שאל את הרב

תרומת איברים

חדשות כיפה הרב שי פירון 27/11/01 08:39 יב בכסלו התשסב

שאלה

אני רוצה לעשות כרטיס אדי (לתרומת איברים). אני יודעת שיש בעיה הלכתית עם תרומת לב וכבד, ושאין בעיה הלכתית עם תרומת כליה, קרנית ועור (תקן אותי אם אני טועה). האם יש בעיה הלכתית עם תרומת ריאות ולבלב?

תשובה

ב"ה


כרמית,

ברכות שמיים מעל.


ראשית, אני רוצה לומר שאינני מכיר מעשה חסד גדול יותר מאשר תרומת איברים. זה המעשה היחיד שבו אני יכול להציל בגופי חיים של האחר. כמה אור וברכה יש במעשה נאצל זה! כמה כוח של חסד של אמת יש בתרומה זו!
ולכן, ברמה העקרונית אני רואה בכך ברכה גדולה.

בה בעת, יש כמה בעיות הלכתיות קשות המלוות את המעשה החשוב הזה.
ראשית, אם לוקחים את האיבר לפני מותו המוחלט של התורם הרי יש בכך איסור של רציחה וגם אם ברור שהחולה ימות בעוד דקות ספורות, הרי שאין לנו היתר לקצר את חייו של התורם.
הרבנות הראשית הגיע, באמצעות ועדה המורכבת מפוסקי הלכה מובהקים ורופאים להגדרה של רגע המוות. אם מקפידים על כל הנהלים, כדאי וחשוב להמנות על אדי.

אומנם, יש פוסקים שהורו שלא לתרום איברים שלגביהם עלול להתעורר ספק ביחס לקביעת רגע המוות. מדובר באיברים שלגביהם חשובה ה"טריות" והמהירות של התרומה ויש לחשוש שיזדרזו לקבוע את רגע המוות. אולם יש פוסקים - כמו הרב אבינר - שלא רואים בכך סיבה למניעת התרומה. יש להקפיד על נהלים נכונים אולם החשש מאי הקפדה לא מהווה סיבה מספקת להימנע מהצלת נפשות.

סוף דבר: תרומת איברים חשובה וחיונית. ואם את רוצה לחשוש לכל הדעות תוכלי לסמן על כרטיסך שאינך מעוניינת לתרום לב וכבד.

לי ברורה החשיבות ולכן בחרתי להיות מנוי על "אדי".

שלא נדע צער ומחלות ושנזכה תמיד לסייע להחיות ולחיות.


בברכה,

שי

כתבות נוספות