תעשה שעוסקות בעניין הזה. ויחד עם זאת, כל אדם הוא חשוב, וכל יהודי ויהודיה הם חשובים, בלי קשר לנטיות או לבחירות הערכיות שלהם. אפשר לברר רעיון כללי בחברה, לדון, להתווכח, אבל חשוב לכבד באופן אישי כל אדם, לתת לו מקום לחיות כפי שהוא או היא בוחרים. לפעמים דווקא מתוך הנחת רוח והביטחון העצמי, מתעורר אצל הזולת ניצוץ של תשובה וחידוש.

לגבי פריצות: נכון יש הרבה, אבל חז"ל מלמדים אותנו שמי שמחפש אמת ימצא אותה תמיד. וגם כאן יש לנו הדרכה מפורטת איך נראית בת של מלך ואיך נראה יהודי אמתי, לא רק בלבוש, גם ברצונות ובמחשבות, גם בגוף וגם בלב.

2. איך נכון לגשת לנושא שאת שואלת עליו?

בעיניי בשתי דרכים:

א. לא בבהלה.

כשאנחנו נבהלים זה מעמיד אותנו במקום של חולשה. אנחנו עסוקים בהישרדות במקום בדבר האמתי. אנחנו נאחזים בפחדים במקום להיות על עיקר. הבהלה משתקת, היא לא בונה בנו קומות של בהירות ההכרה במלכות שמים ובדרך של התורה.

גם כשעומדים מול אנשים שדעתם שונה מדעתנו הבהלה רק מרחיקה מֵשִׂיח מכוון, מהדברות, וגם מהסכמה שאנחנו לא מסכימים, מכבוד לאדם גם אם אנחנו לא מקבלים את הדרך שלו. הבהלה מסמאת עיניים ומרחיקה אותנו מעצמנו.

ב. בהוספת טוב:

בטהרה, בצניעות שלך כפרט בתוך חברה שהיא דוגמא לבנות שאת אפילו לא יודעת שאת משפיעה עליהן. בשמירת הלשון ובתפילה על עם ישראל שיתחבר לעצמיותו, לטהרה ולבחירה בטוב. וגם בהרגשה הטובה שלך עם מי שאת, את מוסיפה טוב. כשאת משקיעה בעצמך, נהנית מהיומיום, תורמת לאחרים ולעצמך, את "מדגמנת" את הדרך שלך באופן טבעי. בלי מאמץ. וזה מאפשר להיווכח שלהיות דתיה או יהודייה - זה לא מתכון לסבל וקושי. להיפך.

3. אנחנו אף פעם לא לבד:

א. ריבונו של עולם שומר על העם שלו ומשגיח והתוכנית של ה' להגן על עם ישראל, שקיומו כימי עולם, חזק יותר מכל דבר. מכל מנהיג כזה או אחר, שעולה על המפה הפוליטית של מדינת ישראל. מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל ה'.

בואי נראה קצת מה קורה בשטח, וקורה הרבה.

אחוזי החוזרים בתשובה רק גדלים מיום ליום. יש אתרים תורניים באינטרנט עם מדורים שמתעדים חזרה בתשובה, התקרבות ליהדות ולמסורת של סלבים ומפורסמים, שאנשים רבים עוקבים אחריהם. כמה תיעוד של מילים טובות ואהבה יש שם, שבאים לידי ביטוי מעשי ולא נשארים רק בהרגשות.

כמה יהודים פשוט רוצים את ה' ומתקרבים אליו, לאט, בקצב שלהם, בהקשבה פנימית.

איזה כבוד יש לרבים מעם ישראל לתלמידי חכמים וצדיקים ומורי הוראה.

כמה בנות הולכות בצניעות ומנסות להוסיף במצוה הזאת בטוב ובאהבה.

כמה ספרים בנושאים של הכרות עם היהדות ברמת הבסיס נכתבו לאחרונה? הרבה.

בעיניי לא רוב העם בוחר ברע. רבים מהעם שלנו לא יודעים מהי התורה ואיך שומרים אותה, למה היא חשובה ומה היא מוסיפה לחיים שלנו. הם לא מתרחקים מרצון, הם לא מחפשים לעשות דברים לא טובים, הם פשוט לא יודעים.

כמה נערים במדינת ישראל חושבים בטעות, כי ככה אמרו להם, או ככה הם חושבים שזה נראה מבחוץ, שמי ששומר מצוות הוא חשוך וכלוא, נחות וחסר דעת, הולך אחרי העדר ופוחד מהצל של עצמו. ולא תמיד הם מגיעים, או מגיע אליהם מישהו שמראה להם שזה אחרת, שזה לא מה שהם חושבים, ושישכחו את כל מה שאמרו להם ויתחילו ללמוד מחדש, על נקי, עם הקשבה ללב ובלי דעות קדומות, אפילו רק בשביל להתעניין.

עם ישראל קדוש. חלק פשוט עדיין לא יודעים את זה, ולא יודעים שזה הכי קשור אליהם בעולם, הקדושה הזאת.

ב. ועוד דבר חשוב, יש לנו תלמידי חכמים, שהם בית היוצר של האומה, יש בעיה? קושי? התלבטות? אפשר להתייעץ, לברר ולקבל כיוון נכון לעבודה. חשוב להתייעץ זה פוקח את עיננו ושם אותנו על מסלול מדוייק. עוזר לנו לחשוב על מה שלפנינו ומסייע לנו להמנע מטעויות.

עד כאן להפעם.

מקוה שקצת עזרתי, אם לא- מוזמנת לשאול שוב, יכולה גם דרך המוקד הטלפוני של חברים מקשיבים: כוכבית 8298.

ב"הצלחה גדולה,

נועה

כתבות נוספות